Читати твори Шарля Бодлера 

https://www.ukrlib.com.ua/world/author.php?id=80

 

Презентація: https://www.youtube.com/watch?v=bQ4BTm9NYRo

Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму

Кві́ти зл́а (фр. Les Fleurs du Mal) — збірка поезій Шарля Бодлера, опублікована 1857 року. Вона вміщує вірші поета, написані в період з 1840 до 1857 року. Цю збірку вважають важливою віхою в розвитку французької поезії та становленні символізму як літературного напрямку.Характер поезій збірки переважно інтимний та декадентський.

Особливості поетики Ш,Бодлера: У творчості Ш. Бодлера поєдналися роман­тичні й символічні елементи. Вірші збірки мають голов­ним чином двопланову структуру, де на передньому плані зображені предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, за якими прихована ідея, абстракція, що перетворює кон­кретні образи на символи: автор утверджує велич душі, що прагне високого ідеалу, краси, духовності, а натовп не розуміє цих поривань — духовність беззахисна перед гру­бою дійсністю, тому й гине, залишаючи пам'ять про висо­кий злет.

 

Символізм виник у Франції у 1880-их, як реакція проти міщанства і позитивізму, зокрема проти поезії «Парнасців», натуралістичного роману й реалістичного театру. Основоположниками його були Поль Верлен і Стефан Малларме. Своїм предтечею вони вважали Шарля Бодлера. Термін символізм вжив найперше і виклав програмово його позиції  Жан Мореас. Згодом символізм поширився в інших країнах і став першою маніфестацією  модернізму у світовій літературі й живописі.

Автор: Шарль Бодлер   Літературний рід: лірика   Жанр: збірка поезій  Стиль: символізм

Присвята: Теофілю Готьє   Провідний мотив збірки: трагічна несумісність дійсності та ідеалу.

Провідна тема: стосунки Поета та Юрби. Ліричний герой: поєднання тваринного і людського,

тілесного та духовного, того, що йде від Бога та того, що йде від Сатани.

Композиція: присвята, вступ та 6 циклів - "Сплін та ідеал", "Паризькі картини", "Вино", "Квіти зла", "Бунт", "Смерть".

Символізм назви збірки "Квіти зла":

·         епатаж аудиторії: квіти, які означають найсвітліше в житті людини, було пов'язано зі злом;

·         передача світовідчуття ліричного героя: оскільки пекло це зло, то там можуть вирости тільки квіти зла;

·         назва збірки багатозначна: "квіти зла", "квіти болю", "квіти хвороби".

Назва збірки - це парадокс, адже у ній протиставлено ідеали та сподівання безнадії та відчаю.

Творча історія збірки1 червня 1855 року - 18 віршів з майбутньої збірки вперше з'явилися на сторінках часопису "Ла Ревю де Де Монд".У 1855 році у французькій газеті "Фігаро" з'явився негативна стаття на вірші зі збірки "Квіти зла".1857 р. - "Квіти зла" опубліковані окремим виданням.20 серпня 1857 року Паризький суд зачитав обвинувальний вирок Бодлеру, згідно з яким Бодлер та видавець "Квітів зла" Пуле Малассі мали сплатити штраф. Також зі збірки вилучалося 6 віршів: "Лета", "Коштовності", "Метаморфози вампіра", "Надто веселій", "Прокляті жінки" та "Лесбос".6 травня 1866 р.трибунал м. Лілля заочно оштрафував Бодлера на 500 франків та засудив його на місяць ув'язнення.

Увага! Бодлер наголошував, що "Квіти зла" - це цілісний твір, який потрібно читати у порядку,

який він визначив.

Аналіз вірша І Альбатрос"

 

Вірш був написаний у 1842 році під час поїздки на острів Маврикій, куди направив Бодлера вітчим, щоб по­вернути його на путь істини. Шарль, перебуваючи 10 місяців на кораблі під наглядом капітана і спостерігаючи за птахами, роздумував над власною долею.

 

У перших рядках автор розповідає, як матроси задля розваги ловлять величних альбатросів, «що люблять пролітати слідами кораблів». Альбатрос - величний птах, володар морських просторів, що супроводжує кораблі. На палубі він має вигляд дуже безпорадного птаха.
    Автору жаль птаха, свій біль і сум він передає у підкресленні величі цього володаря просторів. 
Поступово цей образ набуває символу образу самого поета і його долі у людському вирі життя. Шарль Бодлер не знаходить розуміння серед людей і тому не може злетіти думкою, а «волочить... крила велетня по землі».З образом цього птаха пов'язане все піднесене, він у центрі уваги, автор захоплюється ним і висловлює йому співчуття. У полоні альбатрос стає безсильним і смішним, бо він - жертва насилля.
      У цьому вірші Шарль Бодлер протиставляє високе і низьке, небесне і земне, поет і натовп, втілюється мотив боротьби добра і зла, у ньому висловлені гіркі роздуми автора про трагічну долю поета в сучасному йому суспільстві.

 

Символи у вірші

    Альбатрос, тобто сам поет - це світ прекрасного, добра. Моряки - зло, символ людства, яке пливе на своєму судні у безмежжі всесвіту.Море - сим­волізує життя; корабель, човен - людську долю; грім, гроза, блискавка - життєві негаразди.


В «Альбатросі» стверд­жується божественна сила мистецтва, з найбільшою пов­нотою втілена у постаті поета. Ав­тор оспівує душу, що прагне високого ідеалу, краси. У поета, як у альбатроса, "міць велика", але його на­магаються приборкати. Він не може протистояти сусп­ільству, як птиця натовпу матросів. На­товп не розуміє його. І тут зло перемагає добро. Але прекрасне завжди вище за потворне, навіть коли гине. Мистецтво та особистість вищі за натовп. Така позиція автора.
 

 

Аналіз вірша "Відповідності"

 

 Вірш «Відповідності» (Природа - строгий храм), імовірно, було написано в 1855 році; у всіх виданнях збірки «Квіти зла», є четвертим віршем в циклі.

 

Знаменитий сонет «Відповідності» став чимось на зразок маніфеста символізму.

 

У ньому йдеться про те, що чуттєві речі є символами прихованої реальності і тому можуть існувати відповідності між її виразами в запахах, кольорах і звуках. Також тут розвивається думка про закономірних зв'язках між чуттєвими явищами та їх сутністю.

 

Автор намагається якимось чином поєднати матеріальний та духовний світи.

У центрі вірша тема таємничих відповідностей видимої природи і невидимих сутностей. Людина у храмі природи. І, оскільки, природа це храм, то її барви й кольори, всі аромати і тони лише різні коди однієї мови, якими вона себе проявляє 

Контроль знань

 

 Тестова самоперевірка 

https://naurok.com.ua/test/sharl-bodler-39172.html

 

Письмово:

 1. Паспорт збірки "Квіти зла"

2. Аналіз творів "Альбатрос", " Відповідності", "Вечорова гармонія"

 

 

 Усно. Виконати завдання

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін