Франц Кафка – австрійський письменник, один з фундаменталістів модерністської прози, творча спадщина якого  включає в себе три незакінчених романи,  кілька збірок новел і притч,  афоризми,  листи та  щоденники. За життя опублікував лише кілька збірок і оповідань, які не притягали особливої уваги до його творчості. Основна слава прийшла посмертно, коли всупереч заповіту, його душоприказник не став знищувати рукописи, а опублікував їх. 

«Перевтілення» (1912) — оповідання Франца Кафки, знаковий твір модерністської літератури. Франц Кафка у своїй новелі «Перетворення» торкнувся проблеми самовідданості, трудоголізму, сімейних відносин. Показав що через матеріальні труднощі людина може і зовсім втратити гуманність. Аналіз твору “Перевтілення” допоможе підготувати літературний паспорт твору

 

.Проблематика твору: • проблема  відчуження та знецінення особистості; • проблема самовідданості; • проблема трудоголізму; • проблема сімейних відносин; • проблема втрати гуманності
Джерело: https://dovidka.biz.ua/perevtilennya-analiz/

 

“Перевтілення”

переказ

Подія, що трапилася з Грегором Замзой, описана, мабуть, в одній фразі розповіді. Одного ранку, прокинувшись після неспокійного сну, герой раптово виявив, що перетворився на величезну страшну комаху … Власне, після цього неймовірного перетворення більше вже нічого особливого не відбувається. Поведінка дійових осіб прозаїчно, буденно і гранично достовірна, а увагу зосереджено на побутових дрібницях, які для героя виростають в болісні проблеми. Грегор Замза був звичайною молодою людиною, що живе у великому місті. Всі його зусилля і турботи були підпорядковані сім’ї, де він був єдиним сином і тому відчував підвищене почуття відповідальності за благополуччя близьких. Батько його збанкрутував і здебільшого сидів удома, переглядаючи газети. Матір мучили напади задухи, і вона проводила довгі години в кріслі біля вікна. Ще у Грегора була молодша сестра Грета, яку він дуже любив. Грета непогано грала на скрипці, і заповітною мрією Грегора – після того як йому вдасться покрити батьківські борги – було допомогти їй вступити до консерваторії, де вона могла б професійно вчитися музиці. Відслуживши в армії, Грегор влаштувався в одну торговельну фірму і досить скоро був підвищений від дрібного службовця до комівояжера. Він працював з величезним запалом, хоча місце було невдячним. Доводилося більшу частину часу проводити у відрядженнях, вставати на світанку і з важким саквояжем, повним зразків сукон, відправлятися на поїзд. Господар фірми відрізнявся скупістю, але Грегор був дисциплінований, старанний і працьовитий. До того ж він ніколи не скаржився. Іноді йому щастило більше, іноді менше. Так чи інакше, його заробітку вистачало на те, щоб знімати для сім’ї простору квартиру, де він займав окрему кімнату. Ось в цій-то кімнаті він прокинувся одного разу у вигляді гігантської огидної сороканіжки. Спросоння він обвів поглядом знайомі стіни, побачив портрет жінки в хутряному капелюсі, який він нещодавно вирізав з ілюстрованого журналу і вставив в золочену раму, перевів погляд на вікно, почув, як по жерсті підвіконня стукають краплі дощу, і знову закрив очі. «Добре б ще трохи поспати і забути всю цю нісенітницю», – подумав він. Він звик спати на правому боці, однак йому тепер заважав величезний опуклий живіт, і після сотні безуспішних спроб перевернутися Грегор залишив це заняття. Він в холодному жаху зрозумів, що все відбувається наяву. Але ще більше жахнуло його те, що будильник показував вже половину сьомого, у той час як Грегор поставив його на чотири години ранку. Невже він не чув дзвінка і спізнився на поїзд? Думки ці привели його в розпач. В цей час у двері обережно постукала мати, яка турбувалася, чи не запізниться він. Голос матері був, як завжди, ласкавий, і Грегор злякався, почувши у відповідь звуки власного голосу, до якого домішувався дивний болючий писк. Далі кошмар продовжувався. У його кімнату стукали вже з різних боків – і батько, і сестра турбувалися, чи здоровий він. Його благали відкрити двері, але він вперто не відмикав замок. Після неймовірної праці йому вдалося повиснути над краєм ліжка. В цей час пролунав дзвінок у передпокої. Дізнатися, що трапилося, прийшов сам керуючий фірми. Від страшного хвилювання Грегор рвонувся щосили і впав на килим. Звук падіння був почутий у вітальні. Тепер до закликів рідних приєднався і керуючий. І Грегору здалося розумніше пояснити суворому начальнику, що він неодмінно все виправить і надолужить. Він почав схвильовано говорити з-за дверей, що у нього лише легке нездужання, що він ще встигне на восьмигодинний поїзд, і нарешті став благати не звільняти його з-за мимовільного прогулу і пощадити його батьків. При цьому йому вдалося, спираючись на слизьку скриню, випростатися на повний зріст, перемагаючи біль в тулубі. За дверима наступила тиша. З його монологу ніхто не зрозумів ні слова. Потім керуючий тихо вимовив: «Це був голос тварини». Сестра зі служницею в сльозах кинулися за слюсарем. Однак Грегор сам ухитрився повернути ключ у замку, вхопившись за нього міцними щелепами. І ось він з’явився перед очима стовпившихся біля дверей, притулившись до її стулки. Він продовжував переконувати керуючого, що скоро все стане на свої місця. Вперше він посмів вилити йому свої переживання з приводу важкої роботи і безправності положення комівояжера, якого будь-хто може образити. Реакція на його появу була оглушливою. Мати безмовно звалилася на підлогу. Батько в сум’ятті погрозив йому кулаком. Керуючий повернувся і, поглядаючи назад через плече, став повільно віддалятися. Ця німа сцена тривала кілька секунд. Нарешті мати скочила на ноги і дико закричала. Вона сперлася на стіл і перекинула кавник з гарячою кавою. Керуючий тут же стрімко кинувся до сходів. Грегор кинувся за ним, незграбно дрібочучи своїми ніжками. Йому неодмінно треба було утримати гостя. Однак шлях йому перегородив батько, який став заштовхувати сина тому, видаючи при цьому якісь шиплячі звуки. Він підштовхував Грегора своєю палицею. З великим трудом, поранивши об двері один бік, Грегор втиснувся назад до себе в кімнату, і двері за ним негайно зачинили. Після цього страшного першого ранку для Грегора настала принизливе монотонне життя в ув’язненні, з яким він повільно звикся. Він поступово пристосувався до свого жахливого і неповороткого тіла, до своїх тонким ніжок-щупалець. Він виявив, що може повзати по стінах і стелі, і навіть полюбив висіти там подовгу. Перебуваючи в цьому страшному новому обличчі, Грегор залишився тим же, ким був, – люблячим сином і братом, переживає всі сімейні турботи і страждає від того, що вніс до життя близьких стільки горя. З свого ув’язнення він мовчки підслуховував розмови рідних. Його мучили сором і відчай, тому що тепер сім’я опинилася без засобів і старий батько, хвора мати і юна сестра повинні були думати про заробітки. Він з болем відчував гидливу відразу, яке відчували найближчі люди по відношенню до нього. Мати і батько перші два тижні не могли змусити себе ввійти до нього в кімнату. Тільки Грета, долаючи страх, заходила сюди, щоб швидко забратися або поставити миску з їжею. Однак Грегору все менше і менше підходила звичайна їжа, і він часто залишав тарілки недоторканими, хоча його терзав голод. Він розумів, що вид його нестерпний для сестри, і тому намагався сховатися під диван за простирадлом, коли вона приходила забиратися. Одного разу його принизливий спокій був порушений, так як жінки надумали звільнити його кімнату від меблів. Це була ідея Грети, яка вирішила дати йому більше місця для повзання. Тоді мати вперше боязко увійшла в кімнату сина. Грегор покірно причаївся на підлозі за звисаючим простирадлом, в незручній позі. Від переполоху йому стало зовсім погано. Він розумів, що його позбавили нормального житла – винесли скриню, де він зберігав лобзик та інші інструменти, шафа з одягом, письмовий стіл, за яким він в дитинстві готував уроки. І, не витримавши, він виповз з-під дивана, щоб захистити останнє своє багатство – портрет жінки в хутрі на стіні. Мати з Гретою в цей час переводили дух у вітальні. Коли вони повернулися, Грегор висів на стіні, обхопивши портрет лапками. Він вирішив, що ні за що на світі не дозволить його забрати – швидше вчепиться Греті в обличчя. Увійшовшій в кімнату сестрі не вдалося забрати матір. Та «побачила величезну буру пляму на квітчастих шпалерах, скрикнула, перш ніж до неї дійшло, що це і є Грегор, верескливо-пронизливо» і звалилася в знемозі на диван. Грегор був переповнений хвилюванням. Він швидко виповз до вітальні за сестрою, яка кинулася до аптечки з краплями, і безпорадно тупцював за її спиною, страждаючи від своєї провини, В цей час прийшов батько – тепер він працював розсильним в якомусь банку і носив синій мундир із золотими гудзиками. Грета пояснила, що мати в непритомності, а Грегор «вирвався». Батько видав злорадний крик, схопив вазу з яблуками і з ненавистю почав кидати їх в Грегора. Нещасний кинувся навтьоки, роблячи безліч гарячкових рухів. Одне з яблук з силою вдарило його по спині, застрягши в тілі. Після отриманої рани здоров’я Грегора стало гірше. Поступово сестра припинила у нього прибиратися – все заросло павутиною та клейкою речовиною, стікає з лапок. Ні в чому не винуватий, але з огидою відторгнутий найближчими людьми, страждає від ганьби більше, ніж від голоду і ран, він замкнувся в жалюгідній самотності, перебираючи безсонними ночами все своє минуле нехитре життя. Вечорами сім’я збиралася у вітальні, де всі пили чай або розмовляли. Грегор ж для них був «воно», – всякий раз рідні щільно прикривали двері його кімнати, намагаючись не згадувати про його гнітючу присутність. Одного разу ввечері він почув, що сестра грає на скрипці трьом новим мешканцям – їм здали кімнати заради грошей. Залучений музикою, Грегор наважився просунутися трохи далі звичайного. Через пил, що лежав скрізь у його кімнаті, він сам був весь ним покритий, «на спині і боках він тягав з собою нитки, волосся, залишки їжі; занадто велика була його байдужість до всього, щоб лягати, як раніше, по декілька разів на день на спину і чиститися на килим ». І ось це неохайне чудовисько ковзнуло по блискучій підлозі вітальні. Вибухнув ганебний скандал. Мешканці з обуренням зажадали назад гроші. Матір зайшлася в нападі кашлю. Сестра уклала, що далі так жити не можна, і батько підтвердив, що вона «тисячу разів права». Грегор з усіх сил намагався знову заповзти до себе в кімнату. Від слабкості він був зовсім неповороткий і задихався. Опинившись в знайомій запорошеній темряві, він відчув, що зовсім не може ворушитися. Болі він вже майже не відчував, а про свою сім’ю і раніше думав з ніжністю і любов’ю. Рано вранці прийшла служниця і виявила, що Грегор лежить зовсім нерухомо. Незабаром вона радісно сповістила господарів: «Подивіться-но, воно здохло, ось воно лежить зовсім-зовсім дохле!» Тіло Грегора було сухим, плоским і невагомим. Служниця згребла його останки і викинула разом зі сміттям. Всі відчули неприховане полегшення. Матір, батько і Грета вперше за довгий час дозволили собі прогулянку за місто. У вагоні трамвая, повному теплого сонця, вони жваво обговорювали види на майбутнє, які виявилися зовсім не такі погані. При цьому батьки, не змовляючись, подумали про те, як, незважаючи на всі мінливості, покращала їх дочка.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/perevtilennya-perekaz/

https://www.slideshare.net/anna-sher/ss-74162330

Тема «Перевтілення»  — гранична самотність особистості та трагічне знецінення людського життя.

Прізвище головного героя Грегора Замзи — це зашифроване за допомогою криптографії прізвище самого автора.

Ідея: відтворення трагізму буття «маленької людини», відчуженість людей, байдужість і душевна черствість, відсутність щирості в стосунках навіть між найріднішими.

Сюжет і композиція «Перевтілення»  Вихідний пункт сюжету оповідання — перетворення головного героя Грегора Замзи на величезну комаху, яка викликає в усіх жах і огиду.

Зміст новели становить опис боротьби героя за право вважатися, як і раніше, людиною.

Три його спроби виповзти з кімнати відповідають трьом зіткненням із зовнішнім світом і позначені композицією твору — його поділом на три частини. Композиція: Три спроби Грегора Замзи виповзти з кімнати відповідають трьом зіткненням із зовнішнім світом і позначені композицією твору — його поділом на три частини.

Зав’язка дії: Прокинувшись уранці, комівояжер Грегор Замза побачив, що перетворився на незрозумілу комаху. Розвиток дії: – Адаптація героя до нового способу існування, реакція оточуючих. – Еволюція поглядів Грегора – Занепад сімейних стосунків

Кульмінація: вигнання Грегора батьком – Відчуження – Презирство найрідніших людей до Грегора

Розв’язка: Смерть комахи, що стало полегшення для усіх членів сім’ї

 

Головний герой «Перевтілення» – Ґреґор Замза, який одного дня прокидається, перевтілений у велику комаху. Він хоче жити нормально. На жаль, це неможливо, бо він навіть не може встати з ліжка. Він втрачає роботу. Родина замикає його в кімнаті, турбуючись, щоб ніхто не дізнався, що з ним сталося. Під впливом перевтілення Ґреґора змінюються також і члени його родини. Вони мусять самі собі заробляти на життя, так як Ґреґор досі працював заради всієї сім’ї. Зміна, яка повністю ізолювала Ґреґора від світу, призвела в кінці до його смерті, до полегшення родини, якій він вже надзвичайно набрид. Перевтiлення Грегора на комаху яскрава метафора  вiдчуження  людини  вiд усього  свiту.  Втративши  людську  подобу,  герой  опинився  за  межами людського iснування. Вiн автоматично був  позбавлений  права  займати  у суспiльствi хоча б найнижчий щабель, i навiть у власнiй  родинi  вiн  не мiг претендувати на будь-яке “людське”  мiсце.  Iсторiя  його поступового виштовхування з кола близьких людей, що завершилася сiмейним судом  i  вiдвертим  бажанням  Грегору  смертi,  у  символiчному планi прочитується як процес безжалiсного вiдторгнення “хвороï” своïм нещастям людини благополучним байдужим суспiльством.
Символи-образи твору “Перевтілення”

Кімната -символ внутрішнього світу Грегора. Автор тричі змінює інтер’єр кімнати: спочатку це досить затишна умебльована кімната, потім – пустка, згодом – звалище непотрібних речей.

Двері– символ зв’язку Грегора із людським світом (сім’я інколи під час вечері привідкривала двері Грегорової кімнати, щоб він не почував себе самотнім, але так було тільки напочатку).

Замок – символ людського нерозуміння, небажання зрозуміти і допомогти. Позолочена рамка на малюнку дами — фальшивість світу, про який мріє Грегор; 

Висока конторка, на якій сидить шеф — символ влади та прірви між начальством та підлеглим; 

Комаха — німий відчай зрадженого життя

Вікно – це зв’язок із зовнішнім світом, світлом. Замість очікуваного світла Грегор дивиться, як іде дощ.

Яблуко – символ вигнання, страждань та сліз. Після смерті Грегора автор називає членів родини не «батько», «мати», «сестра», а «пан», «пані», «дочка» – цим він символічно підкреслює розпад сімейних стосунків.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/perevtilennya-analiz/

 

ПОМІРКУЙТЕ

дайте письмову відповідь.Новела "Перевтілення"-заклик людей до розуміння одне одного та взаємоповаги.

Новела починається словами: "Прокинувшись одного разу уранці після неспокійного сну, Грегор Замза виявив, що він у себе в ліжку перетворився на страшну комаху".

Новела закінчується словами: "А коли дочка перша схопилася виходити з поїзда і потягнулася молодим тілом, батьки побачили в цьому підтвердження своїх планів і добрих надій".

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін