ПРЕЗЕНТАЦІЙНИЙ БЛОК      * Досвід роботи*

 

 

Умови  організації навчально- виховного процесу

в класі як засіб ефективного  та цілеспрямованого

розвитку особистості учня

(За проектом «Крок до успіху»)

          Основа моделювання ефективної системи класу – нова функція школи. Ця функція визначається місцем знання в сучасних і майбутніх технологічних змінах в економіці та суспільстві.  Сьогодні школа має виховувати людину мислячу, незалежну, вільну, здатну осмислювати явища навколишньої дійсності, толерантно  відстоювати власну думку.

  Завдання,яке я ставлю перед собою - розвиток здібностей учня, який має отримати знання, що допомагають прийняттю рішень, застосуванню їх на практиці для створення власної траєкторії успіху та реалізації власної мети.

    Проаналізувавши тенденції сучасного освітнього простору,описані в психолого-педагогічній практиці та взявши до уваги завдання  закладу, в якому працюю,як вчитель та класний керівник поставила перед собою мету: змоделювати навчальний процес класу,розробити структурно- змістові моделі,за допомогою яких можливо перебудувати навчально- виховний процес в класі з урахуванням позитивних і негативних тенденцій сучасного освітнього простору;спланувати шляхи досягнення кожною особистістю свого «АКМЕ».

    Методологічною основою мого проекту є концепції діалогової взаємодії, розвивального навчання, особистісно- розвивального навчання.

    Теоретичною основою  є дослідження відомих психологів сучасності, таких як О.Г.Асмолов,Г.О.Балл,І.Д.Бех,В.В.Давидов,В.О.Моляко,А.В.Петровський,В.В.Рибалка,В.В.Столін,І.С.Якиманська  С.У.Гончаренко,О.Я.Савченко тощо.

 Взявши до уваги думку О.Я.Савченко, який вважає,що багатоваріативність методик, технологій сприяє умінню організовувати навчання одночасно на різних рівнях складності і допомагає утвердженню цінності емоційного благополуччя, позитивного ставлення до світу,тобто внутрішньої мотивації, я розробила авторську програму «Крок до успіху», яка повинна забезпечити умови для розвитку особистості кожного учня класу і формування  його «САМОСТІ». Проект програми розроблено відповідно до мети та цінніcних орієнтирів навчально- виховного процесу, оновленого його змістового компоненту, гуманізації та демократизації. 

   Згідно поставлених завдань вважаю, що навчання та виховання має ґрунтуватися на приматі суб’єктивності учня як суб’єкта учіння, визнання за ним права на самовизначення та самореалізацію в навчально- пізнавальній діяльності через оволодіння її способами, що передбачають пристосування освіти до нього, а не навпаки, як у традиційному навчанні та вихованні.

Реалізація  проекту в навчально- виховній системі класу сприяє розширенню технології співробітництва, коригування характеру навчально- пізнавальної діяльності та забезпечення ефективності навчально- виховного впливу.

 

Принципи організації, які випливають із філософії конструктивізму                                                                           

   Конструктивізм – педагогічна філософія, яка цінує процес руху до істини більше, ніж саму істину. Знання не передаються в « готовому вигляді», слід створити педагогічні умови для самоконструювання й  самозрощування знань.Учитель практично здійснює індивідуальний педагогічний супровід самостійного руху учнів за індивідуальною освітньою траєкторією.

Ø      Принцип  самоконструювання

Ø      Принцип поваги до індивідуальності

Ø      Принцип опори на самомотивацію

Ø      Орієнтація на ефективні « ядра»

Ø      Принцип постійного перетворення

Ø      Принцип « мобілізаційного ресурсу

Ø      Орієнтація на соціокультурний підхід

Ø      Принцип рівнозначної уваги як до « ядра» так і до « пасивного поля»

 

Етапи впровадження проекту

 

 1.Підготовчо-інформаційний.Здійснення проблемного структурування, яке передбачає визначення комплексу проблем ситуації, їх типології, характеристик, наслідків, шляхів подолання.

 

2.Діагностичний.Визначення характеристик, структури ситуацій, її функції, взаємодії з внутрішнім та зовнішнім довкіллям.

         2.1.Причинно- наслідковий. Встановлення причин, які призвели до виникнення певної ситуації та наслідків її розгортання.

          2.2.Праксеологічний. Діагностика змісту діяльності, моделювання та оптимізація діяльності.

          2.3.Аксіологічний. Побудова системи оцінок діяльності, її складових, умов та наслідків.

           2.4.Прогностичний. Підготовка передбачень відносно ймовірного, потенційного й бажаного майбутнього.

3.Програмно- цільовий.  Розробка програми розвитку  класного колективу.

 

4.Діяльнісний.Забезпечення умов для реалізації індивідуальної програми розвитку та саморозвитку учнів класу.

5.Аналітичний. Здійснення моніторингу  з метою виявлення проблем, перегляду технологій, вироблення нових кроків на шляху досягнення учнями свого «АКМЕ».

Інформаційна довідка

Життя 10-Б класу «НВК,СЗОШ,ліцей «Успіх» збагачено традиціями, які складалися на протязі  багатьох років, з моменту заснування школи. Унікальний класний колектив учнів, у яких несхоже сімейне оточення, неоднозначна особиста доля, різний рівень академічних  та творчих здібностей. Але у всіх єдине бажання: бути щасливим, здоровим, успішним. У всіх – єдина мета: здобути професію, самореалізуватися як особистість. Їх всіх об’єднує прагнення завжди крокувати в ногу з сучасністю, а іноді й випереджати час.   

Реалізація етапів проекту

1.Найголовнішою передумовою успіху  є формуюча ідея. Місія даного проекту реалізувати думку про те, що  успіх кожної особистості в її руках. Відправною точкою розуміння цього для кожного має слугувати заповідь Марії Терези. Тому, реалізуючи принцип «саме тут і зараз»,  кожен учень розмірковуючи над змістом заповіді, пробуджує мотивацію, бажання та інтерес до саморозвитку. Власна місія існування  і визначає спрямування траєкторії росту  класного колективу і кожного учня зокрема.Якщо місія класного колективу відображаєзагальні цінності і погляди її членів, які поділяються всіма учнями.( На основі загальноприйнятих цінностей учні класу сформували власне «ядро цінностей» , яке дає можливість усвідомлювати, що є добре, що є погано», яка поведінка є раціональною, а яка – не раціональною. Цінності, в свою чергу впливають на спосіб діяльності, який домінує в класі і забезпечують бажану поведінку).То власна місіяє внутрішнім чинником, яка забезпечує бажану для колективу поведінку.

2.Весь процес навчально - виховного впливу я, як класний керівник, спрямовую на реалізацію основної мети, яку сформували для себе учні:Вчитися життєвому успіху через пізнання, саморозвиток, творчу самореалізацію.  

3.Головні положення технології  концептуальної моделі класу в рамках проекту «Крок до успіху»

Ø      Навчально- виховний зміст адаптується до потреб учня.

Ø      Внутрішня диференціація.

Ø      Групова та індивідуальна робота, яка адаптується під можливість та потребу учня.

Ø      Діагностичне тестування. Учні самі визначають свої досягнення.

Ø      Пошук альтернативних шляхів навчально- виховних ситуацій у взаємозв’язку з потребами учня.

Ø       Створення різнопланових можливостей задля  самореалізації у випадку зміни інтересів та потреб учнів реалізація .

Ø      4.Модель випускника. Переконана, що цілісне сприйняття світу відбувається лише тоді, коли людина не  тільки аналізує те, що відбувається, а й ставиться до нього емоційно. Це дає можливість глибше зануритися у приховану сутність буття,здобути цілісні знання, реалізувати себе. Адже для успіху  в будь –якій сфері діяльності емоційний інтелект має більше значення, ніж логічний. Саме почуття - є провідником у світ знань. Тому за концептуальну модель  виділяю теоретичну модель наступної структури на розвитку якої і зосереджуюсь:

Ø       Знайти себе. Це  емоційна обізнаність, яка включає розуміння звязку між емоційним і логічним інтелектом, спроможність розвивати власні очікування та потреби.

Ø      Вибирати себе. Це емоційний менеджмент, який полягає у здатності переоформлювати комбінації з кількох емоцій, розставляти пріоритети і робити вибір, базований на власному сумлінні.

Ø      Віддавати себе. Це емоційне самоспрямування, можливість відчути свою причетність  того, що тебе оточує, зрозуміти взаємозалежність, ставити перед собою благородні цілі.

5.Методологічною основою виховного впливу є бесіди, діалоги, уроки- диспути, інтерактивні форми роботи тощо. Вважаю, що на шляху до бажаного результату діяльності  інструкції, вказівки, вимоги заміняють корпоративні цінності такі як: сприйняття хаосу та невизначеності як власного стратегічного довкілля; планування з майбутнього в теперішнє, проактивний підхід; розподілення прийняття рішень так, щоб кожен в класі міг нести відповідальність та одночасно мав право на помилку ( «помилки» вербалізуються); розвиток та використання стратегії задля підвищення креативності та новаторства кожного учасника навчально- виховного процесу; культивування  взаємної довіри, поваги, честі, відданості справі, формування довкілля, в якому людська гідність могла б возвеличитися; приділення уваги учням-єдиному ресурсу,який має можливість знаходити сенс мети задля перетворення класного колективу в «організм»,в дружню родину.

6.Як кожне нововведення: проектна технологія, стратегія задля розвитку критичного та творчого мислення, учнівським колективом була сприйнята не відразу стовідсотково. Тому спершу потрібно було змінити форму проведення класних та виховних годин. Виховні години, які проходили у формі панорами, захисту ідей або власних проектів мали на меті обговорення дитячих думок, розповсюдження  учнівської  творчості. Класні години це не години «читання нотацій»,  це години аналізу проблем класу, власних проблем та вироблення шляхів  їх вирішення. Так класна година  «Оксфордські дебати»- допомогла окреслити шляхи вирішення проблеми чергового класу. Дозволила визначити позитивні та негативні сторони питання, що розглядалося, сформувати спільну думку стосовно проблеми. Виховна година у формі ділової гри «Я і моя робота» - дала можливість кожному учневі побувати суб’єктом діяльності, відчути ті мисленнєві процеси, які в майбутньому будуть відчувати. Це дало змогу скорегувати мотивацію подальшого  навчання.

7.Різноманітні форми проведення батьківських зборів сприяють становленню творчої активності учнів, більш глибшому осмисленню батьками та педагогами проблем виховання та навчання. Батьківські збори – це не просто збори для «галочки», це активне середовище творчих думок,хоча технологія їх підготовки суттєво і не змінилася.

8.Взявши за основу класифікацію емоційних компетенцій Даніеля Гоулмена, спрямовую завдання виховної роботи на  розвиток емоційної обдарованості (ступеню ефективності,  з якою учень використовує усі свої здібності, разом з логічним інтелектом), розвиток емоційного фактору (позитивного емоційного забарвлення як могутнього мотиваційного стимулу навчання), формування емоційного стилю ( корекції індивідуальної висоти емоційного порогу  і розвитку тих чи інших особистісних рис); надання емоційної свободи, що сприяє емоційній зрілості. Я вчу розпізнавати власний емоційний стан, розуміти зв'язок між думками, емоціями, діями, розуміти людські емоції, вміти впливати на них, вміти підтримувати хороші міжособистісні стосунки. Знайомлю з методами, за допомогою яких можна керувати власним емоційним станом та показую техніки входження в емоційні стани, що ведуть до успіху.

9. Пропагую культурологічний підхід у вихованні, толерантність та максимальну об’єктивність (терпимість до «інакості з боку «іншого», мотиваційно-ціннісне ставлення до вільного вибору, до творчості,) синергетизм діяльності та смислу (виховання нової генерації дітей, для яких школа- це  простір розвитку), міри (при орієнтації відмови від стереотипів, відкритість), презумпція людської гідності, тренсцедування (подолання зовнішніх впливів та реалізація внутрішгніх особистісних потреб)

ВИСНОВОК: Робота в системі якості ще раз підтверджує, що якість проведення заходу вимірюється якістю підготовки та впливає на результативність. В результаті проведення першого кроку, а саме,урізноманітнення роботи з учнями, змінюється зміст і стиль спілкування  у системі учень-вчитель - батько. Тренінги спілкування, впровадження елементів методики «Рівний – рівному»,  проведення  проективних методик, «арт-терапії», «данс –терапії» тощо сприяє  вивільненню психологічних «зажимів»,  розкриттю індивідуальних можливостей, позитивному світосприйняттю, розвитку адаптивних сил організму, що в свою чергу допомагає реалізації основної мети: Створення акмеологічного середовища та вироблення власної траєкторії успіху для реалізації кроків досягнення «САМОСТІ».

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін