Урок 1.Тема уроку: Зображення картин українського степу,їх зв'язок з головними подіями в повісті.

 

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань. Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велику увагу письменника привертала Запорізька Січ — перша в Європі демократична «держава». Зображенню складного і суперечливого періоду української історії і присвячена повість Гоголя «Тарас Бульба У повісті Гоголь розповідає про героїчну боротьбу українського народу за своє національне звільнення. Головні події відбуваються в Запорізькій Січі, в царстві свободи і рівності.

Складання паспорту твору

Жанр-повість

Рік створення-

Головні герої –

Тема-

Ідея-

Фабула

ІІІ.Перевірка домашнього  завдання:

Сюжет:

Композиційна побудова:

Зав’язка-

Розвиток дії-

Кульмінаційним моментом повісті є страта Тараса. Смерть героя - велична та героїчна

Розв’язка

УІ. Повідомлення нової теми

Бесіда:

- З яким настроєм подалися герої на Січ, які думки переповнювали їх.

Робота з текстом: опис степу.

Робота над уривком передбачає його уповільнене виразне читання та аналіз.

В процесі учні відповідатимуть на запитання:

 - Як зустрів степ вершників?

 - Чим раніше був степ?

 - Чим уявляється він для вершників ?

 - Які барви використовуєМ. Гоголь для зображення степу?

 - Які образи переважають у ньому: зорові чи слухові?

 - Чому переважають зорові образи?

 - За допомогою яких слів можна побачити й відчути степ? /З/.

Самостійна робота. Рольова гра: "Я - художник", який малює велике полотно –

·         степ удень - і словесно зобразити це полотно, врахувавши такі деталі з опису: "а

тим часом степ давно вже взяв їх усіх у свої зелені обійми", "висока трава сховала їх", "тільки самі козачі чорні шапки мелькали між її колоссям".

·         "Увечері весь степ зовсім мінявся".

Обговорення описів: Підчас обговорення двох уривків учням пропонується порівняти різне зображення степу, віднайти ті зміни, які відбулися, визначити, як "зелено-золотий океан" впливає на настрій героїв та їхній внутрішній світ, чим є він для кожного з них.

 Учні в процесі обміну думками доходять висновків,що уривки, де зображено степ, не просто описи природи.

Висновки.1. Степ набуває значення символічного живого образу.  Степ - у творі - не тільки частина природи. Це безмежний простір рослин, що їх толочили лише дикі коні; зелено-золотий океан, яким їдуть козаки; засідка, що її можуть влаштувати татари; притулок, укриття для козаків від ворогів.

2.До того ж степ - це шлях від рідної домівки на Січ, за яким залишилися хутір героїв, і мати, "і дитинство, й ігри, і все, і все

3.Має і він іще одне, глибше значення: "Образ степу для Гоголя - це образ Батьківщини".

 

Робота з образами: Доведення, що степ –це образ Батьківщини.

1.Тарас Бульба.

Робота з текстом: Знайдіть і зачитайте промову Тараса Бульби. Про що в них йдеться?

Перша -"заклик вистояти у боротьбі за рідну землю"

Друга-"кульмінація розвитку художнього образу Тараса Бульби як ідеального козака, воїна-патріота".

Висновок:У них висвітлюється глибока "мудрість і високе розуміння священного обов'язку героя

Бесіда: Подумайте на кого схожий Тарас Бульба

Вчитель:Промови Т.Бульби можна зіставити з промовою Богдана Хмельницького з "Історії Русів": "Я та товариство, що оточує мене, є єдинокровна і єдиновірна наша братія; інтереси й користі наші одна суть з користями й інтересами вашими. Ми підняли зброю не задля користі якоїсь чи пустого марнославства, а єдино на оборону Вітчизни нашої, життя нашого, і життя чад наших, а рівно і ваших. Усі народи, що живуть у всесвіті, завжди захищали і будуть захищати вічно існування своє, волю і власність, і навіть плазуючі по землі звірі, що є суть звірів, скотина і птахи захищають становища свої, гнізда свої та дітища свої до виснаження".

 

2. Козаки.

Бесіда: звідки черпали свою силу ці майже билинні герої.

Висновок: Їх важко увити де небудь окрім степу. Джерела хоробрості у великій любові до батьківщини, до кожної травинки..безкрайнього степу.

 

3. Сини.

Бесіда: Що саме зробило синів сильнішими бурса чи степ? Доведіть це прикладами з тексту.

Робота з текстом. Які художні засоби використовує автор?

 

У.Підведення підсумків:

Продовжити речення

Повість Гоголя «тарас Бульба»…

Тарас Бульба – це

Степ для героїв повісті не тільки..

 

 УІ, Рефлексия:

 

УІ, Домашня робота: Скласти  статут Запоріжського війська.

Індивідуальне повідомлення:

 Історична довідка про Запоріжську Січ

   Літературознавче дослідження : Що означає словосполучення Запоріжська Січ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2.

Тема: Запоріжська Січ, її закони та звичаї

Мета: прослідкувати картину патріотизму і самовідданої самопожертви запорожців, їх схожості з епічними героями; допомогти у  визначенні відношення автора до козаків.

 

Хід уроку

«…. невже знайдуться такі муки і така сила,

яка б перемогла російську силу!»

 

 

 

1.Актуалізація опорних знань: Прокоментуйте вислів російського критика  В.Г Белінського, « Тарас Бульба – це дивна епопея ,написана пензлем сміливим і широким, це різкий опис героїчного життя народу, це велика картина в тісних рамках, гідна Гомера»

ІІ. Повідомлення теми уроку. В ході уроку ми прослідкуємо картину патріотизму і самовідданої самопожертви запорожців, їх схожості з епічними героями, спробуємо визначити відношення автора до козаків.

Слово вчителя: В повісті  автор відтворив особливості того «бранного» часу,що, в сою чергу, допомагає читачеві зрозуміти прояв характерних особливостей героїв.Тим самим переконатися у відношенні автора до подій

Робота в групах з текстом: Знайти  в тексті фоновф деталі, які сприяють яскравому розкриттю епохи.

1група: лексику

2 група: елементи побуту

3 група: особливості виховання

Бесіда: Що ж то була за епоха? Що стало причиною утворення Запоріжської Січі?

Історична  та літературна довідка учнів

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують Статути, найкращі пункти записують в один Статут.

 

 

Бесіда:

·         Військові посади. (Сотник, есаул, кошовой, куренний атаман).

·         Види зброї: (Палица, секира, палаш, копьё, алебарда, пищаль).

·         Славні козаки: (Моисей Шило, Степан Гуска, Охрим Гуска, Кукубенко, Бовдюг, Балабан.).

Головними героями були козаки, в тому числі і сини Тараса

Робота з текстом: Визначте, кому належить дана характеристика:

 1.«Весь был создан для бранной тревоги и отличался грубой прямотой своего нрава. Он любил простую жизнь Козаков и перессорился с теми из своих товарищей, которые были наклонны к варшавской стороне, называя их холопьями польских панов. Вечно неугомонный, он считал себя законным защитником православия».

2. «Впереди друзей пронёсся витязь всех бойчей, всех красивее. Так и летели чёрные волосы из-под медной его шапки; вился завязанный на руке дорогой шарф, шитый руками первой красавицы. а между тем, объятый пылом и жаром битвы, понёсся, как молодой борзой пёс, красивейший, быстрейший и молодший всех в стае».

3.- «… [Ему], казалось, был на роду написан битвенный путь и трудное званье вершить ратные дела, . Уже испытанной уверенностью стали теперь означаться его движения, и в них не могли не быть заметны наклонности будущего вождя. Крепостью дышало его тело, и рыцарские качества уже приобрели широкую силу льва».

 

 

 

 

4.Висновки: Події розгортаються  у важкому XV ст.., коли «бранным пламенем объялся древле мирный славянский дух». В Січі, як вказує автор було багато «загартованих лицарів», які мали «гідне переконання думати, що недобре благородній людині бути без битви»

 Робота з афоризмами:

 

1. «Терпи, козак, - атаманом будешь».

2.«Нема вуз… святіших братства».

3. «Нема сили сильнішої …віри».

 

Робота з текстом:- «Вся Сечь представляла необыкновенное явление. Это было какое-то беспрерывное пиршество, бал, начавшийся шумно и потерявший конец свой». Такой показалась Сечь только что прибывшим туда сыновьям Тараса. Поразили юношей многие особенности быта и обычаи запорожцев. Для читателя эти подробности тоже небезынтересны. Давайте поговорим о них.

 

Бесіда:

1.Чому в кінці повісті тарас Бульба, опинившись на Січі, став «сумним». «Оглянулся он теперь вокруг себя: всё новое на Сечи, все перемерли старые товарищи. Ни одного из тех, которые стояли за правое дело, за веру и братство... все положили головы, все сгибли…».

2. Загинув Тарас – великий представник війська Запоріжського. Що трапилося з Січчю?

(Не перевелись могучі,богатирські характери.)

 

ІУ. Підведення підсумків. Робота з полотном  І Є.Репіна «Запорожцы пишут письмо турецкому султану» І.Рєпін відобразив запорожців як згуртованих, єдине товариство, як братерську громаду. Так дружно, безтурботно і весело можуть сміятися тільки люди, які почуваються вільними і чесними, люди лицарської звитяги і сили.

 

 У,Домашня робота. За мотивами ре пінського сюжету скласти  для заключної глави вставний епізод з персонажами, які посміли кинути виклик іноземному владиці, тим самим довівши, що козачий дух зломити неможливо. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 3 

Тема: Бойове товариство, побут і звичаї запорожців у повісті « Тарас Бульба» М.В.Гоголя

 Мета: порівняти художній матеріал з історичними фактами; розвивати навички роботи з текстом, переказу, виразного читання ,усного зв’язного мовлення, словесного малювання; сприяти формуванню громадянської позиції , виховувати любов до рідного краю.

 Обладнання: тексти повісті « Тарас Бульба»; малюнки учнів, презентації, фільм «Тарас Бульба»

 

 

Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті

 

горді й дужі , як леви!Ось звідки розливається воля й

 

козацтво на всю Україну!

 

М. В. Гоголь « Тарас Бульба»

 

Хід уроку

 

І Актуалізація опорних знань. Уявна екскурсія в Запоріжську Січ.( звичаї та життя запорожців)

ІІ Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

 

  • Літературна гра : так чи ні.

1.Повість – слово слов’янського походження , що має корінь відати

2.Гоголь відтворив деталі побуту і звичаї епохи упродовж 15-17ст.-

3.Прообразом Тараса міг бути предок самого Миколи Васильовича, Остап Гоголь- полковник Війська Запорозького- .

4.Сини Тараса Остап та Андрій навчалися в київській воєнній академії-?

5.Батькова радість під час зустрічі з синами виявляється в перевірці хто із них справжній козак , боєць

6.Мати жаліючи синів , просить у Тараса ,щоб вони побули вдома хоч тиждень

7.Із світлиці , куди заходили сини Тараса вибігла дівчина-служниця в червоному намисті –

8.Тарас Бульба дозволяв своїм синам під час канікул їздити верхи?

9.« Молитва материна і на воді, і на землі рятує»- сказала на прощання мати своїм синам-

10.Чотири дні добиралися Остап та Андрій разом з батьком до Запорізької Січі- и

11.Представлення та захист малюнків « Якою я побачив Січ»

 

ІІІ Робота по новій темі уроку

 

Слово вчителя. Знайомство із Січчю починається уже з перших сторінок повісті. Увесь І розділ пройнятий згадками про Запорожжя. Поступово розповіді про запорозьку республіку змінюються, стають більш повними, детальнішими, іноді навіяними романтикою.

Бесіда:Яку роль відіграє пейзаж у художньому творі? ( Розкриває красу навколишнього світу, передає настрій, внутрішній стан героя. Гоголівські герої органічно вписуються у світ природи й зливаються з нею, адже степ - їхня рідна земля,Батьківщина. Отже, степ у Гоголя - це образ Батьківщини.

 

  • Робота з текстом повісті ІІІ розділу

 

Бесіда:

  • Чому автор Січ порівнює з гніздом?
  • Доведіть , що Запорозька Січ жила за законами рівноправства та братерства.
  • Чому , незважаючи на успіхи синів у військовій справі, Тарас не задоволений життям на Січі?
  • Як старий полковник піднімає козаків на «відважне діло»?
  • Які закони Запорозької Січі ви вважаєте жорстокими ? ( Автор не ідеалізує козаків, а показує їх всебічно, відповідно до історичних фактів. Їхня жорстокість пояснюється лютими законами того часу, а також ненавистю до ворогів.)
  • З якими словами вони йшли у бій? ( за віру, за Січ!)
  • З якими словами помирали ? ( « Нехай же славиться до кінця віку Руська Земля!)
  • Що спільного між запорожцями і билинними богатирями? ( У них одна мета - боротьба за незалежність Батьківщини ; описи козаків Гоголя подібні художніми засобами до тих, що застосовувались у народних оповідях.)

 

Презентація до повісті М. В. Гоголя « Тарас Бульба»

 

Розвиток навичок уважного читання.Дослідницька робота. Знайдіть в авторських описах запорожців фольклорні елементи і випишіть в зошит. Наприклад, постійні епітети-козацька кров, білі кістки, смертна ночівля та інші. ( повтори, порівняння, інверсія)

 

Виразне читання . Розділ ІХ. « Промова Тараса Бульби про товариство»

 

Висновки: запис у зошиті. Так, найбільшими цінностями для козаків були свята Русь, православна віра і братерство. Чималу роль відіграла і промова Тараса, введена автором перед описом смертельної битви. Запорожці беззавітно любили рідну землю. Так їх виховала Січ: думати про Батьківщину і товаришів. Незважаючи на трагічний результат битви, народилася віра у велике майбутнє Батьківщини.

 

  • Проведення порівняльної характеристики:

У повісті автор часто називає козаків « лицарями». Порівняйте зображення лицарів у романі В. Скотта « Айвенго » і козаків.

Як на вашу думку, чи є виправданим таке порівняння?

 

V Закріплення вивченого матеріалу.

Складання лицарського кодексу запорожців.

 

Цілі боротьби: Свобода Батьківщини, воля народові, захист християнської віри православ’я, а також козацької честі.

 

Козацькі чесноти    Хоробрість, шляхетність, чесність, добродушність, безкорисливість, щедрість, схильність до щирої дружби, висока любов до особистої свободи, глибока повага до старших, простота, поміркованість в домашньому побуті, гостинність, привітність, розум, хитрість, відвага.

 

Філософські засади самовідданості запорожців«Хай же згинуть вороги і пишається на віки вічні Козацька Земля!».«Нічого святішого й нема від товариства»

 

 

 

Девіз   «Є ще порох у порохівницях, ще міцна козацька сила, не гнуться козаки»

 

 

VI Підбиття підсумків уроку

Саме любов до ближнього, побратимів, керує козаками, коли вони захищають знедолених православних християн, а духовне єднання у запорожців було сильнішим за кохання до жінки, за саму смерть, втішало перед останньою миттю життя.

 

 VІІ Домашнє завдання. Підготувати виразне читання промови Тараса про братерство ; скласти її цитатний план; дочитати повість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 .

Урок 4  Тема: Втілення в образі Тараса Бульби кращих рис запоріжського козака.

Мета:Розкрити образ Тараса Бульби; показати героя як носія кращих рис патріота;виховувати в учнів  патріотизм, гордість за свою батьківщину; розвивати навички уважного читання

 

   Хід уроку

 

Слово вчителя: Запоріжська Січ-це вольна республіка, в якій живуть люди широкої душі, абсолютно вільні і рівні, де виховуються сильні і мужні характером. Для людей такого характеру немає нічого вищого на світі, ніж інтереси народу, ніж свобода і незалежність Батьківщини. У повісті чудово розкривається атмосфера могутнього народного руху. Чудовий образ головного героя повісті - Тараса Бульби.

 

І.Актуалізаці опорних знань. Продовжити речення.

 

Гордість в Бульби викликають  …….сини Остап і Андрій, що приїхали додому з навчання. Тарас вважає, що духовна освіта - це лише частина необхідної молодій людині освіти. Головне ж - бойове навчання в умовах Запорізької Січі.

 

ІІ, Оголошення теми та мети уроку. Форма роботи: журналістське розслідування 

 

  1. ХТО такий Тарас Бульба?  

 

  • Воїн

 

 Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі.

 

Тарас Бульба — полковник, один з представників командного складу козацтва. Він є втіленням ратного духу січовиків. Бульба з величезною любов'ю відноситься до своїх товаришів-запорожців, глибоко поважає звичаї Січі і не відступає від них ні на йоту. Характер Тараса Бульби особливо яскраво розкривається в главах повісті, що розповідають про бойові дії запорозьких козаків проти польських військ.

 

  •  Який Тарас Бульба. Риси характеру його як воїна.

 

Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі.

 

Тарас Бульба - це мудрий і досвідчений ватажок козацького війська. Його «відрізняли» «вміння рухати військом і люта ненависть до ворогів». В той же час Тарас не протиставив довкіллю. Він любив просте життя козаків і нічим не виділявся серед них.

 

  •  Образ Тараса – втілення народного життя 

 

Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі

 

   Образ Тараса втілює в собі завзятість і розмах народного життя. Це людина великого напруження відчуттів, пристрастей, думок. В ньому немає нічого егоїстичного, дрібного, корисливого. Його душа пройнята лише одним прагненням - до свободи і незалежності свого народу. Ось чому з такою ненавистю говорить він про нікчемні душі зрадників: «знаю, підло завелося тепер на землі нашій: переймають чорт знає які бусурманські звичаї; гребують мовою своєю; свій народ продають...».

 

 

 

3.Головні цінності

 

Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі

 

 

 

  Все життя Тараса було нерозривно пов'язане з Січчю. Служінню товариству, Батьківщині він віддавав всього себе повністю. Цінуючи в людині перш за все мужність і відданість ідеалам Січі, він нещадний до зрадників і боягузів.

 

 

 

4.Батько

 

 

 

Повідомлення учнів після фронтального опитування в класі

 

 

 

   Скільки відваги в поведінці Тараса, що пробирається на територію ворога в надії побачити Остапа. Приголомшує драматизмом знаменита сцена зустрічі батька із старшим сином. Загубившись в натовпі чужих людей, Тарас дивиться як виводять на лобове місце його сина. Що відчув старий Тарас, коли побачив свого Остапа? «Що було тоді в його серці?» - вигукує Гоголь. Але нічим не видав своєї страшної напруги Тарас. Дивлячись на сина, що самовіддано переносить люті муки, тихо промовляє він: «Добре, сину, добре!Настільки ж крупно і виразно розкривається характер Тараса в трагічному конфлікті з Андрієм.

 

   Письменник малює величезну етичну перевагу Тараса і його соратників над Андрієм. До чого мерзенна людина, що зрадила свою Батьківщину. І життя його безславне, і смерть ганебна. Тарас, людина суворої і в той же час ніжної душі, не відчуває жодної жалості до сина-зрадника. Без коливань він здійснює свій вирок: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю!». Ці слова Тараса пройняті свідомістю найбільшої правди тієї справи, в ім'я якої він стратив сина.

 

 

 

Слово вчителя:У сцені синовбивства ми бачимо велич характеру Тараса Бульби. Воля вітчизни й козацька честь для нього – найголовніші поняття в житті, і вони сильніше батьківських почуттів. Тому, перемагаючи власну любов до сина, Бульба вбиває Андрія. Тепер ніхто не зможе докорити Тараса в зневазі лицарськими ідеалами Запорізької Січі. Але й самому Бульбі довелося незабаром загинути. Читача глибоко торкає сцена загибелі головного героя: гинучи у вогні, Тарас звертається до своїх товаришів-запорожців зі словами напуття. Він спокійно стежить за тим, як спливають його запорожці. Тут Тарас Бульба видний у всій цілісності й могутній силі свого характеру.

 

 

 

ІІІ.Підведення підсумків. Вправа «Інтерв"ю».

 

 - Опиши про що.. «Тарас Бульба» — це повість, присвячена сторінкам історії народу.

 

 - Назви , хто головний герой .Головний її герой, Тарас Бульба, став втіленням кращих рис вдачі людини тієї епохи. Це запорізький полковник, який втілив в собі кращі риси козацтва.

 

-Які риси сподобалися у Тараса Бульби? Тарас Бульба — мужній воїн, який прославив себе в багатьох боях. Мужня особа, сміливий погляд, козацькі вуса і трубка, з якою він колись не розлучався. Таким виникає перед нами із сторінок повести полковник Тарас Бульба.

 

 - Що найбільше подобається Бульбі? Він любить козацьке життя. Тому і проводить своє життя в Запорізькій Січі, оскільки він — захисник рідної землі, православ'я і законів.

 

Як відноситься до синів? Такими хоче бачити і своїх синів. Пишається він синами, спостерігаючи, як вбивають вони ворога в першій битві.

 

-Доведіть, що він патріот. Сам Тарас провів все своє життя в битвах з поляками, турками, татарами. Відважним, дослідним командиром виявляє себе Тарас, коли його вибрали отаманом. В першу чергу для нього — вірність батьківщині. Це видно не лише з його знаменитої мови про бойове братерство. І в останню свою хвилину він намагається допомогти товаришам

 

 

 

Слово вчителя:Створюючи образ Тараса Бульби, Гоголь не намагається ідеалізувати його. У нім перемішані ніжність і грубість, велике і мале. Гоголь мріяв про героїчний характер. Саме такий є образ Тараса. У ньому збережені риси російської національної вдачі. Недаремно повість Гоголя є одній з улюбленіших книг сучасних людей. Незабутніми, трагічними є останні сторінки повісті. Горить, палає над річкою дерево, до якого прикований поляками Тарас Бульба, і душа його з козаками, до них він звертає свої останні слова. Загинув Тарас Бульба і непохитними лишились його воля, любов до товаришів і рідної землі.

 

ІУ,Домашнє завдання: Знайти в тексті підтвердження того, що для героїв Вітчизна? Виписати в зошит

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін