ТЕМА 1.
Редьярд Кіплінг (1865–1936).
«Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними
Пейзаж, оповідання.
Редьярд Кіплінг (англійський письменник і поет)
(1865-1936)
1. Місце народження - БОМБЕЙ
Народився 30 грудня 1865 року в британській колонії міста Бомбея (Індія). Саме в Індії він провів перші 5 років життя,
2. Навчання в АНГЛІЇ. Батьки відправили хлопчика разом з сестрою на навчання до Англії. Пансіон Лорна Лодж, в якому діти знаходилися близько 6 років, запам’ятався їм жорстоким поводженням власників закладу. Через пережитий стрес письменник все життя страждав безсонням.
Потім Кіплінг навчався у Девонському училищі. Директор цієї установи всіляко заохочував письменницький талант свого вихованця.
3. Рід занять. ЖУРНАЛІСТИКА. Після навчання батько влаштував Кіплінга журналістом в одну з індійських газет. З жовтня 1882 року юнак регулярно публікував там свої репортажі, вірші та оповідання.
4. ПОДОРОЖІ. У 1980-х Кіплінг багато подорожував по США, Азії, Китаю, Японії та Англії. Його твори тим часом набували все більшої популярності.
5. ТВОРЧІСТЬ, Потім письменник вирішує оселитися в Лондоні, де видає свій перший роман «Світло згасло» (1890). Там же Кіплінг знайомиться зі своєю майбутньою дружиною Кароліною Бейлстір. Незабаром фінансові труднощі змушують родину перебратися в Вермонт (США). Там Кіплінг починає знову писати для дітей, і в 1893-1894 роках виходять його знамениті збірники: «Книга джунглів» і «Друга книга джунглів».
У 1896 році подружжя повертається в Англію. Від запалення легенів в 1899-му помирає донька письменника, що стає сильним ударом для нього, тому Кіплінг незабаром на кілька місяців їде в Африку, де створює свій кращий роман «Кім». Трохи пізніше письменник купує маєток в Сассексі (Англія). Потім в 1907 році Кіплінг стає Нобелівським лауреатом і отримує премію з літератури.
Під час Першої світової війни письменника чекає ще один важкий удар. У 1915 році на полі бою трагічно гине його старший син. Після цього Кіплінг майже до самої смерті продовжує займатися літературною працею. Помирає письменник від прориву виразки 18 січня 1936 року.
Твори Кіплінга для дітей та дорослих
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Велику популярність у всьому світі здобули "Книга джунглів" та "Друга книга джунглів", які вийшли одна за однією — 1894 та 1895 рр. У цих книгах поєднані поезія і проза, автор стверджує ідею гармонії людини і природи.
Джунглі і людське суспільство. Писані і неписані закони. Люди давно забули, що природа та людина – це єдине ціле і закони тварин більш гуманні, ніж закони людей.
Люди мають відповідати за прроду.
Зображуючи хороших і поганих мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми однієї крові.
Р.Кіплінг “Мауглі” аналіз твору (паспорт)
Автор – Кіплінг Редьярд
Рік написання – 1893-1894
Жанр: літературна казкова повість
Тема – життя в джунглях
Головна думка твору “Мауглі” – навіть якщо людину виховували джунглі, його місце все одно серед людей, адже людина завжди повертається до людей.
Це захоплююча історія про життя людського дитинчати в джунглях. Мауглі виріс серед вовків і довгий час вважав себе членом вовчої зграї. У джунглях Мауглі чекали страшні і захоплюючі пригоди, але ще більш небезпечними виявилися люди. Але все-таки Мауглі переміг тигра Шер-хана, врятував джунглі від рудих собак-долів. Але коли Мауглі подорослішав, він все-таки повернувся до людей.
Це дуже цікава історія, яку із захопленням читаєш від початку до кінця.
u
Домашня робота.
Виписати героїв твору.
“Мауглі” головні герої
Мауглі – людське дитинча, виховане вовками. Спершу слабкий і беззахисний, але поступово стає головним в джунглях, всі його слухаються і поважають
Балу. Ведмідь, наставник Мауглі
Багіра. Пантера. Як всі кішки ласкава, але страшна в гніві. Наставник Мауглі
Каа. Пітон. Дуже розумний, знає все про джунглі
Акела. Вождь вовчої зграї.
Шерхан — кульгавий тигр, запеклий ворог Мауглі
Кіплінг наділив героїв збірки мораллю і розумом.
Багато персонажів-тварин можуть стати моральним орієнтиром для читачів. Автор показує, що навіть в джунглях існують свої закони, які дотримуються. Тих же, хто порушує традиції і уклади, незмінно виганяють.
Крім того, Кіплінг розкрив крихкість єднання цивілізації і дикої природи. Людину він описує в більшості як ворога, що не поважає принципи навколишнього світу, що порушує цілісність співіснування.
Тема 2.
Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис.
ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
“Брати Мауглі”
Полювання пітона Каа”
“Тигр! Тигр!”
“Як в джунглі прийшов страх”
“Нашестя джунглів”
“Королівський анкас”
“Руді собаки”
“Весна”
ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕРСОНАЖІВ
Мауглі знайшли в лісі, він був маленький та самий. Батько Вовк приніс його Матері Вовчиці. Вона одразу його прийняла та пожаліла, адже він самотня дитина.
Було декілька причин чому родина вовків не віддала його тигрові:
Звісно вихованням займались і батьки і Зграя. Але найбільше вчили Мауглі- Балу й Багіра. Пантера навчила лазити по деревам, ведмідь – збирати мед і горіхи. Вони навчали його Законів Джунглів.
Пантеру Багіру боялись усі, окрім людського хлопчика. Вона була сувора й вибаглива, але при цьому справедлива. Та, хто завжди прийде на допомогу й підтримає.
Усі поважали слово ведмедя Балу. Він був добрий та розумний, ставився до хлопця дуже ніжно. Вчив його та доглядав, у важкий момент завжди приходив на допомогу.
Законів було досить багато. Наприклад:
Законів дотримувались майже всі, окрім Шер-Хана.
Я місяць чекав доки Шер-Хан повернеться назад. У цьому мені допоміг старший брат моєї Матері Вовчиці. Кожен день він давав мені знак, що тигр ще не в дома. Коли в один із днів я не побачив Сірого Вовка на своєму місці, зрозумів, що час настав.
Я попросив допомоги в Сірого Вовка й Акела. Вони мали розділити загін буйволів на дві частини й розігнати їх у два різних боки в яр. Це була пастка для Шер-Хана. Я заманив його в середину яру, де були високі скали, щоб він не зміг вискочити. Також дізнався, що тигр був напоєний і ситий, це робить його не боєздатним. Далі дав бойовий клич і з обох сторін почали збігатися буйволи. Цим самим вони задавили тигра.
Я вважаю, що в цей момент Мауглі відчував себе людиною.
“Встань собако!..-,Встань, коли говорить Людина,..”
“Але ось як ми , люди, караємо собак”.
Усі не поважали Бандар-Логів, бо в них немає ані Закону, ані Ловецького Кличі, ані Важаків – нічого, крім дурних слів та маленьких злодійкуватих рук.
Мауглі, зрозумів, що Балу був правий щодо них. Після важкої дороги – вони не лягли спати, не принесли поїсти, лишень бились та дуріли, як малі діти.
Я думаю, що це – взаємодопомога. Якщо хтось допомагає тобі- то надалі треба віддячити: чи тією ж поміччю чи дати здобич.
Думаю, що влучно підійде закон про ” не полювати на чужій території”. Звичайно, що в недослівному сенсі. Це означає, що не треба лізти в чужі справи. Не треба стати “третім” і чужим у коханні, дружбі чи сім’ї. Бо це чуже, і в кінці- винним буде “третя” сторона.
Думаю, що мені б знадобилось уміння лазити по деревам. Це навичка, яка допоможе дістати собі їжу чи сховатись від хижака.
Також Мауглі був спритний, сильний, гарно орієнтувався в місцевості, а це найважливіші навики , якщо хтось заблукав на природі.
ДОМАШНЯ РОБОТА. ВИПИСАТИ ЗАКОНИ ДЖУНГЛІВ
ТЕМА 3
Редьярд Кіплінг «Мауглі». Відповідальність людини за природний світ.
Відносини між головними героями тісно переплітаються. Вони постійно знаходяться на території спільних проблем, разом шукають рішення. Кожен з них описаний автором як повноцінний персонаж, але паралелі, відносини між ними створюють зрозумілу картину того, що відбувається. Всі вносять в свою лепту.
Героям другого плану, які рідше з’являються в оповіданні, Кіплінг приділив не менше значення. Він також детально описує їх, наділяє людськими характерами. І вони теж грають в долі Мауглі та інших жителів джунглів певний роль. Список основних другорядних персонажів:
Мауглі виріс, його всі люблять та поважають в джунглях, але він повинен повернутися до людей, бо він людина. В світі людей Мауглі відчуває себе одиноким. Звірі дотримуються законів, а люди ні. Серед них є такі якості, як зрада, обман, жадібність. Люди давно забули, що природа та людина – це єдине ціле і закони тварин більш гуманні, ніж закони людей.
Аспект | Опис | Приклади з Тексту | Вплив на Сюжет |
---|---|---|---|
Зовнішність | Молодий хлопчик з джунглів, вихований вовками. | Опис його дикого та вільного вигляду. | Визначає його унікальне місце між людьми та тваринами. |
Характер | Сміливий, розумний, винахідливий, володіє сильним духом та внутрішньою відвагою. | Його взаємодії з іншими персонажами, рішення та вчинки. | Рушійна сила сюжету, показує його зростання та розвиток. |
Взаємодії з Тваринами | Має глибокий зв’язок з багатьма тваринами джунглів. | Відносини з вовками, ведмедем Балу, пантерою Багірою. | Підкреслює його унікальність та здатність спілкуватися з природою. |
Взаємодії з Людьми | Спочатку незнайомий з людським світом, але поступово вчиться його розуміти. | Епізоди в людському селі, конфлікти з людьми. | Демонструє конфлікт між природою та цивілізацією. |
Символізм | Символізує зв’язок людини з природою, пошуки власного місця у світі. | Його подорожі та пригоди. | Розкриває теми самоідентифікації та взаємозв’язку з природним світом. |
Мауглі, головний герой «Книги джунглів» Редьярда Кіплінга, є символом зв’язку між людиною та природою, а також представляє тему пошуку ідентичності. Вихований вовками і здатний спілкуватися з тваринами, він втілює сміливість, розум, і винахідливість.
Його взаємодії як з тваринами, так і з людьми, відображають конфлікт між природним світом та цивілізацією. Його персонаж демонструє, як індивідуальний досвід та внутрішні якості впливають на формування особистості у складному світі.
Чому вчить твір “Мауглі”?
Цей твір вчить бути справедливим, добрим, чесним, вчить ніколи не обманювати і не зраджувати. Вчить бути природним, вільним. Вчить тому, що всі ми однієї крові.