тема 1.

основні відомості про письменницю.

"міо, мій міо"

 

А́стрід А́нна Емі́лія Лі́ндгрен] (швед. Astrid Anna Emilia Lindgren, дівоче прізвище Ерікссоншвед. Ericsson14 листопада 1907ВіммербюШвеція — 28 січня 2002СтокгольмШвеція) — шведська дитяча письменниця, чиї книги перекладені більш ніж 85 мовами та видані більше ніж у 100 країнах. Сьогодні вона найбільш відома завдяки своїм творам про «Карлсона, який живе на даху» та «Пеппі Довгапанчоху».

Пеппі Довгапанчоха” аналіз твору (паспорт)

Автор – Астрід Ліндгрен 

 

Рік написання – 1944

 

Жанр: казкова повість

 

Головна думка твору – дитинство найкращий час у житті людини, і тому воно повинно бути багате на пригоди.

 

Пеппі Довгапанчоха” сюжет

Коли тата Пеппі змило хвилею, Пеппі оселилася в віллі “Хованка” і подружилася з Томмі і Аннікою.

Завдяки своїй силі, Пеппі легко долала складнощі та небезпеки, допомагає слабким, і сміялася над злодіями.

Пеппі стає героїнею міста, після того, як рятує під час пожежі малюків, рятує дівчинку від тигра, і карає місцевого хулігана.

Коли приїжджає батько Пеппі, вона збирається відправиться з ним на острів, але залишається, не в силах розлучитися з друзями.

Пеппі відправляється на острів разом з Томмі й Аннікою, розмовляє з акулою і карає двох розбійників.

Пеппі повертається на віллу “Хованка”, святкує Різдво, і вирішує ніколи не ставати дорослою.

 

Міо, мій Міо (1954)
Історія створення повісті

 

 

Одного разу, гуляючи сквером (невеликим садом у місті), письменниця побачила маленького сумного хлопчика, який самотньо сидів на лавці. Ліндгрен відразу перенесла його в казкову Країну Далеку, де хлопчик стає принцом і вступає в боротьбу з різними чудовиськами та жорстоким лицарем Като, який захопив у полон багато людей. У цій казці письменниця використала старовинну легенду про Чорного Рицаря, якого перемагає маленький хлопчик.

 

 паспорт твору

 

Міо, мій Міо”

Жанр. Казкова повість (фентезі)

Тема – пригоди хлопчика в казковій Далекій Країні. Ідея – віра в перемогу справедливості; розкриття безмежних фізичних і духовних можливості людей, які готові пожертвувати собою заради щастя інших. Герої “Міо, мій Міо” Сонячний світ добра: Міо, Бенко, тітка Лундін, тато-король, Юм-Юм, Ірі, Нонно, Ено, Ткаля, Зброяр, діти-птахи Світ зла і темряви: Тітка Едля, дядько Сікстен, лицар Като, вивідувачі, вартові.

Проблематика Взаємини дітей та батьків, необхідність домашнього затишку, любові для дитини; роль батьків у житті дитини; материнська любов та піклування Конфлікт твору. Втілення зла – жорстокий лицар Като та його мертвий світ (зачаровані птахи, безлюдне озеро, ліс, чорна гора) протиставлений сонячному світу добра.

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА ( д.з)

Заповнити  таблицю

 

 

Реальне

Фантастичне

 

  • Життя в родині опікунів. Погане ставлення тітки Едлі й дядька Сікстена до Буссе. Самотність хлопчика -Потрапив у Країну Далеку, знайшов тата-короля. Дні його веселі та радісні
  • Калле-Джигун, старий броварський кінь-Міраміс – кінь, що вміє літати
  • Жорстокі діти з Упландської вулиці-Добрі жителі казкового королівства і злий лицар Като. Зачаровані птахи
  • -Вечірній парк, де хлопчик грається порожніми пляшками з-під пива- Зелені луки, трояндовий сад, колодязь, що шепоче казки
  • -Хлопець, за висловом тітки Едлі, «миршавий, блідий і хирлявий».-Злі сили гноблять хлопчика Міовиріс і зміцнів, став рум’яний і здоровий, засмаг на сонці й набрався сили. Міо перемагає злі сили

 

Продовжити речення за змістом...

 

1..Бусе – головний герой казки Ліндгрен – над усе мріяв знайти… 

2..В руці Бусе тримав знак … 

3.В звичайній пляшці з-під пива сидів… 

4.Батько шукав сина цілих…

5.Мешканці Країни Далекої жили за законами… 

6.Вони страждали від утисків жорстокого лицаря… 

7..Міо дізнався, що він … 

8..В дорогу Міо отримав від друзів… 

9.Всі випробування з Міо розділив його друг… 

10.Від переслідування друзів рятували …

11.Усім, хто допомагав Міо, він говорив…

12.Як не було страшно, Міо намагався не плакати, адже він був… 

 

 

 

 

 ТЕМА 2

ОБРАЗИ ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ 

Елементи чарівної казки у повісті «Mio, мій Mio»

  • Незвичне народження героя-Тато – король Країни Далекої, мама померла, коли Mio народився
  • Казковий герой покидає домівку й потрапляє до дивного світу-14 жовтня о 6 год. вечора зник з дому і за допомогою джина потрапляє до Країни Далекої
  • Два світи: світ добра й світ зла- Країна Далека та Країна Чужинецька
  • Чарівні помічники- Юм-Юм, кінь Міраміс, Зброяр, дуплисте дерево, земля, зачаровані птахи, озеро, скеля, брама
  • Чудесні предмети- Меч, що розтинає камінь, невидимий плащ, хліб, що втишує голод, ложечка, що не залишалась порожня
  • Подолання труднощів-Пригоди у Мертвому лісі, у вежі голоду, боротьба з лицарем Като
  • Перемога світу добра- Перемога Mio над лицарем Като, звільнення дітей та Міраміса з білим лошатком
  • Кінцівка -Mio живе в Країні Далекій, і йому дуже добре у свого тата-короля

 

Герої твору “Міо, мій Міо”

«Упізнай героя»
1.        «…білявий чуб, блакитні очі, а того вечора на ньому були короткі брунатні штани, сіра вовняна сорочка і червона шапочка»
            ( Бусс  Вільгельм Ульсон – Міо)
2.        «Я був годованцем у тітки Едлі й дядька Сікстена. Опинився в них, ще коли мені було всього рік. А до того жив у сирітському притулку»                                      
         ( Вільгельм Ульсон – Міо )
3.        « Його тато завжди розмовляв із ним, допомагав йому будувати моделі літаків, позначав карбами на одвірку в кухні, скільки він виріс»            
                       (Бенк )
4.        «То був хлопчик з таким самим каштановим чубом і з такими самими карими очима, як у Бенка» 
                       (Юм-Юм)
5.        «Я люблю пташиний спів, люблю музику своїх срібних тополь, але найдужче люблю слухати, як сміється в садк
                                (Тато-король)
6.        «Золота грива виблискувала на сонці, сам він мчав усе швидше й швидше і підіймався все вище й вище»
                               (Кінь Міраміс)
7.        «Він був дуже ласкавий і чемний, і брати й сестри його теж усміхалися нам»                                     (Їрі)
8.        «сиділи чорні, страшні серед мертвих дерев у моторошному сірому світанку. А їхні коні закусували вудила й рили копитами землю.»                                  
                              (Вивідувачі Като)
9.        «…такого кремезного й дужого чоловіка я ще ніколи не бачив. У нього був довгий рудий чуб, така сама довга руда борода й густі кущуваті брови»                                            (Зброяр)
10.    «Він мав у замку покій, повітря в якому було просякнуте злом. Це там він сидів дні і ночі й кував лихо. Ніч у ніч і день у день сидів він там і кував лихо.»                                                                         (Като)
11.    «Його страшне обличчя скривилось і посіріло, а в страшних очах заблисли ляк і ненависть.»                   (Като)

 

12.    «Дівчинка не ворушилася і не розплющувала очей. Вона була мертва. ЇЇ личко було біле, як сніг, і маленьке, а тіло геть обпалене.»                                                                      (Ткалина дочка Мілімані)
  • Символи “Міо, мій Міо” 

Образ колодязя що ввечері шепоче – «Це колодязь забутих казок і пісень, таких,

що їх колись давно розповідали й співали на світі, а потім так само давно забули.

Тільки цей Колодязь, що шепоче ввечері, пам’ятає їх геть усі».

Образ колодязя є символом народної пам’яті, життєвої мудрості фольклору і народ-них традицій. Почути його казки та пісні може тільки дитина з чистим серцем. Поки є такий невичерпний колодязь, народ з нього черпає силу протистояти злу.

 

Маленька сіра пташка у замку Като – душа лицаря Като, яка звільнилася з кам’яного полону

 

 

 ЗАКРІПЛЕННЯ. ПЕРЕПИШИ У ЗОШИТ

 

Він у дорозі день і ніч» - «Колодязь, що ввечері шепоче
1.Хто дав Вільгельмові золоте яблуко?
А) тітка Лундін;
Б) тітка Едля;
В) дядько Сікстен
2. Що знайшов Вільгельм у парку Тегнера під лавкою?
А) чоботи-скороходи;
Б) пляшку, заткану уламком гіллячки;
В) плащ-невидимку.
3. З якої країни прибув дух?
А) із Країни Далекої;
Б)  із Країни  Південної;
В)  із Країни Казок
4.Хто супроводжував Вільгельма до Країни Далекої?
А) троль;
Б)  ельф;
В) дух.
5.Кого зустрів Вільгельм у Країні Далекій?
А) тата-короля ;
Б)  чарівника;
В)  Като.
6.Хто вперше Вільгельма назвав Міо?
А)  дух;
Б) тато-король;
В) Бенк.
7.Як називався острів, де стояв палац тата-короля?
А) Острів Зелених Лук;
Б) острів Казкової Зорі;
В) острів Вранішньої Зірки
8.Як звали пастушка?
А)  Юм-Юмом;
Б) Їрі;
В) Нонно.
9.Що зробив Нонно для Міо та Юм-Юма?
А) підковки на щастя;
Б) сопілки;
В) амулети.
10.Який міст з’єднував Острів Зелених Лук із Землею   Заморською?
А) міст Вранішньої Зорі;
Б)  міст Вечірньої Зорі;
В)  міст Сонця, яке сходить.
11.Від кого почув Міо про Землю Чужинецьку?
А)  від тата-короля;
Б)  від Нонно;
В)   від Юм-Юма.
12.Яке полотно ткала ткаля серед ночі?
А) чарівне ;
Б)  місячне;

 

В)  зоряне.

 

 

 

ТЕМА 3

 

МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ У ТВОРІ

Моральні цінності, проголошені в повісті:

  • дорослі мають прагнути творити країну Далеку в реальному світі;
  • Любов, Дружба перемагають зло та ненависть;
  • природа завжди служить добру;
  • кам’яні серця дорослих перетворюють дітей на нещасних самотніх «птахів»;
  • люди мають завжди пам’ятати, що зло шкодить в першу чергу їм самим;
  • батьківська любов, родинне тепло є най-вищою цінністю в житті

 

 

Шлях від Міо-дитини до  Міо-лицаря

«Впізнай місце події»
1.«Біла хатина під солом’яною стріхою, така самісінька, як хатини в казках. По стінах і по дахові вилося стільки троянд, що самої хатини майже не було видно».
(Хатина садівника короля, батька Юм-Юма)
2.«Це найдовший міст на світі. Він з’єднує Острів Зелених Лук із Землею Заморською».              (Міст Вранішньої Зорі)
3.«На подвір’ї перед хатиною був круглий колодязь…Таких старих колодязів тепер уже немає…»        (Хатина сім’ї хлопчика Їрі)
4.«Раптом серед лісу ми побачили казкову білу хатинку під солом’яною стріхою. Навколо неї росли яблуні. Проти місяця білів яблуневий цвіт».                                (Хатинка ткалі)
5.«Я їхав до країни, де не було жодної квіточки, де не могли рости ні дерева, ні трава.»                           (Країна Чужинецька)
6.«Місячне світло погасло, земля стала кам’яниста й тверда, навкруги здіймалися голі скелясті кручі.» (Країна Чужинецька)
7.«На другому боці озера, на найвищій скелі стояв великий замок. У ньому світилося лише одне вікно. Воно скидалося на лихе око, жорстоке, небезпечне, моторошне око, що дивилося на нас із ночі і бажало нам зла.»                                                (Замок Като)
8.«В ньому стояла мертва тиша, не віяв вітер, не шелестіло листя, бо на деревах не було зеленого листя, яке могло б шелестіти. Тільки стирчали мертві, чорні стовбури з чорним сучкуватим мертвим гіллям.»                                          (Мертвий Ліс)
9.«Таких грізних хвиль іще ніколи не бачив. Вони накидалися на нас, били, торощили наш човен і шпурляли його далі, новим  хвилями….Хвилі ревли, клекотіли, здіймалися до неба…»
(Мертве озеро)
10.« …ніде темрява не була така чорна, ніде холод не був такий крижаний, а тиша така лиховісна, як тут…» (Замок Като)
11.«Повітря там було таке просякнуте злом, що звичайна людина не могла ним дихати. Зло спливало звідти струменями і вбивало все гарне й живе за вікном…»               (Замок Като)

 

12.Країна, де «дзвенять срібні тополі, де вночі пастухи розпалюють вогнища, щоб світили їм і гріли їх, де є хліб, що втишує голод…»                                                              (Країна Далека)

 

 

 

 

 

 

САМОСТІЙНА РОБОТА

 

(д.з)

ГЛАВИ «Він їхав пущею» - «Міо, мій Міо»
1.    Чому сумували люди на Острові Зелених Лук, і в Землі Заморській, і в Землі Загірній?
А) бо були голодні;
Б)  не мали води;
В) сумували за своїми вкраденими дітьми.
2. Що нашіптував старий колодязь?
А) забуті казки і пісні;
Б) імена хлопців;
В) шлях до Землі Чужинецької.
3. Хто лише  може поїхати у Країну Чужинецьку?
А) тільки доросла людина;
Б)  тільки  той, хто має чарівну паличку;
В)  тільки хлопець королівської крові
4. Хто відправився з Міо у Країну Чужинецьку?
А) Юм-Юм;
Б)  Нонно;
В) Їрі.
5. Що необхідно було Міо для того, щоб стати  до бою з лицарем Като?
А) кам’яна  стріла;
Б) меч, який розтинає камінь;
В) знати чарівні слова.
6. Що допомогло Міо та Юм-Юмові  знайти один одного в печері, коли вони заблукали?
А) сопілка;
Б)  ріжок;
В)  джерельце.
7. Яке серце було у лицаря Като?
А) залізне;
Б) золоте;
В) кам’яне.
8. Як вирішив розправитися Като з Міо та Юм-Юмом, коли упіймали їх?
А)  перетворити у птахів;
Б) утопити у Мертвому Озері;
В)  замкнути у вежі, щоб вони вмерли голодною смертю.
9. Що врятувало Міо та Юм-Юма від голоду, коли вони знаходилися у вежі?
А)  ложечка сестрички Їрі;
Б)  знайдений сухар;
В) чарівна  скатертина-самобранка.
10. Хто допоміг дістати меч з дна Мертвого Озера?
А) Зброяр;
Б)  тато-король;
В) зачаровані птахи.
11. Що допомогло Міо вибратися з в’язниці?
А)  шапка-невидимка;
Б)  невидимий плащ ткалі з чарівної тканини;
В)  його забрали птахи на крилах.
12.  Під впливом чого ожила Мілімані?
А) водиці, яка оживляє;
Б)  плаща з тканини, яку виткала мати Мілімані;
В) чарівних слів.
ГЛАВИ
«Він у дорозі день і ніч» - «Колодязь, що ввечері шепоче»
ГЛАВИ
«Він їхав пущею» - «Міо, мій Міо»
1……..
А
1……..
В
2……..
Б
2……..
А
3……..
А
3……..
В
4……..
В
4……..
А
5……..
А
5……..
Б
6……..
Б
6……..
А
7……..
А
7……..
В
8……..
В
8……..
В
9……...
Б
9……...
А
10…….
А
10…….
В
11…….
А
11…….
Б
12…….
А
12…….
Б

 

http://slitvolodymyrivka.blogspot.com/2015/07/6.html

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін