Йоанна Яґелло (пол. Joanna Jagiełło, у дівоцтві Рошковська, нар. 1974Варшава) — польська письменниця та журналістка, авторка творів для дітей та молоді

 

Народилася Йоанна Яґелло 4 серпня 1974 року у Варшаві. Закінчила відділення англійської філології Варшавського університету. Викладала у ньому ж мовознавство, працювала вчителькою англійської мови у гімназіях та ліцеях. Співпрацювала з часописами «Perspektywy» та «Cogito». Редакторка підручників з англійської мови у Pearson Central Europe.

Дебютувала у 1997 році збіркою віршів «Moje pierwsze donikąd». Перше прозове видання — «Кава з кардамоном» (Wydawnictwo Literatura, 2011), за нього була номінована до нагороди «Книжка року 2011» польської секції IBBY. Також книжка отримала номінацію на нагороду Donga і потрапила у «Список скарбів» Музею дитячої книги. Перекладена українською мовою (перекладач — Божена Антоняк), вийшла у березні 2013 року у видавництві «Урбіно». Наступна книжка — продовження «Кави з кардамоном», «Шоколад з чилі» (Wydawnictwo Literatura, 2013).

Має дві доньки, Юльку (нар. 1994) і Басю (нар. 2004).

У 2013 році стала спеціальним гостем Дитячого фестивалю у Львові

У 2014 році стала спеціальним гостем Книжкового Арсеналу в Києві

У 2017 році стала спеціальним гостем Форуму видавців у Львові

У 2019 році стала спеціальним гостем Фестивалю «Карпатський Простір: Literary SPACE» в Івано-Франківську

 

 

Кава з кардамоном — польський роман Йоанни Ягелло, вперше опублікований у Wydawnictwo Literatura 2011 року і одразу був номінований на «Книжку року 2011» польської секції IBBY. Також роман отримав номінацію на нагороду Donga і потрапив у «Список скарбів» Музею дитячої книги.

Цей роман започаткував цикл про Лінку:

 

  1. «Кава з кардамоном»
  2. «Шоколад із чилі»
  3. «Тирамісу з полуницями»
  4. «Молоко з медом»

 

 

. Проблемні питання до теми

·         Чому твір називається  «Кава з кардамоном»?

·         Чому головна героїня  твору Лінка попре все намагається розкрити сімейну таємницю?

·         «Кава з кардамоном» - повість чи роман? (Автор називає романом)

 

·         Чи відрізняються польські підлітки від тебе?

Сюжет

15-річна Лінка живе з мамою та вітчимом, але згодом мати стає щораз дратівливішою, а вітчим щораз пізніше повертається з роботи. Тож обов’язок доглядати молодшого братика лягає на плечі сестри, якій ще й випускні іспити в гімназії незабаром потрібно складати. У всіх цих життєвих обставинах вона почувається самотньою. Особливо коли мама кудись змушена поїхати. Окрім сім’ї в Лінки доволі складні стосунки найкращою подругою, проблеми в школі.

І коли дівчина їде в гості до бабусі, то випадково натрапляє на одну фотокартку. Такий собі скелет у шафі, геть незрозумілий. Лінка починає своє приватне розслідування. Прагнучи з’ясувати пов’язані з фотографією подробиці, Лінка несподівано розуміє: у неї є сестра, якої вона ніколи не бачила. Хто вона? Де живе? Що з нею сталося? Лінка, як детектив, намагається розплутати таємницю. Героїня прагне дізнатися правду попри все, тому починає довгі пошуки — їде до краківського дитбудинку, але там їй відмовляються допомогти, посилаючись на таємницю всиновлення.

Розповідаючи про проблеми і життя дівчинки-підлітка, авторка ніби запрошує читача стати безпосереднім учасником подій і замислитися над проблемами, що ніколи не втратять актуальності в сучасному світі: прірва відчуження і нерозуміння між батьками та дітьми, прагнення підлітків знайти себе у вирі життєвих проблем та перших особистих переживань, проблема сімейних таємниць, які руйнують родинний затишок. А також книжка розкриває, як важливо в родині підтримувати одне одного, берегти родинні та дружні стосунки.

Кава  у творі:

Кава з’являється разом з Адріаном (після вечірки у нього вдома, кафе «Оксамит», «новорічні ялинки»).

Лінка енергійна, як кава.

« Лінка  відчула гіркуватий присмак, пом’якшений чимось солодким. Під оксамитовим, ледь медовим відтінком крилося іще щось, наче відкривалося якесь друге дно» - це про  каву , яку приготував Адріан для Лінки – це може бути метафоричною характеристикою Лінки чи ні,  чому? (Грудень VIII)

Запахи

В  природі не існує жодної речовини, яка б мала тільки один основний запах.

Так само як і люди, запахи мають свій характер, свою індивідуальність, свій стиль.

Всі  спроби класифікувати аромати суб'єктивні і схематичні.

Загальна характеристика запаху:

Ароматичний, важкий, інтенсивний ,  легкий, ледь помітний, летючий,  неприємний, нудотний, приємний,  сильний,  стійкий, характерний.

Особливі характеристики запаху

 Аристократичний, багатий, бадьорий,  бальзамічний, витончений, впевнений,  гіркий, гнилісний, густий, жіночій, збуджуючий,  знойний,  екзотичний,  еротичний, ефірний, квітковий, кислий, ліричними, лісовий, лимонний,  м'який,  однорідний , перцевий, пронизливий,  прохолодними,   пряний, свіжий, скудний,  сентиментальними, солодкий,  спокійний, східний, сумний,  сухий,  темпераментний, фруктовий, цитрусовий, часниковий, чоловічій, яскравий.

Запах землі, солі, житнього хлібу, диму смаження та інші

 

 

 

Теми для  дискусій

·         Хто винен в  сімейних конфліктах «батьки – діти»?

·         Випадкові  сексуальні зв’язки – добре, погано, звичайно?

·         Бажання треба здійснювати попри все?

·         Захищати себе і друзів можна будь – яким чином.

·         В любові всі засоби  можливі.

·         За власні  життєві помилки (не) слід вибачатись?

·         Чи слід  таємницю однієї людини в сім’ї знати всім членам родини? 

·         А вам подобається музика фадо? 

Експрес-питання Що, на вашу думку, впливає на позитивний мікроклімат в сім’ї? Від чого залежить родинне щастя? Чи можете ви вважати свою сім’ю щасливою? Чи часто виникають проблеми в стосунках батьки – діти?

 

 

 Проаналізуйте основні проблеми твору.

Які з них ви вважаєте актуальними для своїх однолітків?

Лінка: потреба  у визнанні, схваленні,  моральність; ставлення до самої себе, активність, енергійність; уподобання, здібності. Пошуки  себе, становлення особистості, дорослішання.

 

1.Сім’я: «нестандартна родина», мати, Лінка, Кай, вітчим, бабусі, дідусі, батько, сестра;  відчуженість, непорозуміння з матір’ю,   зайнятість-хвороба матері,  не пам’ятає батька , піклування про брата Кая , спілкування з бабусями;   сімейна таємниця,  пошуки пояснень, пошуки сестри, відновлення родинних зв’язків.

Різні сім’ї :

Наталія – самотність в повній сім’ї.

Адріан – усвідомлення складності  сімейних стосунків за наявності зради батька.

Каська – життя і розвиток у дитячому будинку, прийомна сім’я.

 

2.Друзі:

Наталія – одна подруга, сварка, відчуженість,  «а чи знаєш ти, що таке дружба?», примирення;

Каська – нова подруга, спільні інтереси, знайдена сестра.

Адріан - знайомство і дружні стосунки з Адріаном,  трансформація стосунків , закоханість.

 

 

3.Кохання: випадок з Мацеком ( фотограф),  випадок на вечірці, на пленері;  стосунки з Адріаном – знайомство, відносини між підлітками, спільна праця, допомога в складних обставинах, допомога в пошуках, відповідальність у стосунках , кава як прояв любові, закоханість;

ставлення до природи, підприємницька діяльність.

4.Навчання: учителі, однокласники, дискримінація, ставлення до навчання, планування подальшого навчання; захоплення фотографією,  участь у конкурсі.

 

5.Особиста  відповідальність : Лінки ( підлітків) - у стосунках   з подругами, з братом, з Адріаном, у пошуках  відповідей, у навчанні, у справі; матері - у стосунках з дітьми, чоловіками; подружжя.

 

Перевір себе

 

 

·         Лінка – це скорочене ім’я від :   Ліна, Халіна, Віталіна. (Халіна)

·         Лінка називала свого молодшого брата :  Казимир, Кай, Казик. (Кай)

·         Лінка навчалася у:   гімназії Болеслава Лесьмана, приватному спеціалізованому ліцеї, ліцеї  імені Діккенса. (Гімназії Болеслава Лесьмана)

·         В нашій школі 1 вересня урочисті заходи починаються  о 9-й, а у Лінки:  9.30,  10,  11

·         Яцек Шрон  - це  :  класний керівник, математик,  друг фотограф,  однокласник,   вітчим. (Класний керівник, математик)

·         Адріан -  це:  хлопець Наталії,  двоюрідний брат Наталії,   брат Лінки. (Двоюрідний брат Наталії)

·         Фадо  : португальська музика, автомобіль,  прізвище музиканта. (португальська музика)

·         В якому місті живе Лінка : Варшава, Гданськ, Київ, Краков. (Варшава)

·         Лінка називала нового  класного керівника : Леон Кілер, Математик, Шрон. (Леон Кілер)

·         Що з названого  найчастіше пригадується в твор :кава, фотографії, косметика, автомобіль. (Фотографії)

·         Диски з якою музикою подарувала Наталія Лінці : рок музикою, танцювальною музикою, музикою для  релаксу, фадо. (Фадо)

·         Пригадування якого  давньогрецького міфу стало поштовхом  до усвідомлення Лінкою свого кохання: міф про народження Афродіти,  міф про Нарциса, Персей та Аріадна. ( Про Нарциса)

·         У гардеробі Лінки панували : джинси, футболки й светри - сукні, спідниці, джинси – светри, спідниці, брюки. (Джинси, футболки й светри)

·         Які книги любила читати Лінка : про мистецтво, жіночі романи,  детективи. (Детективи)

·         Коли вперше Лінка  усвідомила існування таємниці у своєму дитинстві і необхідність діяти : після фото сесії, після зникнення матері, після розповіді Каськи про себе. ( Після розповіді Каськи)

Пригадайте  і дайте відповідь:

·         Як звуть подругу Лінки , яка «завжди була підготовлена й організована. Її подруга й цілковита протилежність у всьому, навіть у зовнішності. Чорнява красуня, схожа на іспанку, із блискучими мигдалевидними нігтями»? Поруч  з цією дівчиною Лінка «почувалася, немов дитина.». (Наталія)

·         Хто це: «До дівчат підійшов світловолосий хлопець у червоній сорочці й вельветовому піджаку. У руках тримав великого кошика із фруктами.»? (Адріан)

·         Хто це: «Звідти на неї дивилося золотаве від сонця обличчя з явно завеликими вустами й носом. Але ж очі в неї, здається, були гарні? « (Лінка)

·         Що це – «Ванільна задума», «Карамельний екстаз»,  «Медова пристрасть»,  «Шоколад- на заборона», «Малинова сонливість», «Горіхова спокуса»? ( Назви кавових напоїв)

·         В кафе в’єтнамської кухні двоє іноземців ( можливо, японці) замовляли «куйку з йисом»- що вони замовляли?( Курку з рисом)

 

·         Відчуваючи  збентеження  при спілкуванні з Адріаном , Лінка  найчастіше повторювала одну фразу, закінчить її: Адріан просто…(друг) 

 

НФОРМАЦІЯ

Класична література — це загальновизнані художні твори, які стали зразковими в ту чи іншу епоху та не втратили своєї актуальності для наступних століть. До античної класики належать твори Гомера і Вергілія, класики Відродження — Данте, класики Ренесансу — Шекспіра і Сервантеса, романтизму — Гофмана і Байрона, реалізму — Флобера і Достоєвського, модернізму — Верлена і Рембо та інших.

Масова література — розважальна й дидактична белетристика, яка захоплює читачів пригодницьким або романтичним сюжетом, швидким розвитком подій і часто щасливим фіналом — «хеппіендом».

 

Художність — це мистецька якість твору, яка полягає в гармонійному поєднанні важливого змісту і відповідної йому досконалої форми. Лише той твір, у якому існує повна відповідність поміж усіма його складниками, існує гармонія

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін