О́скар Фі́нґал О'Фла́герті Вілс Вайлд[9], (Oscar Fingal O'Flahertie Wills Wilde16 жовтня 1854, ДублінІрландіяВелика Британія — 30 листопада 1900ПарижФранцузька республіка) — видатний ірландський англомовний поетдраматургпрозаїкесеїст.

 «Асоціативний кущ» до слова «зірка».

Які асоціації у вас викликає слово «зірка»?

 

 

Слово «зірка» нагадує нам про неземну красу, яка може нести світло, вести за собою, може бути взірцем краси.

 

А що може означати словосполучення слів «зірка» і «хлопчик»? 

 

Записати в зошит:

 

 

ВИСНОВОК

Головний герой носить ім’я “зірка” не випадково, він дуже гарний зовні, гарний блискучою красою, але холодний в душі. Краса Хлопчика-Зірки яскрава, але якась штучна, фальшива. Вона ніби насторожує, що щось тут негаразд. Його краса нежива.

 

 

Аналіз казки "Хлопчик-Зірка", Оскар Уайльд:

Про що цей твір?

Тема:тернистий шлях Хлопчика-зірки до здобуття справжньої краси та люблячих батьків

 

Ідея:уславлення духовної краси та любові до матері.

 

 

Головна думка твору: ключове речення, в якому зосереджена основна думка всього твору, "А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?"

 Жанр: казка.

Конфлікт у казки: батьків не обирають, їх сприймають, поважають, люблять такими, якими вони є: чи то прийомні батьки, жебраки чи королі. Головний герой розв’язує його: хлопчик повернув собі свою вроду, знайшов батьків, вимолив прощення у них, переродився, по-іншому ставиться до оточуючих – і як нагорода – стає королем

Характеристика хлопчика-зірки: пихатий, зарозумілий; той, що не складе собі ціни, бездушний – позбавлений співчутливого ставлення до людей; байдужий, холодний.

План до казки "Хлопчик-Зірка", Оскар Уайльд:
1) Незвичайна знахідка в лісі.
2) Хлопчик-Зірка.
3) Байдужий хлопчик, який всіх ображав.
4) Мама Хлопчика-Зірки, від якої він відрікся.
5) Хлопчик-Зірка став потворою.
6) Він у полоні.
7) Монети які він шукав.
8) Хлопчик-Зірка став добрим.
9) Хвора людина, якій він віддавав всі монети.
10) Життя знову налагодилося.

 

 ТЕМА 3

 

Динаміка образу головного героя, його стосунки з матір’ю та іншими персонажами. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя

 

“Хлопчик-Зірка”

 

 

Яке враження справила на вас казка?  

1. Коли та як було знайдено Хлопчика-зірку?

2. Чому дружина Лісоруба не хотіла усиновлювати дитину?

3. Як врода обернулася проти хлопчика в його стосунках з однолітками, прийомними батьками, природою?

4. Які найгірші риси проявив хлопчик при зустрічі із жебрачкою?

5. Чому Хлопчик не зрадів, що його знайшла матір, а відштовхнув та образив її?

6. Як змінилася зовнішність Хлопчика-зірки після ницої поведінки з матір’ю?

 

ДО і ПІСЛЯ ПЕРЕТВОРЕННЯ


Автор не випадково у його портреті поєднує ознаки слонової кістки, пелюсток нарциса і троянди та фіалки. Таке поєднання при всій яскравості і вишуканості його компонентів ніколи не буде довершеним гармонійним цілим. Пахощі нарциса (легенда про Нарциса — надмірного самолюбця) та фіалки (своїм ароматом здатна викликати задуху або майже наркотичний сон) здатні згубити красу троянди.

                         Образ Хлопчика-зірки у творі Оскара Уайльда

Ім’я героя Хлопчик-Зірка

Батьки Дроворуб і його дружина — названі батьки, Король і Королева — справжні

Вік 10-12 років

Освіта, вміння Про освіту не сказано нічого; добре бігав, міг танцюват грати на дудці й складати гарні мелодії

Портрет до змін Його губи були, як червона квітка, а очі, як фіалки біля річечки з чистою водою, а його тіло було таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря

Портрет після змінЙого обличчя було, як у жаби, а тіло було в лусці, як у гадюки

Характер у дитинствіЗлий, жорстокий, егоїстичний

 

Характер після змін Добрий, милосердний, витривалий, мужній, чутливий, справедливи

 

 

Висновок: любов до матері допомогла Хлопчику-Зірці змінитися, з жорстокого і злого він перетворився на милосердного і справедливого, пройшов шлях до справжньої краси – зовнішньої і внутрішньої – через страждання.

 

 

 

 

РОБОТА ІЗ ЗМІСТОМ

 

Цитатна характеристика Хлопчика-зірки

 

1. Знайдена дитина

 

На білому снігу справді сяяла золота якась річ. Лісоруб підбіг, нагнувся, взяв ту річ і побачив, що тримає в руках згорнутий плащ із золотої тканини, дивовижно вишитий зірками. І він крикнув товаришеві, що знайшов скарб, який упав з неба, а коли той теж підбіг, вони присіли на снігу й почали розгортати плащ, щоб поділитися золотом. Та ба! В складках плаща вони не знайшли ні золота, ні срібла, ні взагалі будь-якого скарбу, а тільки мале дитинча, яке лежало і спало… І тоді один Лісоруб сказав другому:

 

— Ні, то було б лихе діло — залишити дитину, щоб вона замерзла тут на снігу, і хоч я бідар, як і ти, і ротів у мене своїх повно вдома, і в горшках порожньо, я все ж візьму його до себе, — якось виглядимо удвох з дружиною.

 

І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плаш, щоб не замерзло на лютому холоді, і почвалав з горба в село, а товариш його, ідучи поруч, все дивував­ся подумки з такої його дурості та м’якосердя.

 

2. Портрет Хлопчика-зірки

 

І з року в рік хлопчик гарнішав і гарнішав, а жителі села тільки дивувалися його красі, тому що всі вони були смуглолиці й чорняві, а цей мав личко біле й ніжне, мов вирізьблене із слонової кістки, і золоті кучері — як пелюстки нарциса, і губи — як пелюстки червоної троянди, і очі — як фіалки, що дивляться в чисту воду струмка. І він стрункий, немов квітка в полі, де не ступала нога косаря.

 

3. Зверхній, зарозумілий

 

Проте ця врода обернулася йому на шкоду, бо виростав він гордий, себелюбний і жорстокий. Дітьми Лісоруба і всіма іншими сільськими дітьми він гордував, бо ж вони, мовляв, низького походження, а він — шляхет­ного роду, адже походить від Зірки. І він потакав дітьми й називав їх своїми слугами.

 

4.Нелюдяний нечуйний до жебраків

 

Він не тільки не мав співчуття до нужденних, сліпих, калік і всіх скривджених долею, а ще й кидав на них камінцями та проганяв на шлях, накрикував, щоб вони йшли просити хліба десь в інше місце, і жоден жебрак, крім хіба найвідчайдушнішого, не наважувався вдруге заходити в те село просити милостиню. Хлопець був ніби заворожений своєю казковою вродою і насміхався й глузував із нещасних та безпомічних.

 

5. Себелюбство

 

Себе ж любив, і часто влітку, коли стояли тихі сонячні дні, він лежав у священиковому садку біля кринички і посміхався собі з утіхи, милуючись своєю вродою.

 

6. Верховодить ровесниками

 

біг до своїх ровесників і верховодив ними. А ті в усьому слухались його, бо він був гарний, прудконогий, умів танцювати, співати й грати на сопілці. 1 хоч би куди вів їх Хлопчик-зірка, вони стрімголов бігли за ним, і хоч би що наказував робити, вони все покірливо робили Так він верховодив ними в усьому, і вони стали такі ж немилосердні, як і він.

 

7. Жорстокість та знущання

 

І коли він виколював кротові очі гострим шпичаком з очерету, вони реготали, а коли жбурляв камінцями на прокаженого, вони реготали теж.

 

8. Гордість, невдячність

 

І він підійшов до жебрачки ближче і став кидати в неї камінцями та насміхатися, і вона з жахом дивилася на нього, і не могла відвести погляду. І коли це побачив Лісоруб, що обтісував колоди на току неподалік, то підбіг і став дорікати йому такими словами: —У тебе й справді кам’яне серце, і не маєш ти мило­сердя, бо що поганого заподіяла тобі ця сердешна жінка, що ти знущаєшся з неї? А Хлопчик-зірка весь спаленів від гніву, тупнув ногою і сказав: —А хто ти такий, щоб питати мене, чого я так роблю? Я тобі не син і не повинен коритися тобі. То правда, що не син, — відповів Лісоруб, — але ж я тебе пожалів, коли знайшов у лісі.

 

9.Відрікається від матері

 

—Та коли побачив ту, що чекала на нього в хаті, він презирливо зареготав і мовив: – Ну, а де ж та моя мати? Я тут не бачу нікого, крім цієї бридкої старчихи. – Я твоя мати, — відповіла йому жінка. – Ти збожеволіла, як ти можеш казати таке! — гнівно вигукнув Хлопчик-зірка. — Ніякий я тобі не син, бо ти – бридка старчиха в лахмітті. Тож тікай звідси, і щоб я більше не бачив твого бридкого обличчя! Він наглухо

закрив своє серце, щоб її нарікання не проникли туди. – Якщо це правда, що ти моя мати, — сказав він — то краще б ти не приходила сюди й не ганьбила мене,адже я гадав, що моєю матір’ю була Зірка, а не якась старчиха, як ти кажеш мені. Тому забирайся звідси геть, щоб я тебе більш ніколи не бачив. На тебе навіть бридко глянути, і я радніше поцілую гадюку чи жабу-ропуху, ніж тебе.

 

10. Зміна зовнішнього виду

 

він став схожий на жабу, а тіло його вкрилось лускою, як у гадюки.

 

11. Відчуття провини

 

Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її. —Ні, я жорстоко повівся з моєю матір’ю, і на покару за це мені послано це нещастя. Тому я мушу йти звідси і блукати по світу доти, доки знайду свою матір і виблагаю в неї пробачення.

 

12. Вибачення

 

Хлопчик-зірка похилив голову, заплакав і став проси­ти пробачення у всіх божих створінь та все йшов і йшов далі лісом, шукаючи тієї старчихи.

 

13. Приниження і страждання у пошуках матері

 

І коли він проходив селами, діти дражнили його й кидали на нього камінцями, а селяни, боячись, щоб від нього не пішла на зерно яка зараза, не пускали його навіть до клуні ночувати, наказуючи наймитам гнати його геть, і не було жодної людини, яка б зглянулася на нього. Не доводилося йому ні від кого чути й про бідну старчиху, свою матір, хоч блукав він по світу вже довгих три роки і не раз, бувало, йому ввижалося, нібито вона пішла поперед нього битим шляхом, і він кидався доганяти й гукав її, до крові збиваючи свої босі ноги об гостре каміння. Але він ніколи не міг наздогнати її, а люди, які жили при шляху, казали йому, шо їм ніколи не доводилося бачити таку чи схожу на неї жінку, і ще й потішалися з його горя.

 

Отак три роки блукав він по світу і ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя; весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині,

 

14. Слухняний раб злого чарівника

 

—У тім лісі, що неподалік від брами цього міста Гяурів, сховано три золоті монети: з білого золота, з жовтого золота і з червоного золота. Сьогодні ти мусиш принести мені монету з білого золота, а коли не принесеш, одержиш сто канчуків по спині. 1 поспішай якнайшвидше, а ввечері я чекатиму на тебе біля хвіртки мого саду. Гляди ж принеси біле золото, а то погано тобі буде, бо ти — мій раб і я заплатив за тебе ціну келиха солодкого вина.

 

15. У пошуках золота злого чарівника

 

Та мало втіхи зазнав він у тому лісі, бо хоч би де він ступив, скрізь перед ним уставали батоги шипшини з колючими шпичаками, і вогнем обпікала жалка кропива, і будяки кололи його своїми гострими, як кинджали, колючками, і Хлопчик-зірка набрався муки. До того ж він ніде не міг знайти монету з білого золота, про яку говорив йому Чаклун, хоч і шукав її від ранку до полудня і від полудня до заходу сонця. А коли стало заходити сонце, він повернув додому, вмиваючись гіркими слізьми, бо знав, яка на нього чекає кара.

 

16. Чуйність до чужої біди: допомога зайчику

 

Коли він уже виходив на узлісся, з хащів до нього долинув крик — здавалося, хтось кличе на допомогу. Забувши про своє горе, він побіг на той крик і побачив мале Зайченя, що потрапило в пастку якогось мисливця. І Хлопчик-зірка зглянувся на бідне Зайченя і звільнив його, промовивши до нього: —Сам я всього-на-всього раб, але тобі я подарую волю. А Зайченя відповіло йому так:

 

—Ти й справді подарував мені волю, а от чим я тобі за це віддячу? І Хлопчик-зірка сказав йому:

 

—Я шукаю монету з білого золота, але ніде не можу її знайти, і коли я не принесу її моєму господарю, він мене дуже битиме. Іди за мною, — сказало йому Зайченя, — і я заведу тебе туди, куди тобі треба, бо я знаю, де захована ця монета і навіщо. Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою

 

17. Співчуття до знедоленого жебрака

 

Його обличчя закривав сірий полотняний каптур і його очі палали в прорізах, мов жарини, і коли він помітив Хлопчика-зірку, що підходив до брами, він ударив у свою дерев’яну миску і задзвонив у свій дзвінок, гукнувши йому так: – Дай мені монетку, а то я помру з голоду. Адже мене вигнали з міста і ніхто не змилується наді мною.— Як жаль! — вигукнув Хлопчик-зірка. — У мене тільки одна монета в гаманці, і коли я не принесу її моєму господарю, він мене страшенно битиме, бо я його раб. Та прокажений доти благав його, доки Хлопчик-зірка змилувався над ним і віддав монету.

 

18. Жалість до жебрака

 

-А’ Хлопчик-зірка взяв монету з жовтого золота, поклав її в гаманець і хутко пішов назад до міста. Але прокажений знову побачив його, вибіг йому назустріч, упав на коліна й закричав:

 

— Дай мені монету, а то я помру з голоду. І Хлопчик-зірка відповів йому: —У мене в гаманці тільки одна монета з жовтого золота, і якщо я не принесу її моєму господарю, він поб’є мене і я зостанусь навіки у нього в рабстві. Але прокажений так благав його, що Хлопчик-зірка пожалів його й віддав йому монету з жовтого золота.

 

19. Милосердя. Усвідомлення важкого становища іншої людини

 

А Хлопчик-зірка зайшов у печеру і в найдальшому кутку побачив монету з червоного золота. Він поклав її у свій гаманець і вирушив хутчій до міста, А прокажений, побачивши його, став посеред дорога і закричав, благаючи його: —Віддай мені монету з червоного золота, а то я помру з голоду. — Хлопчик-зірка знову пожалів його й віддав йому монету з червоного золота, сказавши: —Твоя біда гірша, ніж моя. А серце його стислося з туги, бо він знав, яка лиха доля на нього чекає.

 

20. Повернення зовнішньої краси; духовна краса

 

Але навколо нього зібралося так багато люду, що він заблукав і прийшов на широку площу, де стояв королівський палац. І ворота палацу відчинилися, і назустріч Хлопчикові-зірці поспішили священно­служителі та найбільші вельможі міста і сказали, вклонившись йому низько: — Ти наш володар, на якого ми давно чекаємо, і син нашого короля.

 

А Хлопчик-зірка їм відповів: —Я не королівський син, а син бідної жебрачки. І як ви можете казати, що я вродливий, коли я знаю, що на мене гидко глянути? Тоді той, чий обладунок був прикрашений золотими квітами і на чийому шоломі замість гребеня був крилатий лев, підняв перед ним свого щита і крикнув: — Чому мій повелитель не вірить, що він гарний? Хлопчик-зірка глянув у щит. 1 що ж він побачив? Його обличчя знову було гарне, як колись, і вся його колишня врода знов повернулася до нього, тільки в очах він побачив щось нове, чого раніше ніколи в них не бачив.

 

21. Відречення від корони заради пошуків матері

 

Священнослужителі та найбільші вельможі впали перед ним на коліна й сказали: Було давнє пророцтво, що цього дня прийде до нас той, хто має володарювати над нами. Тож хай володар наш візьме цю корону і цей скіпетр і стане нашим королем, справедливим і милосердним. Але Хлопчик-зірка відповів їм: —Я не гідний бути вашим королем, бо я зрікся матері, що породила мене, і я доти не матиму спокою, доки не знайду її і не випрошу в неї пробачення. Тож відпустіть мене, бо я мушу далі йти по світу і не можу тут більше затримуватися, хоч ви й пропонуєте мені корону та скіпетр.

 

22. Прощення матері та батька

 

Серед людей, що товпились довкола сторожі, він побачив жебрачку, яка була його матір’ю, а поруч неї стояв той самий прокажений, що сидів був перед міською брамою. Крик радощів зірвався з вуст Хлопчика-зірки, і він побіг до жебрачки, і, впавши перед нею навколішки, обцілував рани на її ногах і омив їх своїми слізьми. Він низько схилив голову, аж до пилюки, і, ридаючи так, що, здавалося, його серце розірветься з болю, промовив такі слова: —Мати моя! Я зрікся тебе в дні своєї гордині. Не відштовхни мене в годину мого смирення! Я ненавидів тебе. Даруй же мені любов. Я був відцурався тебе. Прийми ж своє дитя… Проте жебрачка не відповіла йому й слова. І він простер руки до прокаженого й припав до його ніг, кажучи: —Тричі виявляв я до тебе милосердя. Ублагай же мою матір заговорити до мене. Але прокажений не відповів йому й слова. І він знову заридав і сказав: —Мати моя! Несила мені більше терпіти ці страждання. Даруй мені своє прошення і дозволь вернутися назад до лісу. І жебрачка поклала руку йому на голову й промовила: — Устань! І прокажений поклав руку йому на голову й теж сказав: — Устань! І він підвівся, глянув і — о диво з див! Перед ним були Король і Королева. І Королева сказала йому: – Ось твій батько, якого ти пожалів у біді. А Король сказав: — Ось твоя мати, чиї ноги ти омив своїми слізьми. І вони обняли й поцілували його, і повели його в палац та вбрали в дорогі шати, і наділи йому корону на голову та дали в руки йому скіпетр.

 

23. Милосердний правитель

 

І став він правити містом, що стояло над річкою. 1 він був милосердний і справедливий до всіх. Він прогнав геть лихого Чаклуна, а Лісорубові та його дружині послав багато дорогих по­дарунків, а дітей його зробив вельможами. Нікому не дозволяв він поводитися жорстоко з птахами й звірами, і вчив усіх любові, добра та милосердя. Голодним він роздавав хліб, а голим — одіж, і в його державі панували мир і достатки. Та правив він недовго. Надто багато зазнав він горя і надто тяжкі пройшов випробування — тож через три роки він помер. А після нього прийшов лихий володар.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/hlopchik-zirka-analiz

 

 

4. ЕВОЛЮЦІЯ ОБРАЗУ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ

 

Еволюція - розвиток, зростання, зміна

 

 Одним із найтяжчих гріхів вважаються неповага до батьків і гординя. Хлопчик зрозумів це, коли сам перетворився на потворного й зневаженого, гнаного звідусіль, відчув муки знедолених людей на собі. Довгий шлях спокути довелося йому пройти і тільки тоді отримати прощення й винагороду.

 

 

Елементи сюжету “Хлопчик-Зірка”

1. Експозиція – лісоруби знаходять хлопчика. Гарний, але злий Хлопчик-Зірка у родині доброго лісоруба.

 

2. Зав’язка – Хлопчик-Зірка проганяє мати-жебрачку.

 

3. Розвиток подій – Перетворення його на потвору.

 

– У пошуках матері:

а)ставлення звірів і птахів до Хлопчика-зірки;

б)у злого чарівника, три його завдання;

в)порятунок зайчика;

г)віддяка зайчика;

д)допомога Хлопчика-зірки жебраку;

є) чарівне перетворення

 

4.Кульмінація – зустріч з батьками та їх прощення

 

5.Розв`язка – милосердний і добрий правитель

Джерело: https://dovidka.biz.ua/hlopchik-zirka-analiz

 

РИСИ ХАРАКТЕРУ 

ДО перетворення

 

 

 

 

 - Хлопчик-зірка не мав співчуття до всіх, скривджених долею.

- Себе любив надзвичайно (милувався своїм відображенням.

- був жостоким Повиколював очі кротові, підрізав крильця коноплянці, вбив білку.

- Насолода від знущань - “Реготав” – над слабкими і беззахисними.

- Він був немилосердний, не любив когось, крім себе.

- Вселяв старах  Діти боялися Хлопчика-Зірку і корилися йому, бо вважали його кращим.

 

СТАВЛЕННЯ  ІНШИХ

 

1.Про Лісоруба і його дружину сказано, що вони йому весь час дорікали, але чи любили? Про їхні почуття до врятованої дитини нічого не сказано.

 

2. Селяни дивувались його красі.

 

3. А єдина людина, яка його любила, — це його матір! Матір Хлопчика-зірки довгі 10 років шукала його, вона обійшла весь світ, перетворилась на старчиху, збила у кров ноги, серце її краялося від болю та жалю за втраченим синочком. А коли вони зустрілися, хлопчик відмовитися від матері, принизити, зганьбити її.

 

 

 ПЕРЕТВОРЕННЯ 

Після такого бездушного вчинку Хлопчика-зірку було перетворено на бридку жабу-ропуху. Автор використовує саме таке перетворення, бо жаби  та гадюки теж холоднокровні, тому і ночує він у лісі в їхній компанії.

Хлопчик-зірка отримав заслужене покарання, завдяки якому він зрозумів, як жахливо він себе поводив.

Головний герой казки проходить нелегкий шлях випробувань і спокутування провини, щоб усвідомити цінності людського життя, навчитися розмежовувати добро і зло, істинну і штучну красу, прагнути щирості взаємин та долати в собі негативні риси.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/khlopchyk-zirka-holovni-heroi-ta-kharakterystyka/

 

 

Еволюція – процес зміни , розвитку кого, або чого-небудь. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

шлях духовного очищення Хлопчика-Зірки

  • Зрозумів свою провину, свій гріх.
  • Вирішив знайти матір.
  • Відчув себе самотнім; стало дуже важко на душі; заплакав гіркими сльозами. Став просити пробачення у всіх Божих створінь.
  • Терпів приниження, образи від людей.
  • Шукав матір, до крові збиваючи свої босі ноги об гостре каміння.
  • Звільнив бідне Зайченя від пастки мисливця.
  • Пожертвував собою задля прокаженого.
  •  Навколішках випросив у матері пробачення.
  •  Став милосердним і справедливим до всіх володарем.
  •  Лісорубові та його дружині послав багато дорогих подарунків, а дітей зробив вельможами.
  •  Нікому не дозволяв він поводитися жорстоко з птахами й звірами і вчив усіх любові, добра та милосердя.

 

ДАЙТЕ ВІДПОВІДЬ /усно/

 

 

1.Яка подія є переломною у відродженні душі героя? 

2.Винагорода за розкаяння

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін