Редьярд Кі́плінг (англ. Joseph Rudyard Kipling, 30 грудня 1865, Бомбей — 18 січня 1936, Лондон) — англійський поет і прозаїк. Світову популярність здобув завдяки поезії про британських солдатів, що перебувають на службі в колоніях, та пригодницьким оповіданням, що стали класикою дитячої та підліткової літератури. Його вважали «співцем британського імперіалізму», проте він не відкидав культурну цінність поневолених народів. У своїх творах оспівував колоніалізм як місію білої раси, обов'язком якої вважав пропагування засад європейської цивілізації. Юність провів переважно в Індії, що стала екзотичним тлом для його найвідоміших творів: роману «Кім» та фантастичних оповідань «Книга джунглів». У численних статтях та виступах письменник коментував найважливіші політичні події у світі. Його найвідоміші твори отримали змішані оцінки літературних критиків. 1907 року став лауреатом Нобелівської премії з літератури «за спостережливість, яскраву фантазію, зрілість ідей і видатний талант оповідача».
Поезія « Якщо…» написана у формі звертання до сина
. Батько знає, що гідно життя прожити важко, але можна, якщо дотримуватися шляхетних правил поведінки. Моральні настанови Кіплінга позбавлені нудного повчання. Вони не пригнічують, а підносять над буденністю спонукають лишатися на висоті.
Рік написання – 1895
Рік видання – 1910
Жанр – Балада
Вид лірики: філософська.
У вірші “Якщо…” Р. Кіплінг закликає сина за будь-яких обставин бути справжньою людиною.
Тема: звертання-заповіт ліричного героя до сина.
Ідея: возвеличення сили людського духу, спроможної витримати всі випробування на життєвому шляху.
Основна думка: людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам
. Провідна думка – Людиною має право називатися лише той, хто в будь-яких ситуаціях прагне і вміє залишатися самим собою, йти своїм шляхом у житті, не втрачати почуття гідності ані перед юрбою, ані перед королем, робити добрі справи, не хизуючись цим.)
Вірш Кіплінга – це кодекс поведінки «Тебе серед «них»». Яким же ти повинен бути? Насамперед – вірним собі, не прагнути стати як всі.
Загалом Схід, його докорінна відмінність від західної цивілізації, особливості взаємин людини й природі на Сході, східна філософія – улюблені теми Кіплінга. Спостерігаючи життя Індії зсередини, письменник зауважував особливу силу Сходу, засновану на суворому дотриманні одвічних традицій і моральних настанов, неймовірну близькість людини до природи, велику віру індійців не стільки в розум, скільки в інтуїцію. Відчуття різниці між Сходом і Заходом Кіплінг, завдяки прекрасному знанню Індії і своєму великому таланту, і доніс до західного читача. Але не тільки це. Письменнику вдалося показати ті риси характеру, однаково притаманні як європейцям, так і азіатам, що повинні привести їх до взаємоповаги і дружби. Один із таких творів – широко відома «Балада про Схід і Захід» (1889).
Словникова робота • Резальдар – командир тубільного кавалерійського ескадрону. • Королева – королева Вікторія, роки правління якої ( 1837- 1901) були добою найвищої могутності Британії • Форт – велике укріплення зовнішньої лінії оборонних споруд фортеці
Бесіда по тексту
- Назвіть головних героїв балади.
- Якими постають Камаль і полковничий син?
- Які деталі допомагають уявити героїв?
- Скільки разів Камаль подарував полковничому сину життя?
- Чому він не вбив його відразу?
- На який рівень переходить протистояння головних героїв?
- Чому Камаль віддає полковничому сину лошицю?
- Які речі дарує йому ще? - Чому це «вуздечка,сідло і срібні два стремена»?
- Як вчинив у відповідь полковничий син?
- Що наказує Камаль своєму сину?
- Як саме давали клятву герої?
- Чому на «солі і кислих хлібах»?
- Чому полковничий син не дозволяє своїм воякам вбити сина Камаля?
Цитатна характеристика героїв
Сміливість, відчайдушність. Мужність, великодушність.
«Нас двое могучих…» «И был им неводом страх…»
Зв’язок з міфологією Порівняння воїна з вовком сягає своїм корінням індоєвропейської міфології. Вовк – істота наближена до бога. Так, у скандинавській міфології вовк співвідноситься з ватажком бойової дружини або з богом війни. У останній якості вовк виступає і у давньогерманській традиції. Вовк супроводжує бога Одіна. До цієї групи архетипів належить і порівняння війська , військового загону із вовчою зграєю. У індійському епосі «Махабхарата» Біхам також представлений в образі воїна- вовка. Можливо, архаїчні корені образної системи підказали Кіплінгу найбільш відповідний у цьому випадку жанр – баладу, яка є однією з найдавніших форм європейського фольклору і літератури.
ПОМІРКУЙ!
Мова персонажів відрізняється мудрістю, філософським поглядом на життя, притаманним людям з великим життєвим досвідом. Символічні образи: кінь, сіль, хліб, ніж, небо, земля. У міфології кінь завжди був символом нестримних пристрастей та інстинктів, символом сонця і водночас потойбічного світу (інакше — Сходу і Заходу), символом смерті й воскресіння, швидкості, волі, вірності, відданості. Хліб — символ добробуту, гостинності, життя, святості, щастя, здоров'я та багатства, астральної тріади — місяця, сонця, Господа (тобто — возз’єднання Сходу і Заходу через моральні заповіді). Сіль — символ гостинності, щирості, дружби, пізнання. Ніж — символ помсти, смерті, сили, духовної снаги, зла, віри, захисту рідної землі. У баладі ніж із засобу боротьби перетворюється на символ єднання (присяга на ножі). Земля — символ вітчизни, духовності, життя, багатства й водночас позитивного і негативного начал, світла й темряви. Небо — символ духовного, божественного начала, протиставленого грішному земному.
ДАЙ ВІДПОВІДЬ НА ЗАПИТАННЯ!
«Балада про схід і захід» образи героїв