Акутаґа́ва Рюно́ске[3] (*1 березня 1892 — †24 липня 1927) — японський письменник періодів Мейдзі і Тайсьо.
Творчість Акутаґави мала величезний вплив на пізнішу японську літературу. У 1935 році, в пам'ять про загиблого письменника, японський драматург Кікуті Кан заснував Премію імені Акутаґави, призначену для підтримки молодих талантів у японській літературі. Двічі на рік проводився відбір творів, найкращі з яких друкувалися у журналі «Весни та осені літературного мистецтва». Першим лауреатом став Ісікава Тацудзо. За кількістю художніх перекладів Акутаґава займає одне з перших місць серед японських письменників.
“Павутинка” символи
Будда – Добро, гармонія, умиротворення, моральний ідеал.
Лотос вважається в Японії священною квіткою, пов’язаною з буддизмом. Лотос символізує вчення Будди, утілюючи досконалість, мудрість, духовну чистоту, прагнення до моральної довершеності й просвітлення. Згідно з японською міфологією – Світове Дерево, що з’єднує три рівні світобудови: його корінь знаходиться в мулі (болоті), стебло – у воді, а листя і квітка – звернені до неба. Лотос нагадує про те, що в якому б середовищі не народилася людина й де б не перебувала, вона здатна досягти високого та світлого ідеалу. Адже Лотос починає рости на дні озера, у бруді й воді; він повільно росте вгору, а коли виходить на поверхню озера, перетворюється на чудову квітку. Тому ще одне символічне значення лотоса — це перемога краси й чистоти над брудом життя.
Вода, озеро – початок і кінець усього сущого на землі, символ очищення душі й тіла, джерело життя. (Опуститися в озеро означає , з одного боку, смерть, а з іншого – зцілення і відродження)
Павук для японців (з позицій буддизму) – Великий Ткач, Творець світу, його центр; посередник між світами, простором і часом; символ мудрості; символ життя – пряде нитку Долі.
Павутина (з позицій буддизму) – символ сходження, підйому (синонімічні поняття – гора, хрест, драбина, дерево, ліана); нитка Доля, якою Великий Ткач (павук) прив’язує людей до павутини життя (минуле – теперішнє – майбутнє); символ скороминущості життя і плинності часу; спіраль, що уособлює собою творіння і розвиток; символ праведного життя, шлях до спасіння душі
Срібляста нитка – у східних філософіях це нитка, яка тримає життя людини.
Павутинка-нитка:
-на земному шляху Кандати лише одна добра справа;
-нитка долі, один кінець якої – в руках людини, інший – у владі вищої сили, провидіння;
-зв’язок між світами: рай – земля – пекло.
Річка Сандзунокава, Криваве озеро, Шпиляста гора, Кандата – зло, гріховність людини, розплата за злочинне життя на землі.
Ранок – початок нового, схід сонця, надія, переродження душі
Джерело: https://dovidka.biz.ua/pavutinka-analiz
• Жанр:.Філософська новела (твір короткий за обсягом, має одного головного героя – Кандату; розповідається про два епізоди з його життя; сюжет твору напружений: читач весь час очікує, чи дістанеться Кандата раю; фінал несподіваний. Автор порушує важливі питання людського буття — сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальності за свої вчинки)
Тема: протистояння добра і зла, Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла.
• Ідея: утвердження принципів гуманізму. Тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина несе відповідальність за кожний свій вчинок.
Композиція:
• Експозиція — Будда прогулюється в раю.
• Зав’язка — Будда випадково заглядає в пекло і бачить Кандату та вирішує йому допомогти.
• Розвиток подій — негідник бачить павутинку й дереться нагору, прагнучи потрапити до раю.
• Кульмінація — Кандата дивиться вниз, на пекло, бачить грішників, що лізуть за ним, проявляє свою агресивну егоїстичну сутність.
• Розв’язка — павутинка обривається над головою Кандати, грішник тепер назавжди летить у пекло.
• Епілог — Будда розмірковує про нереалізований грішником Кандатою шанс. Будда і лотоси.
ОБРАЗ ПАВУТИНКИ
Павутинка у розумінні Будди
Усвідомлення та спокута гріхів.
Свідоме прагнення до змін.
Порятунок душі за добрі вчинки.
Духовне сходження.
Моральна відповідальність за свої дії
|
Павутинка у розумінні Кандати
Можливість вибратися з пекла.
«не доведеться страждати страждати на Шпилястій горі і потопати в Кривавому озері.»
Можливість опинитися в раю.
Перервана павутинка – неможливість духовних змін Кандати .
Порятунок від фізичних страждань
Контроль знань
Утілення ідеї про моральну справедливість у творі.
1.Яка основна думка твору?
– Кожен повинен відповідати за свої вчинки. Існує вища справедливість, і за все прийде розплата.
2. Де відбуваються події?
події відбуваються у потойбічному світі: у раю та в пеклі. Три частини: Рай → Пекло → Рай
3 Що тут реальне?Кандата і можливість спокутувати гріхи. А Ідеальне? Рай, пекло, павутинка з грішниками
4. Назвати антитезу. З якою метою автор її використовує?.нтитези: рай – пекло, озеро райське – Криваве озеро.Вони показують важливість правильного вибору у житті людини.
5.Художні засоби твору “Павутинка”: у тексті дуже багато порівнянь, епітетів: білосніжні, як перли, квіти; прозору, як кришталь, товщу води; над зеленим, як малахіт, листям лотосу; сніжно-білих, як перлина, квітів та ін.
6.Філософський зміст новели: У творі йдеться про сенс людського буття. Всі новели автора сприймаються як повчальні, як ті, що засуджують зло, а звеличують добро.
7.Чому у новели “Павутинка” така назва? Цей твір автор назвав так, щоб показати, що кожен сам пряде павутиння своєї долі, що може допомогти, а може і полонити людину, зробивши її рабом власних лихих намірів
8.План “Павутинка”
І частина. Рішення Будди віддячити за добро Кандаті.
ІІ частина. Невикористаний шанс.
ІІІ частина. Засмучений Будда
9.Які важливі питання порушуються в новелі «Павутинка»? У цьому творі порушені загальнолюдські питання — добро і зло, життя і смерть, справедливість і несправедливість, сенс життя, місце в ньому милосердя та гуманізму, відповідальності за свої вчинки, тощо.
10.Чого навчає новела “Павутинка”? Навчає нас повірити, що у кожній ситуації є ,,рятувальна павутинка”, але ця павутинка може зірватися, якщо ти зробиш щось не обдумавши.
11. Символ чого є павутинка, вода, лотос, будда, Кандата?
Новелу «Павутинка» вперше надруковали в журналі «Червоний птах», який видавала група письменників спеціально для дітей, маючи на меті розвивати моральні якості та творчі здібності дітлахів. Провідна думка твору А. Рюноске цілком відповідала меті видання, адже письменник зміг утілити глибокий моральний зміст у довершеній формі.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/pavutinka-analiz