ТЕМА 1.

Редьярд Кіплінг (1865–1936).

«Мауглі». Історія хлопчика, якого виховали тварини, його дружба з ними

 

Пейзаж, оповідання. 

 

 

Редьярд Кіплінг (англійський письменник і поет)

(1865-1936)

 

 

 

1. Місце народження - БОМБЕЙ

Народився 30 грудня 1865 року в британській колонії міста Бомбея (Індія). Саме в Індії він провів перші 5 років життя,

2. Навчання в АНГЛІЇ. Батьки відправили хлопчика разом з сестрою на навчання до Англії. Пансіон Лорна Лодж, в якому діти знаходилися близько 6 років, запам’ятався їм жорстоким поводженням власників закладу. Через пережитий стрес письменник все життя страждав безсонням.

Потім Кіплінг навчався у Девонському училищі. Директор цієї установи всіляко заохочував письменницький талант свого вихованця.

 

3. Рід занять. ЖУРНАЛІСТИКА. Після навчання батько влаштував Кіплінга журналістом в одну з індійських газет. З жовтня 1882 року юнак регулярно публікував там свої репортажі, вірші та оповідання.

 

4. ПОДОРОЖІ. У 1980-х Кіплінг багато подорожував по США, Азії, Китаю, Японії та Англії. Його твори тим часом набували все більшої популярності.

 

5. ТВОРЧІСТЬ, Потім письменник вирішує оселитися в Лондоні, де видає свій перший роман «Світло згасло» (1890). Там же Кіплінг знайомиться зі своєю майбутньою дружиною Кароліною Бейлстір. Незабаром фінансові труднощі змушують родину перебратися в Вермонт (США). Там Кіплінг починає знову писати для дітей, і в 1893-1894 роках виходять його знамениті збірники: «Книга джунглів» і «Друга книга джунглів».

 

У 1896 році подружжя повертається в Англію. Від запалення легенів в 1899-му помирає донька письменника, що стає сильним ударом для нього, тому Кіплінг незабаром на кілька місяців їде в Африку, де створює свій кращий роман «Кім». Трохи пізніше письменник купує маєток в Сассексі (Англія). Потім в 1907 році Кіплінг стає Нобелівським лауреатом і отримує премію з літератури.

 

Під час Першої світової війни письменника чекає ще один важкий удар. У 1915 році на полі бою трагічно гине його старший син. Після цього Кіплінг майже до самої смерті продовжує займатися літературною працею. Помирає письменник від прориву виразки 18 січня 1936 року.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Твори Кіплінга для дітей та дорослих

 

  • збірка пародій на поетів-вікторіанців «Відлуння»,
  • поетична збірка «Департаментські пісеньки»
  • книжка оповідань «Прості історії з гір»
  • роман «Світло згасло» (1890)
  • поетична збірка «Пісні казарми» (1892). До неї увійшли дві найвідоміші Кіплінгові поезії — «Гунга Дін» і «Ман-далей».
  • «Безліч вигадок» (1893),
  • роман «Кім»
  • «Книга джунглів» (1894).
  •  «Друга книга джунглів» (1895)
  • поетична збірка «Сім морів» (1896).
  • повість «Відважні мореплавці» (1897)
  • збірка «Ось такі казки» (1902)
  • вірш “Якщо” (1910)
  • збірка віршів та оповідань «Різноманітні істоти» (1917

СЛОВНИКОВА РОБОТА

Велику популярність у всьому світі здобули "Книга джунглів" та "Друга книга джунглів", які вийшли одна за однією — 1894 та 1895 рр. У цих книгах поєднані поезія і проза, автор стверджує ідею гармонії людини і природи.

Джунглі і людське суспільство. Писані і неписані закони. Люди давно забули, що природа та людина – це єдине ціле і закони тварин більш гуманні, ніж закони людей.

 Люди мають відповідати за прроду.

Зображуючи хороших і поганих мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми однієї крові.

 

Р.Кіплінг “Мауглі” аналіз твору (паспорт)

 

Автор – Кіплінг Редьярд

Рік написання – 1893-1894

Жанр: літературна казкова повість

Тема – життя в джунглях

 

Головна думка твору “Мауглі” – навіть якщо людину виховували джунглі, його місце все одно серед людей, адже людина завжди повертається до людей.

 

 

 

Це захоплююча історія про життя людського дитинчати в джунглях. Мауглі виріс серед вовків і довгий час вважав себе членом вовчої зграї. У джунглях Мауглі чекали страшні і захоплюючі пригоди, але ще більш небезпечними виявилися люди. Але все-таки Мауглі  переміг тигра Шер-хана, врятував джунглі від рудих собак-долів. Але коли Мауглі подорослішав, він все-таки повернувся до людей.

Це дуже цікава історія, яку із захопленням читаєш від початку до кінця.

u

Домашня робота.

 

Виписати героїв твору.

 

“Мауглі” головні герої

Мауглі – людське дитинча, виховане вовками. Спершу слабкий і беззахисний, але поступово стає головним в джунглях, всі його слухаються і поважають

Балу. Ведмідь, наставник Мауглі

Багіра. Пантера. Як всі кішки ласкава, але страшна в гніві. Наставник Мауглі

Каа. Пітон. Дуже розумний, знає все про джунглі

Акела. Вождь вовчої зграї.

Шерхан — кульгавий тигр, запеклий ворог Мауглі

 

Кіплінг наділив героїв збірки мораллю і розумом.

Багато персонажів-тварин можуть стати моральним орієнтиром для читачів. Автор показує, що навіть в джунглях існують свої закони, які дотримуються. Тих же, хто порушує традиції і уклади, незмінно виганяють.

Крім того, Кіплінг розкрив крихкість єднання цивілізації і дикої природи. Людину він описує в більшості як ворога, що не поважає принципи навколишнього світу, що порушує цілісність співіснування.

 

 

 

Тема 2.

Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис.

 

ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

“Брати Мауглі”

 

  • Вовча сім’я
  • Шакал Табакі
  • Рев Шер-хана
  • Людське дитинча
  • Відвага Ракші
  • Нарада вовків
  • Балу і Багіра
  • Мауглі виріс
  • Порада Багіри
  • Викрадення червоної квітки
  • Акела промахнувся
  • Перемога Мауглі

Полювання пітона Каа”

 

  • Мауглі вчить закон джунглів
  • Викрадення Мауглі
  • Допомога коршуна
  • Пітон Каа
  • У зруйнованому місті
  • Поява Багіри
  • Мауглі в куполі
  • Балу і Багіра в басейні
  • Допомога Каа
  • Новий друг
  • Гіпноз Каа

“Тигр! Тигр!”

 

  • Мауглі йде до людей
  • Його приймає в сім’ю Мессуа
  • Мауглі пасе буйволів
  • Шерхан чатує Мауглі
  • Мауглі зустрічає Акелу
  • Вони женуть стало буйволів
  • Смерть Шерхана
  • Звинувачення в чаклунстві
  • Град каменів
  • Мауглі повертається в джунглі
  • Мауглі відмовляється бути вождем вовків.

“Як в джунглі прийшов страх”

 

  • Засуха
  • Водяне перемир’я
  • Шерхан вбиває людину
  • Розповідь  слона Хаті
  • Перший тигр
  • Перший убитий олень
  • Тигр біжить
  • Мавпа володар
  • Страх в печері
  • Тигр вбиває страх
  • Безліч безшерстих з палицями
  • Право однієї ночі

“Нашестя джунглів”

 

  • Мисливець Бульдео
  • Звинувачення в чаклунстві
  • Пісня пантери
  • Мауглі в селі
  • Батьки вільні
  • Пантера в хатині
  • Слон Хаті
  • Нашестя на поля
  • Страх людей
  • Зруйноване село.

“Королівський анкас”

 

  • Мауглі грає з Каа
  • Старе підземелля
  • Біла кобра
  • Даремні скарби
  • Королівський анкас
  • Погрози білої кобри
  • Старече безсилля
  • Мауглі викидає анкас
  • Шість смертей за одну ніч
  • Повернення анкасу

“Руді собаки”

 

  • Поранений вовк
  • Руді собаки
  • Порада Каа
  • Бджоли
  • Мауглі і хвіст ватажка
  • Втеча Мауглі
  • Засада
  • Руді собакии в воді
  • Битва на березі
  • Смерть Акели
  • Перемога

“Весна”

 

  • Весна в джунглях
  • Мауглі 17 років
  • Мауглі зустрічає Мессуа
  • Мауглі залишається у людей
  • Прощання з джунглями.

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ПЕРСОНАЖІВ

 

 

 

  1. Розкажіть про першу зустріч Мауглі з мешканцями джунглів. Чому родина вовків не віддала його тигрові?

Мауглі знайшли в лісі, він був маленький та самий. Батько Вовк приніс його Матері Вовчиці. Вона одразу його прийняла та пожаліла, адже він самотня дитина.

Було декілька причин чому родина вовків не віддала його тигрові:

  • він мале беззахисне дитинча, не важливо чи це людина, чи інше створіння;
  • у Джунглях існувало правило щодо полювання на Людину: цього не можна робити, адже якщо інші дізнаються-випалять землю, почнуть полювання на тварин і всім буде не солодко;
  • Мати Вовчиця відчула, що в майбутньому він буде корисним для Зграї.
  1. Хто виховував і навчав мауглі? Опишіть характери ведмедя Балу і пантери Багіри.

    Звісно вихованням займались і батьки і Зграя. Але найбільше вчили Мауглі- Балу й Багіра. Пантера навчила лазити по деревам, ведмідь – збирати мед і горіхи. Вони навчали його Законів Джунглів.

     Пантеру Багіру боялись усі, окрім людського хлопчика. Вона була сувора й вибаглива, але при цьому справедлива. Та, хто завжди прийде на допомогу й підтримає.

    Усі поважали слово ведмедя Балу. Він був добрий та розумний, ставився до хлопця дуже ніжно. Вчив його та доглядав, у важкий момент завжди приходив на допомогу.

 

  1. Які закони панували в джунглях? Хто з персонажів дотримувався і хто не дотримувався їх?

Законів було досить багато. Наприклад:

  • не полювати на людей;
  • якщо зграя не хоче приймати вовченя, то двома голосами (окрім мами й тата) можна викупити;
  • не полювати на чужій території.
  • Та багато інших.

Законів дотримувались майже всі, окрім Шер-Хана.

 

  1. Перекажіть епізод про перемогу над тигром Шер-Ханом від імені Мауглі.

    Я місяць чекав доки Шер-Хан повернеться назад. У цьому мені допоміг старший брат моєї Матері Вовчиці. Кожен день він давав мені знак, що тигр ще не в дома. Коли в один із днів я не побачив Сірого Вовка на своєму місці, зрозумів, що час настав.

    Я попросив допомоги в Сірого Вовка й Акела. Вони мали розділити загін буйволів на дві частини й розігнати їх у два різних боки в яр. Це була пастка для Шер-Хана. Я заманив його в середину яру, де були високі скали, щоб він не зміг вискочити. Також дізнався, що тигр був напоєний і ситий, це робить його не боєздатним. Далі дав бойовий клич і з обох сторін почали збігатися буйволи. Цим самим вони задавили тигра.

 

  1. Виразно прочитайте опис Мауглі , коли він із Червоною Квіткою стояв на Скелі Ради. Поміркуйте, ким більше відчував себе Мауглі в цей момент – вовком чи людиною.

Я вважаю, що в цей момент Мауглі відчував себе людиною.

“Встань собако!..-,Встань, коли говорить Людина,..”

“Але ось як ми , люди, караємо собак”.

 

  1. Чому мешканці джунглів не поважали Бандар- Логів? Як Мауглі переконався в тому , що мавпи -“вигнанці джунглів”?

Усі не поважали Бандар-Логів, бо в них немає ані Закону, ані Ловецького Кличі, ані Важаків – нічого, крім дурних слів та маленьких злодійкуватих рук.

Мауглі, зрозумів, що Балу був правий щодо них. Після важкої дороги – вони не лягли спати, не принесли поїсти, лишень бились та дуріли, як малі діти.

 

  1. Які Закони Джунглів допомогли Мауглі врятуватися від Бандар-Логів і перемоги Шер-Хана?

Я думаю, що це – взаємодопомога. Якщо хтось допомагає тобі- то надалі треба віддячити: чи тією ж поміччю чи дати здобич.

 

  1. Випишіть із тексту твору слова (по 3—5), що характеризують світ джунглів, і класифікуйте їх за групами: «Тварини», «Птахи», «Рослини», «Природні явища».
  • Тварини: зграї, закони, здобич;
  • Птахи: небо, шуліки, злітались на Шер- Хана.
  • Рослини: ліани, горіхи, їжа;
  • Природні явища: Червона Квітка, місячне сяйво.
  1. Які із законів , придуманих Р. Кіплінгом, підходять для світу людей? У яких життєвих ситуаціях можна використовувати Закони Джунглів? Наведіть 1-2 приклади.

Думаю, що влучно підійде закон про ” не полювати на чужій території”. Звичайно, що в недослівному сенсі. Це означає, що не треба лізти в чужі справи. Не треба стати “третім” і чужим у коханні, дружбі чи сім’ї. Бо це чуже, і в кінці- винним буде “третя” сторона.

 

  1. Уявіть, ви заблукали , опинились сам на сам із природою. Які якості Мауглі вам знадобляться? Як це вам допоможе?

Думаю, що мені б знадобилось уміння лазити по деревам. Це навичка, яка допоможе дістати собі їжу чи сховатись від хижака.

Також Мауглі був спритний, сильний, гарно орієнтувався в місцевості, а це найважливіші навики , якщо хтось заблукав на природі.

ДОМАШНЯ РОБОТА. ВИПИСАТИ ЗАКОНИ ДЖУНГЛІВ

 

 

 

 

 

ТЕМА 3

Редьярд Кіплінг «Мауглі». Відповідальність людини за природний світ.

  • Акела – літній вовк. Мудрий і справедливий ватажок зграї він багато років зберігав мир як всередині сімейства, так і у відношенні з рештою тваринним співтовариством. Мауглі часто звертався до нього за порадою, вважав другом і наставником. Акела не опустив голови, навіть коли Шерхан підставив його на полюванні, і герою загрожувала смерть. Це говорить про сміливість персонажа, його прийняття традицій. Якби не Мауглі, який став на захист друга, Акела упав від лап власних родичів.
  • Ракша – так звали вовчицю – прийомну матір Мауглі. Сильна і смілива вовчиця, в зграї її поважають і побоюються. Саме вона принесла людського дитинчати в зграю, не поступилася навіть небезпечному Шерхану — тигру-людожеру. Авторитетна вовчиця справедлива і ласкава зі своїми дітьми. Багато в чому завдяки їй Мауглі не тільки вижив, але і виріс благородним воїном і вірним другом. Вона змогла виховати гідного представника зграї.
  • Багіра – граціозна Чорна пантера. З народження вона жила в неволі, але їй вдалося вирватися і повернутися до родичів. Вона любить Мауглі, піклується про нього. У джунглях цінують її сміливість і мудрість, поважають за справедливість. На Раді, де вирішувалося, чи залишиться Мауглі жити, Багіра рятує хлопчика, приносячи в дар тушу буйвола. Вона вчить людського дитинчати не забувати про зраду, хитрості ворогів, відчувати небезпеку. Саме вона розповідає головному герою про “червону квітку” – єдиний спосіб покарати зрадника Шерхана.
  • Каа – мудрий і спокійний удав. Найстаріший представник великої родини джунглів. До нього приходять за порадою і настановою всі жителі. Мауглі зблизився зі Змієм, намагався завжди слідувати його словами.
  • Шерхан – тигр, зрадник і егоїст. Він мріє отримати владу над джунглями, для цього вибирає самі підлі способи. Саме він став причиною того, що хлопчик з’явився в джунглях, тепер же тигр мріє позбутися від неугодного хлопчиська. Шерхан періодично здійснює набіги на домашню худобу, за що люди згодом палять джунглі, полюють на звірів. Він не приймає правил зграї, при цьому боягузливий і виверткий. При зручному випадку готовий підставити іншого, щоб вийти з води сухим. “Хоробрий, як лев”, – так звуть тигра з мультфільмів про Мауглі і книги в тюркських мовах, але щодо героя це звучить іронічно.

Відносини між головними героями тісно переплітаються. Вони постійно знаходяться на території спільних проблем, разом шукають рішення. Кожен з них описаний автором як повноцінний персонаж, але паралелі, відносини між ними створюють зрозумілу картину того, що відбувається. Всі вносять в свою лепту.

Другорядні персонажі

Героям другого плану, які рідше з’являються в оповіданні, Кіплінг приділив не менше значення. Він також детально описує їх, наділяє людськими характерами. І вони теж грають в долі Мауглі та інших жителів джунглів певний роль. Список основних другорядних персонажів:

  • Вовк-батько – прийомний батько Мауглі в зграї. Досвідчений мисливець, захисник сім’ї. Він приймає авторитет Ракші, попри власну значимість в зграї. Бере участь у вихованні знайди. У мультиплікаційній екранізації його звуть Олександр.
  • Хатхі – мудрий і старий слон. Попри те що в джунглях він займає положення короля, в основному сюжеті з’являється нечасто. Відрізняється виваженістю рішень. Під час посухи саме він заспокоює жителів, укладає перемир’я.
  • Табакі – хитрий і виверткий шакал, посіпак Шерхана. Він боягузливий і займається тим, що розносить по джунглях бридкі або тривожні чутки, що стають причинами розбрату. За що неодноразово отримує від інших жителів. Але він занадто боїться Шерхана, сподівається, що коли той займе головне місце, то не забуде його заслуг.
  • Чіль – шуліка, який бачить і знає все. Він друг “жабеня”, виховує його, допомагає у важких ситуаціях. Іноді його зображують як яструба або орла.
  • Бандар-лог – зграя мавп, що викрала «жабеня». У деяких перекладах використовується множина “бандерлоги”. Хитрі, сміливі примати, що мають особливий статус в джунглях.
  • Сірий брат-молодий вовк, зведений брат і друг Мауглі, який виріс разом з ним. Саме він після відходу Мауглі захищає джунглі, придумує план покарання Шерхана.
  • Мессуа — справжня мати Мауглі, яка впізнає свого рідного сина. Вона відразу ж бере на себе турботу про вже підрослого хлопця. Відрізняється розсудливістю і любов’ю до оточуючих.

Мауглі виріс, його всі люблять та поважають в джунглях, але він повинен повернутися до людей, бо він людина. В світі людей Мауглі відчуває себе одиноким. Звірі дотримуються законів, а люди ні. Серед них є такі якості, як зрада, обман, жадібність. Люди давно забули, що природа та людина – це єдине ціле і закони тварин більш гуманні, ніж закони людей.

Таблиця з поясненнями на тему “Характеристика Мауглі – головного героя «Книги джунглів» Кіплінга”

Аспект Опис Приклади з Тексту Вплив на Сюжет
Зовнішність Молодий хлопчик з джунглів, вихований вовками. Опис його дикого та вільного вигляду. Визначає його унікальне місце між людьми та тваринами.
Характер Сміливий, розумний, винахідливий, володіє сильним духом та внутрішньою відвагою. Його взаємодії з іншими персонажами, рішення та вчинки. Рушійна сила сюжету, показує його зростання та розвиток.
Взаємодії з Тваринами Має глибокий зв’язок з багатьма тваринами джунглів. Відносини з вовками, ведмедем Балу, пантерою Багірою. Підкреслює його унікальність та здатність спілкуватися з природою.
Взаємодії з Людьми Спочатку незнайомий з людським світом, але поступово вчиться його розуміти. Епізоди в людському селі, конфлікти з людьми. Демонструє конфлікт між природою та цивілізацією.
Символізм Символізує зв’язок людини з природою, пошуки власного місця у світі. Його подорожі та пригоди. Розкриває теми самоідентифікації та взаємозв’язку з природним світом.

Висновок

Мауглі, головний герой «Книги джунглів» Редьярда Кіплінга, є символом зв’язку між людиною та природою, а також представляє тему пошуку ідентичності. Вихований вовками і здатний спілкуватися з тваринами, він втілює сміливість, розум, і винахідливість.

Його взаємодії як з тваринами, так і з людьми, відображають конфлікт між природним світом та цивілізацією. Його персонаж демонструє, як індивідуальний досвід та внутрішні якості впливають на формування особистості у складному світі.

Чому вчить твір “Мауглі”?

Цей твір вчить бути справедливим, добрим, чесним, вчить ніколи не обманювати і не зраджувати. Вчить бути природним, вільним. Вчить тому, що всі ми однієї крові.

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін