Тема №6 Балада як жанр фольклору та літератури. Характерні ознаки балади

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ЗАНОТУЙ

Бала́да (фр. ballade, від прованс. ballar — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом. Первісно — танцювально-хорова пісня середньовічної поезії Західної Європи з чіткою строфічною організацією. 

 

 

 

 

БАЛАДА "КОРОЛЬ ЛІР"

Король Лір, що правив в Англії, мав трьох дочок Регану, Корделію й Гонорелію. Доживши до старості, він вирішив поділити королівство між ними. зваживши на їхні обіцянки доглядати його в майбутньому. Дві старші дочки — Регана й Гонорелія — усіляко підлещувалися до батька, а третя, Корделія, була скромною у висловлюванні своїх почуттів. Тому король поділив своє королівство між старшими дочками. А Корделія, не знайшовши притулку в Англії, поїхала до Франції, а згодом  вийшла заміж за короля Аганіппа, який полюбив її за добре серце. Регана та Гонорелія не виконали своїх обіцянок і залишили батька без належного піклування. Регана принизила свого батька передусім як короля, володаря держави, відмовивши йому в атрибуції влади. Гонорелля – середня дочка, принизила свого батька ще більше — не як короля, а як людину, запропонувавши йому жити зі слугами та споживати недоїдки. Король зрозумів, що помилився, йому було соромно за те, як він вчинив з Корделією. Втративши корону, дім та дітей, старий Лір нарешті збагнув щирі почуття Корделії, її чисту душу.  Король Лір божеволіє, адже з одного боку його зрадили власні доньки, а з іншого він як батько вчинив страшну несправедливість проти власної дитини. Король Лір звернувся до Корделії. У неї король Лір знайшов справжню любов, милосердя й допомогу. Корделія допомогла батьку відвоював Англію в злих старших дочок. Але в одному з боїв Корделія була вбита. Лір не пережив смерті Корделії, бо біль від втрати єдиної дитини, що залишилися йому вірною, та усвідомлення того, що він певною мірою винен у її смерті, й спричинили смерть героя.

образ короля Ліра

 

Король Лір на початку твору показаний жорстоким егоїстом, що вимагає покори та великої любові не тільки від підданих, а й від свої дочок. Шлях страждання та спокути змінюють героя, у фіналі твору ми бачимо люблячого батька, людину, що картає себе за учинену ним несправедливість

 

 

 

Створення порівняльної таблиці

«Образ короля Ліра в баладі «Король Лір і його дочки»

 

Король Лір на початку балади

Король Лір у фіналі балади

Сильний правитель

Жебрак, якому дочка повернула владу

Жорстокий батько

Люблячий батько

Людина, що легко піддається лестощам

Пройшов важкий шлях від засліплення лестощами до прозріння

 

Людина, що усвідомила свою провину та важко картає себе за це

 

 

 

 

Аналітичне дослідження тексту балади «Король Лір» (з початку тексту до випробування дочок королем Ліром, переклад Івана Франка

 

 

 

 На основі  запитання- відповідь складіть схему/ментальну карту/ конспект

 

- Де й коли відбуваються події?Яким чином читач дізнається, що події в баладі відбуваються в давні часи? (Колись.) У якому ще жанрі фольклору використовуються узагальнені характеристики художнього часу?

- Поміркуйте, чому час в баладі чітко не окреслюється? (Мова йде про вічні моральні проблеми.)

- Назвіть головних героїв балади? (Король Лір та три його дочки.)

- Доведіть текстом балади, що король Лір був мудрим правителем та піклувався про свою державу.

(«І панував собі на честь і славу,

Мав повагу він, і в сусідів мир,

І забезпечену державу.»)

- Що в баладі сказано про дочок Короля? (Дочки короля гарні, як троянди.)

- Яке питання задав король своїм дочкам? Як характеризує героя влаштований ним іспит? (Короля цікавило питання, хто з дочок найбільше любить свого батька. Поступово починають розкриватися риси короля як людини, він демонструє авторитарність, егоїзм та недовіру по відношенню до власних дітей.)

- Як відповіла кожна з дочок? Спробуємо проаналізувати їхні відповіді.

Створення схеми «Сутність відповідей дочок короля Ліра»

 

Регана                               Гонорелля                              Корделія

Готова я за вас і кров пролити

                          Волю хоч би найтяжче бідувати

                                        Я рада… Свій довг дитячий все сповняти

Здатність піти за батька на смерть

                    Готовність прийняти страждання заради батька

            Бути просто слухняною дочкою та пам’ятати про свій обов’язок дочки

- Чому король Лір розлютився на молодшу Корделію? (Вона трималася гідно та не плазувала перед всесильним батьком.)

- Що найбільше вразило вас, як дітей своїх батьків, у поведінці короля Ліра?

- Визначте причину, чому розлютився король на Корделію? Доведіть текстом балади свою думку.

- Як учинив король Лір з «нелюбою дитиною»? Оцініть з точки зору моралі вчинок короля як батька.

- Чому Корделія не знайшла притулку в Англії? (Розкривається ще одна риса короля Ліра як державного діяча – абсолютний тотальний контроль над підданцями.)

- Поміркуйте, чому французький король не тільки прихистив Корделію у себе, дізнавшись про її трагедію та вчинену проти неї несправедливість, а й узяв її за дружину? (З одного боку в баладі показана позиція гуманної людини – захистити невинну, з іншого розкривається образ Корделії, що здатна викликати не тільки співчуття, а й щире кохання.)

- Чому король поділив своє королівство між старшою та молодшою дочками? Чому не залишив собі геть нічого? На що він розраховував? (Лір, не дивлячись на свій норов, беззаперечно довіряє своїм дітям. Розкривається ще одна риса героя:  наївність і довірливість.)

- Яким було життя короля Ліра у старшої дочки? Які риси характеру поступово розкриваються в образі Регани? (Регана принизила свого батька передусім як короля, володаря держави, відмовивши йому в атрибуції влади. Тим самим, вона виказала йому й свою зневагу як дочка.)

- Як відреагував король Лір на поведінку старшої дочки? Які риси характеру проявляє герой? (З гнівом та образою звинувачує дочку в несправедливості. Король Лір гнівлива людина, проте він гостро відчуває несправедливість та постає проти неї.)

- Як повела себе середня сестра Гонорелля? Чому вона підтримала безсоромний вчинок старшої Регани? Чому народні автори порівнюють її зі змією? («Так вам і слід! – почув від лютої змії… » Середня дочка принизила свого батька ще більше – не як короля, а як людину, запропонувавши йому жити зі слугами та споживати недоїдки. Вона, дійсно, змія – холодна, жорстока з отруйним жалом ненависті.)

- Хто ж із дітей залишився вірним своїм словам про любов та обов’язок перед батьком?

- Чому дочки врешті-решт виганяють нещасного батька, прирікши на жебрацьке життя:

- Розкрийте роль метафори Лірового жебрацтва. (Жебраком король Лір став не тільки фізично, він жебрак, як батько і як король, тому що власними руками позбавив себе влади, привів до влади дочок-зрадниць та вигнав ту, яка любила його по-справжньому.)

- Чому тільки тепер король Лір згадує слова найменшої дочки Корделії? (Втративши корону, дім та дітей старий Лір нарешті збагнув щирі почуття Корделії, її чисту душу.)

- Чому Лір не йде до Корделії? (Усвідомлює страшну несправедливість, що скоїв як батько проти власної дитини.)

- Поміркуйте, в чому криється  причина божевілля героя? (З одного боку, душевна рана, яку причинили йому власні доньки, з іншого страшна несправедливість, що батько вчинив проти власної дитини стали причиною божевілля короля Ліра.)

- Як поводить себе Корделія, коли короля, бідного жебрака, приводять до неї? Зверніть увагу на нашу схему, чи потрібно щось в ній змінювати? (Корделія залишається вірною своїм словам, вона поводить себе як слухняна дитина, не зважаючи на жорстокість батька по відношенню до неї.)

- Що зробила Корделія заради батька? (Повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя.)

- Чому невідомим авторам знадобилося «вбивати» Корделію? (Горе, що спіткало короля, це покарання за його жорстокий вчинок проти власної дитини.)

- Чому Лір не пережив смерті Корделії? (Біль від втрати єдиної дитини, що залишилися йому вірною, та усвідомлення того, що він певною мірою винен у її смерті й спричинили смерть героя.)

--

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін