Урок 1.Тема уроку: Зображення картин українського степу,їх зв'язок з головними подіями в повісті.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань. Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велику увагу письменника привертала Запорізька Січ — перша в Європі демократична «держава». Зображенню складного і суперечливого періоду української історії і присвячена повість Гоголя «Тарас Бульба У повісті Гоголь розповідає про героїчну боротьбу українського народу за своє національне звільнення. Головні події відбуваються в Запорізькій Січі, в царстві свободи і рівності.
Складання паспорту твору
Жанр-повість
Рік створення-
Головні герої –
Тема-
Ідея-
Фабула
ІІІ.Перевірка домашнього завдання:
Сюжет:
Композиційна побудова:
Зав’язка-
Розвиток дії-
Кульмінаційним моментом повісті є страта Тараса. Смерть героя - велична та героїчна
Розв’язка
УІ. Повідомлення нової теми
Бесіда:
- З яким настроєм подалися герої на Січ, які думки переповнювали їх.
Робота з текстом: опис степу.
Робота над уривком передбачає його уповільнене виразне читання та аналіз.
В процесі учні відповідатимуть на запитання:
- Як зустрів степ вершників?
- Чим раніше був степ?
- Чим уявляється він для вершників ?
- Які барви використовуєМ. Гоголь для зображення степу?
- Які образи переважають у ньому: зорові чи слухові?
- Чому переважають зорові образи?
- За допомогою яких слів можна побачити й відчути степ? /З/.
Самостійна робота. Рольова гра: "Я - художник", який малює велике полотно –
· степ удень - і словесно зобразити це полотно, врахувавши такі деталі з опису: "а
тим часом степ давно вже взяв їх усіх у свої зелені обійми", "висока трава сховала їх", "тільки самі козачі чорні шапки мелькали між її колоссям".
· "Увечері весь степ зовсім мінявся".
Обговорення описів: Підчас обговорення двох уривків учням пропонується порівняти різне зображення степу, віднайти ті зміни, які відбулися, визначити, як "зелено-золотий океан" впливає на настрій героїв та їхній внутрішній світ, чим є він для кожного з них.
Учні в процесі обміну думками доходять висновків,що уривки, де зображено степ, не просто описи природи.
Висновки.1. Степ набуває значення символічного живого образу. Степ - у творі - не тільки частина природи. Це безмежний простір рослин, що їх толочили лише дикі коні; зелено-золотий океан, яким їдуть козаки; засідка, що її можуть влаштувати татари; притулок, укриття для козаків від ворогів.
2.До того ж степ - це шлях від рідної домівки на Січ, за яким залишилися хутір героїв, і мати, "і дитинство, й ігри, і все, і все
3.Має і він іще одне, глибше значення: "Образ степу для Гоголя - це образ Батьківщини".
Робота з образами: Доведення, що степ –це образ Батьківщини.
1.Тарас Бульба.
Робота з текстом: Знайдіть і зачитайте промову Тараса Бульби. Про що в них йдеться?
Перша -"заклик вистояти у боротьбі за рідну землю"
Друга-"кульмінація розвитку художнього образу Тараса Бульби як ідеального козака, воїна-патріота".
Висновок:У них висвітлюється глибока "мудрість і високе розуміння священного обов'язку героя
Бесіда: Подумайте на кого схожий Тарас Бульба
Вчитель:Промови Т.Бульби можна зіставити з промовою Богдана Хмельницького з "Історії Русів": "Я та товариство, що оточує мене, є єдинокровна і єдиновірна наша братія; інтереси й користі наші одна суть з користями й інтересами вашими. Ми підняли зброю не задля користі якоїсь чи пустого марнославства, а єдино на оборону Вітчизни нашої, життя нашого, і життя чад наших, а рівно і ваших. Усі народи, що живуть у всесвіті, завжди захищали і будуть захищати вічно існування своє, волю і власність, і навіть плазуючі по землі звірі, що є суть звірів, скотина і птахи захищають становища свої, гнізда свої та дітища свої до виснаження".
2. Козаки.
Бесіда: звідки черпали свою силу ці майже билинні герої.
Висновок: Їх важко увити де небудь окрім степу. Джерела хоробрості у великій любові до батьківщини, до кожної травинки..безкрайнього степу.
3. Сини.
Бесіда: Що саме зробило синів сильнішими бурса чи степ? Доведіть це прикладами з тексту.
Робота з текстом. Які художні засоби використовує автор?
У.Підведення підсумків:
Продовжити речення
Повість Гоголя «тарас Бульба»…
Тарас Бульба – це
Степ для героїв повісті не тільки..
УІ, Рефлексия:
УІ, Домашня робота: Скласти статут Запоріжського війська.
Індивідуальне повідомлення:
Історична довідка про Запоріжську Січ
Літературознавче дослідження : Що означає словосполучення Запоріжська Січ.
Урок 2.
Тема: Запоріжська Січ, її закони та звичаї
Мета: прослідкувати картину патріотизму і самовідданої самопожертви запорожців, їх схожості з епічними героями; допомогти у визначенні відношення автора до козаків.
Хід уроку
«…. невже знайдуться такі муки і така сила,
яка б перемогла російську силу!»
1.Актуалізація опорних знань: Прокоментуйте вислів російського критика В.Г Белінського, « Тарас Бульба – це дивна епопея ,написана пензлем сміливим і широким, це різкий опис героїчного життя народу, це велика картина в тісних рамках, гідна Гомера»
ІІ. Повідомлення теми уроку. В ході уроку ми прослідкуємо картину патріотизму і самовідданої самопожертви запорожців, їх схожості з епічними героями, спробуємо визначити відношення автора до козаків.
Слово вчителя: В повісті автор відтворив особливості того «бранного» часу,що, в сою чергу, допомагає читачеві зрозуміти прояв характерних особливостей героїв.Тим самим переконатися у відношенні автора до подій
Робота в групах з текстом: Знайти в тексті фоновф деталі, які сприяють яскравому розкриттю епохи.
1група: лексику
2 група: елементи побуту
3 група: особливості виховання
Бесіда: Що ж то була за епоха? Що стало причиною утворення Запоріжської Січі?
Історична та літературна довідка учнів
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують Статути, найкращі пункти записують в один Статут.
Бесіда:
· Військові посади. (Сотник, есаул, кошовой, куренний атаман).
· Види зброї: (Палица, секира, палаш, копьё, алебарда, пищаль).
· Славні козаки: (Моисей Шило, Степан Гуска, Охрим Гуска, Кукубенко, Бовдюг, Балабан.).
Головними героями були козаки, в тому числі і сини Тараса
Робота з текстом: Визначте, кому належить дана характеристика:
1.«Весь был создан для бранной тревоги и отличался грубой прямотой своего нрава. Он любил простую жизнь Козаков и перессорился с теми из своих товарищей, которые были наклонны к варшавской стороне, называя их холопьями польских панов. Вечно неугомонный, он считал себя законным защитником православия».
2. «Впереди друзей пронёсся витязь всех бойчей, всех красивее. Так и летели чёрные волосы из-под медной его шапки; вился завязанный на руке дорогой шарф, шитый руками первой красавицы. а между тем, объятый пылом и жаром битвы, понёсся, как молодой борзой пёс, красивейший, быстрейший и молодший всех в стае».
3.- «… [Ему], казалось, был на роду написан битвенный путь и трудное званье вершить ратные дела, . Уже испытанной уверенностью стали теперь означаться его движения, и в них не могли не быть заметны наклонности будущего вождя. Крепостью дышало его тело, и рыцарские качества уже приобрели широкую силу льва».
4.Висновки: Події розгортаються у важкому XV ст.., коли «бранным пламенем объялся древле мирный славянский дух». В Січі, як вказує автор було багато «загартованих лицарів», які мали «гідне переконання думати, що недобре благородній людині бути без битви»
Робота з афоризмами:
1. «Терпи, козак, - атаманом будешь».
2.«Нема вуз… святіших братства».
3. «Нема сили сильнішої …віри».
Робота з текстом:- «Вся Сечь представляла необыкновенное явление. Это было какое-то беспрерывное пиршество, бал, начавшийся шумно и потерявший конец свой». Такой показалась Сечь только что прибывшим туда сыновьям Тараса. Поразили юношей многие особенности быта и обычаи запорожцев. Для читателя эти подробности тоже небезынтересны. Давайте поговорим о них.
Бесіда:
1.Чому в кінці повісті тарас Бульба, опинившись на Січі, став «сумним». «Оглянулся он теперь вокруг себя: всё новое на Сечи, все перемерли старые товарищи. Ни одного из тех, которые стояли за правое дело, за веру и братство... все положили головы, все сгибли…».
2. Загинув Тарас – великий представник війська Запоріжського. Що трапилося з Січчю?
(Не перевелись могучі,богатирські характери.)
ІУ. Підведення підсумків. Робота з полотном І Є.Репіна «Запорожцы пишут письмо турецкому султану» І.Рєпін відобразив запорожців як згуртованих, єдине товариство, як братерську громаду. Так дружно, безтурботно і весело можуть сміятися тільки люди, які почуваються вільними і чесними, люди лицарської звитяги і сили.
У,Домашня робота. За мотивами ре пінського сюжету скласти для заключної глави вставний епізод з персонажами, які посміли кинути виклик іноземному владиці, тим самим довівши, що козачий дух зломити неможливо.
Урок 3
Тема: Бойове товариство, побут і звичаї запорожців у повісті « Тарас Бульба» М.В.Гоголя
Мета: порівняти художній матеріал з історичними фактами; розвивати навички роботи з текстом, переказу, виразного читання ,усного зв’язного мовлення, словесного малювання; сприяти формуванню громадянської позиції , виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: тексти повісті « Тарас Бульба»; малюнки учнів, презентації, фільм «Тарас Бульба»
Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті
горді й дужі , як леви!Ось звідки розливається воля й
козацтво на всю Україну!
М. В. Гоголь « Тарас Бульба»
Хід уроку
І Актуалізація опорних знань. Уявна екскурсія в Запоріжську Січ.( звичаї та життя запорожців)
ІІ Підготовка до сприйняття навчального матеріалу
1.Повість – слово слов’янського походження , що має корінь відати
2.Гоголь відтворив деталі побуту і звичаї епохи упродовж 15-17ст.-
3.Прообразом Тараса міг бути предок самого Миколи Васильовича, Остап Гоголь- полковник Війська Запорозького- .
4.Сини Тараса Остап та Андрій навчалися в київській воєнній академії-?
5.Батькова радість під час зустрічі з синами виявляється в перевірці хто із них справжній козак , боєць
6.Мати жаліючи синів , просить у Тараса ,щоб вони побули вдома хоч тиждень
7.Із світлиці , куди заходили сини Тараса вибігла дівчина-служниця в червоному намисті –
8.Тарас Бульба дозволяв своїм синам під час канікул їздити верхи?
9.« Молитва материна і на воді, і на землі рятує»- сказала на прощання мати своїм синам-
10.Чотири дні добиралися Остап та Андрій разом з батьком до Запорізької Січі- и
11.Представлення та захист малюнків « Якою я побачив Січ»
ІІІ Робота по новій темі уроку
Слово вчителя. Знайомство із Січчю починається уже з перших сторінок повісті. Увесь І розділ пройнятий згадками про Запорожжя. Поступово розповіді про запорозьку республіку змінюються, стають більш повними, детальнішими, іноді навіяними романтикою.
Бесіда:Яку роль відіграє пейзаж у художньому творі? ( Розкриває красу навколишнього світу, передає настрій, внутрішній стан героя. Гоголівські герої органічно вписуються у світ природи й зливаються з нею, адже степ - їхня рідна земля,Батьківщина. Отже, степ у Гоголя - це образ Батьківщини.
Бесіда:
Презентація до повісті М. В. Гоголя « Тарас Бульба»
Розвиток навичок уважного читання.Дослідницька робота. Знайдіть в авторських описах запорожців фольклорні елементи і випишіть в зошит. Наприклад, постійні епітети-козацька кров, білі кістки, смертна ночівля та інші. ( повтори, порівняння, інверсія)
Виразне читання . Розділ ІХ. « Промова Тараса Бульби про товариство»
Висновки: запис у зошиті. Так, найбільшими цінностями для козаків були свята Русь, православна віра і братерство. Чималу роль відіграла і промова Тараса, введена автором перед описом смертельної битви. Запорожці беззавітно любили рідну землю. Так їх виховала Січ: думати про Батьківщину і товаришів. Незважаючи на трагічний результат битви, народилася віра у велике майбутнє Батьківщини.
У повісті автор часто називає козаків « лицарями». Порівняйте зображення лицарів у романі В. Скотта « Айвенго » і козаків.
Як на вашу думку, чи є виправданим таке порівняння?
V Закріплення вивченого матеріалу.
Складання лицарського кодексу запорожців.
Цілі боротьби: Свобода Батьківщини, воля народові, захист християнської віри православ’я, а також козацької честі.
Козацькі чесноти Хоробрість, шляхетність, чесність, добродушність, безкорисливість, щедрість, схильність до щирої дружби, висока любов до особистої свободи, глибока повага до старших, простота, поміркованість в домашньому побуті, гостинність, привітність, розум, хитрість, відвага.
Філософські засади самовідданості запорожців«Хай же згинуть вороги і пишається на віки вічні Козацька Земля!».«Нічого святішого й нема від товариства»
Девіз «Є ще порох у порохівницях, ще міцна козацька сила, не гнуться козаки»
VI Підбиття підсумків уроку
Саме любов до ближнього, побратимів, керує козаками, коли вони захищають знедолених православних християн, а духовне єднання у запорожців було сильнішим за кохання до жінки, за саму смерть, втішало перед останньою миттю життя.
VІІ Домашнє завдання. Підготувати виразне читання промови Тараса про братерство ; скласти її цитатний план; дочитати повість.
.
Урок 4 Тема: Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запоріжського козака.
Мета:Розкрити образ Тараса Бульби; показати героя як
носія кращих рис патріота;виховувати в учнів патріотизм, гордість за свою батьківщину; розвивати навички уважного читання
Хід уроку
Слово вчителя: Запоріжська Січ-це вольна республіка, в якій живуть люди широкої душі, абсолютно вільні і рівні, де виховуються сильні і мужні характером. Для людей такого характеру немає нічого вищого на світі, ніж інтереси народу, ніж свобода і незалежність Батьківщини. У повісті чудово розкривається атмосфера могутнього народного руху. Чудовий образ головного героя повісті - Тараса Бульби.
І.Актуалізаці опорних знань. Продовжити речення.
Гордість в Бульби викликають …….сини Остап і Андрій, що приїхали додому з навчання. Тарас вважає, що духовна освіта - це лише частина необхідної молодій людині освіти. Головне ж - бойове навчання в умовах Запорізької Січі.
ІІ, Оголошення теми та мети уроку. Форма роботи: журналістське розслідування
Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі.
Тарас Бульба — полковник, один з представників командного складу козацтва. Він є втіленням ратного духу січовиків. Бульба з величезною любов'ю відноситься до своїх товаришів-запорожців, глибоко поважає звичаї Січі і не відступає від них ні на йоту. Характер Тараса Бульби особливо яскраво розкривається в главах повісті, що розповідають про бойові дії запорозьких козаків проти польських військ.
Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі.
Тарас Бульба - це мудрий і досвідчений ватажок козацького війська. Його «відрізняли» «вміння рухати військом і люта ненависть до ворогів». В той же час Тарас не протиставив довкіллю. Він любив просте життя козаків і нічим не виділявся серед них.
Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі
Образ Тараса втілює в собі завзятість і розмах народного життя. Це людина великого напруження відчуттів, пристрастей, думок. В ньому немає нічого егоїстичного, дрібного, корисливого. Його душа пройнята лише одним прагненням - до свободи і незалежності свого народу. Ось чому з такою ненавистю говорить він про нікчемні душі зрадників: «знаю, підло завелося тепер на землі нашій: переймають чорт знає які бусурманські звичаї; гребують мовою своєю; свій народ продають...».
3.Головні цінності
Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі
Все життя Тараса було нерозривно пов'язане з Січчю. Служінню товариству, Батьківщині він віддавав всього себе повністю. Цінуючи в людині перш за все мужність і відданість ідеалам Січі, він нещадний до зрадників і боягузів.
4.Батько
Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі
Скільки відваги в поведінці Тараса, що пробирається на територію ворога в надії побачити Остапа. Приголомшує драматизмом знаменита сцена зустрічі батька із старшим сином. Загубившись в натовпі чужих людей, Тарас дивиться як виводять на лобове місце його сина. Що відчув старий Тарас, коли побачив свого Остапа? «Що було тоді в його серці?» - вигукує Гоголь. Але нічим не видав своєї страшної напруги Тарас. Дивлячись на сина, що самовіддано переносить люті муки, тихо промовляє він: «Добре, сину, добре!Настільки ж крупно і виразно розкривається характер Тараса в трагічному конфлікті з Андрієм.
Письменник малює величезну етичну перевагу Тараса і його соратників над Андрієм. До чого мерзенна людина, що зрадила свою Батьківщину. І життя його безславне, і смерть ганебна. Тарас, людина суворої і в той же час ніжної душі, не відчуває жодної жалості до сина-зрадника. Без коливань він здійснює свій вирок: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю!». Ці слова Тараса пройняті свідомістю найбільшої правди тієї справи, в ім'я якої він стратив сина.
Слово вчителя:У сцені синовбивства ми бачимо велич характеру Тараса Бульби. Воля вітчизни й козацька честь для нього – найголовніші поняття в житті, і вони сильніше батьківських почуттів. Тому, перемагаючи власну любов до сина, Бульба вбиває Андрія. Тепер ніхто не зможе докорити Тараса в зневазі лицарськими ідеалами Запорізької Січі. Але й самому Бульбі довелося незабаром загинути. Читача глибоко торкає сцена загибелі головного героя: гинучи у вогні, Тарас звертається до своїх товаришів-запорожців зі словами напуття. Він спокійно стежить за тим, як спливають його запорожці. Тут Тарас Бульба видний у всій цілісності й могутній силі свого характеру.
ІІІ.Підведення підсумків. Вправа «Інтерв"ю».
- Опиши про що.. «Тарас Бульба» — це повість, присвячена сторінкам історії народу.
- Назви , хто головний герой .Головний її герой, Тарас Бульба, став втіленням кращих рис вдачі людини тієї епохи. Це запорізький полковник, який втілив в собі кращі риси козацтва.
-Які риси сподобалися у Тараса Бульби? Тарас Бульба — мужній воїн, який прославив себе в багатьох боях. Мужня особа, сміливий погляд, козацькі вуса і трубка, з якою він колись не розлучався. Таким виникає перед нами із сторінок повести полковник Тарас Бульба.
- Що найбільше подобається Бульбі? Він любить козацьке життя. Тому і проводить своє життя в Запорізькій Січі, оскільки він — захисник рідної землі, православ'я і законів.
– Як відноситься до синів? Такими хоче бачити і своїх синів. Пишається він синами, спостерігаючи, як вбивають вони ворога в першій битві.
-Доведіть, що він патріот. Сам Тарас провів все своє життя в битвах з поляками, турками, татарами. Відважним, дослідним командиром виявляє себе Тарас, коли його вибрали отаманом. В першу чергу для нього — вірність батьківщині. Це видно не лише з його знаменитої мови про бойове братерство. І в останню свою хвилину він намагається допомогти товаришам
Слово вчителя:Створюючи образ Тараса Бульби, Гоголь не намагається ідеалізувати його. У нім перемішані ніжність і грубість, велике і мале. Гоголь мріяв про героїчний характер. Саме такий є образ Тараса. У ньому збережені риси російської національної вдачі. Недаремно повість Гоголя є одній з улюбленіших книг сучасних людей. Незабутніми, трагічними є останні сторінки повісті. Горить, палає над річкою дерево, до якого прикований поляками Тарас Бульба, і душа його з козаками, до них він звертає свої останні слова. Загинув Тарас Бульба і непохитними лишились його воля, любов до товаришів і рідної землі.
ІУ,Домашнє завдання: Знайти в тексті підтвердження того, що для героїв Вітчизна? Виписати в зошит