Рей Дуґлас Бре́дбері (англ. Raymond (Ray) Douglas Bradbury22 серпня 1920ВокіґанІллінойсСША – 5 червня 2012Лос-Анджелес) – один із найвідоміших американських письменників-фантастів, автор близько 400 літературних творів різних жанрів: оповіданьроманіввіршівесеп'єс для театру і радіокіно- й телесценаріїв.

Твори письменника є впізнаваними за їх емоційним, психологічним стилем. На думку критиків, Бредбері є унікальним явищем в американській літературi[6]. А за його внесок до жанру фантастики він став лауреатом премії «Гросмейстер фантастики» за заслуги перед жанром (1989).

Твір Рея Бредбері «Усмішка» — новела, адже написана у прозовій формі, невелика за обся­гом. Зображена одна подія — «свято» знищення кар­тини. Події відбуваються протягом одного дня з ранку до ночі. Сюжет напружений, динамічний. Фінал несподіваний. Особлива увага приділе­на роздумам Тома і його протисто­янню натовпу.

Символічні образи

  • Картина Леонардо да Вінчі «Джоконда» символізує мистецтво і красу.
  • Усмішка Джоконди – втілення краси, добра і великої сили мистецтва
  • Том — символ нового покоління
  • Ранок символізує початок нового, надію на краще

 

Фінал твору також символічний, адже дитина і ра­нок — це символи майбутнього.

 

-        В новелі  "Усмішка" Рей Бредбері моделює майбутнє людей, які пережили війну. Ці люди морально деградовані, вони знищують усе прекрасне, усе, що нагадує їм про минуле. Люди час від часу влаштовують своєрідні свята (фестивалі), під час яких вони б'ють автомашини, іншу техніку, рвуть і плюють на картини відомих художників. Про цивілізацію ці люди говорять як про минуле. Але серед них є ті, хто вірить, що з'явиться людина, в якої "душа горнеться до гарного". Такою людиною був хлопчик Том. Він не зміг плюнути на відому картину Леонардо да Вінчі "Джоконда", бо вона, за його словами , "була гарна". Чарівна усмішка Мони Лізи вплинули на душу і серце Тома. І поки маленького хлопчика буде зігрівати клаптик полотна з усмішкою розтерзаної "Джоконда", до того часу у людства є шанс на порятунок. Автор стверджує, що людина зуміє перемогти зло, зуміє побачити красу і навчиться її берегти.

Аналіз новели "Усмішка " Р.Бредбері

Рік написання — 1952

Жанр. Фантастика, антиутопія, оповідання

Тема. Твір про те, як у далекому майбутньому люди знищили «Джоконду» Леонардо да Вінчі, а маленький хлопчик Том врятував шматочок полотна з усмішкою Джоконди; про майбутнє людства, занепад цивілізації, загибель краси, ідеалів.

Ідея. Бредбері утверджує, що краса, увічнена в шедеврах світового мистецтва, знайде свою стежку до людських сердець. Духовне відродження людства починається з духовного відродження кожної людини.

Герої: картина «Джоконда», хлопчик Том, Грігсбі, один з черги, натовп, поліція

Місце та час дії. Зруйноване місто, «святковий» день 2061 року

СюжетУсмішка Джоконди стала «героєм» оповідання Рея Бредбері. Восени 2061 вцілілі після атомних бомбардувань жителі великого міста відзначають свято — досить дивним, на наш погляд, способом: ламають і трощать все, що дивом збереглося після катастрофи. Свідком цих «святкових» подій став хлопчик Том. Том стає у чергу — влада дозволила кожному бажаючому плюнути на … картину Леонардо да Вінчі «Джоконда». Натовп не тільки плює, але й рве картину на шматки, утоптує в бруд, ламає раму. Жахливе і страшне видовище. Письменник залишає надію — в руки Тома потрапляє шматочок полотна з посмішкою Джоконди.

Конфлікт. У творі декілька конфліктів: між Томом і натовпом, між людиною і суспільством, між красою і вандалізмом.

Людство майбутнього в оповіданні Р.Д. Бредбері «Усмішка»: зруйновані міста; дороги, понівечені від бомбардування; радіоактивні поля; одяг із грубої мішковини; «свята» ненависті та руйнації; ненавидять минуле; відмова від цивілізації; надія на відродження «нової» цивілізації («з’явиться людина з душею…, в якої душа горнеться до гарного…»).

Духовний шлях Тома

o   Том – сільський хлопчик, єдина дитина в черзі

o   Бажає прийняти участь у святі руйнації та ненависті

o   Замислюється: навіщо плювати, знищувати все прекрасне, вбивати, руйнувати все навколо

o   Цікавиться, чи повернеться цивілізація

o   Зачарований красою витвору мистецтва

o   Розуміє силу Краси та Любові

o   Не може плювати й нищити картину

o   Не бажає бути одним із черги

o   Відриває шматок картини разом з натовпом

o   Зберігає усмішку «Джоконди» як символ вічності мистецтва, духовної

o   Краси, морального зростання людини

o   Обирає новий шлях «назустріч ранку» — назустріч новій цивілізації

o   «людина з душею»

o   Став справжньою Людиною під впливом мистецтва

Символічні образи

o   Картина Л. да Вінчі «Мона Ліза» — символ краси, мистецтва і відродження духовності

o   Усмішка Джоконди — символ краси, добра, загадкової та життєдайної сили мистецтва

o   Хлопчик — символ майбутнього, нового покоління

o   Ранок — символ надії на краще

Рей Бредбері, як і Леонардо да Вінчі, мріяв про духовно просвітлене людство, про велич людини, її моральне відродження, про перемогу добра над злом, краси над ненавистю. Проте реальна дійсність вимагала від нього показати жахливий стан людства і його темне майбутнє. Зазираючи на кілька століть уперед, Бредбері дає трагічні відповіді на запитання, що висунув у своєму мистецтві Леонардо да Вінчі: людина й людство прямують хибним шляхом, вони втрачають все світле, піднесене, прекрасне. Однак, як і його великий попередник, Бредбері вірить у духовне відродження людини. Якщо в серці хоча б однієї людини перемагає добро: світ ще не загинув, людство ще може врятуватися.

КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ

  Поміркуй,!!!

 

Значення образу Джоконди для розкриття головної ідеї твору

 

 Тривога за руйнування духовних цінностей 

Що ви думаєте про «свято» знищення кар­тини?

ОБРАЗ МАЙБУТНЬОГО В ЛІТЕРАТУРІ
Рей Дуглас Бредбері «Усмішка»
 «Уважний читач»
Тести для перевірки знання змісту новели
1.                  Якого року відбуваються події, описані у творі :
А) 2007 року;
Б) 3000 року;
В) 2061 року.
2.                  Навіщо люди зібралися вранці на майдані:
А) щоб помилуватися картиною;
Б) щоб жбурляти у неї каміння;
В) щоб плюнути на картину.
3.                  Як виглядають люди, що зібралися на майдані:
А) вони брудні, дуже бідні;
Б) вони охайні, дуже багаті;
В) вони милосердні та гуманні.
4.                   Як відбувалося свято науки:
А) показували космічний корабель;
Б) розбили кувалдою машину;
В) відбувалися виступи науковців.
5.                  На вашу думку, «людина з душею» у новелі це:
А) Грігсбі;
Б) Том;
В) Білл Гендерсон.
6.                  Том не зміг плюнути на картину, бо:
А) вважав її гарною;
Б) не вмів цього робити;
В) не встиг плюнути.
7.                  Що зробив Том із клаптиком картини:
А) розірвав його;
Б) подарував братові;
В) обережно склав і заховав.
8.                  Що було зображено на клаптику полотна, який потрапив до рук Тома:
А) очі Джоконди;
Б) усмішка Джоконди;
В) рука Джоконди.
9.                  Що під час свята розтрощив Білл Гендерсон:
А) двигун автомобіля;
Б) лобове скло;
В) дверцята.
10.               Що жувала літня жінка з натовпу:
А) ягоди;
Б) клаптик полотна;
В) окраєць хліба.
11.               Жінка, зображена на картині:
А) плакала;
Б) була сумною;
В) усміхалася.
12.               Яким було перше враження Тома від картини:
А) він залишився байдужим;
Б) у нього пересохло в роті;
В)  у нього спітніли руки.
Відповіді : 1 – В; 2 – В; 3 – А; 4 – Б; 5 – Б; 6 – А; 7 – В; 8 – Б; 9 – А; 10 – Б; 11 – В; 12 – Б.
«Закінчи речення»
1.                  «Черга зібралась на міському майдані о …» (п’ятій ранку).
2.                  «Том побачив  маленьке палахкотливе вогнище й іржавий казанок, де шумувало вариво. Це не була справжня кава. Її запарили з …»                                                  (якихось ягід).
3.                  «Людина ненавидить те, що зламало її, покалічило …».
(їй життя)
4.                  «А на свято науки місяць тому, коли притягли останній автомобіль, вони кидали жеребок, і щасливчики могли по разу вгатити машину …».                                               (кувалдою)
5.                  «Жінка усміхалася Томові з картини лагідно і загадково, а він, відповідаючи на її погляд, чув калатання власного …»  (серця)
6.                  «Він поглянув на свою руку. Вона міцно притискала до грудей …».                                                                         (клаптик полотна)
7.                  «Ще з’явиться, от побачите, якийсь головатий і підлатає цивілізацію. Та людина матиме …».                  (чутливе серце)
8.                  «Закривавлений, в пошматованому одязі він дивився, як  чоловіки ударами ніг розривали цупкі частини полотна, дерли їх на…».                                                                        (дрібне шмаття)
9.                  «Натовп ревів на все горло, і руки роздирали портрет, як зграя голодних …».                                                         (птахів)
10.               «Довкола панувала тиша. Його рука міцно-міцно була притиснута до …»                                                  (грудей)
11.               «Том підніс її до очей, розтиснув пальці й розгладив шматок …».                                                     (помальованого полотна)
12.               «Все довкола спало під місячним сяйвом. А на долоні в нього лежала …».                                                            (Усмішка)
                          Робота в групах з текстом новели
І група
1.                  Яким було перше враження Тома від картини?
2.                  Як проявляється ненависть людей до минулого?
3.                  Який світ створили навколо себе герої новели?
4.                  Чому люди прагнули плюнути на картину?
5.                  Поміркуйте, чи є у людей з новели Р.Бредбері надія на порятунок?
ІІ група
1.      Чому Том не міг плюнути на картину?
2.      Чому люди впевнені, що цивілізація не повернеться?
3.      Носіями яких цінностей були герої новели?
4.      Що знали люди про картину, в яку збиралися плюнути?
5.      Поміркуйте, чому дія новели «Усмішка» закінчується вранці?
ІІІ група
1.      Що люди зробили з картиною?
2.      Кого цікавить повернення минулого?
3.      Чи гарантовані ми, що цей вигаданий світ не стане реальністю?
4.      Про що розмовляв Том з Грігсбі на майдані?
5.      Поміркуйте, чи потрібна людям краса?
http://slitvolodymyrivka.blogspot.com/2015/07/6.html

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін