Урок №1

Тема: Пізнавальне значенння світової літератури

Мета: сформувати уявлення про роль світової літератури у житті, розкритті особливостей світогляду, побуту, звичаїв інших народів; розвивати мовленеву компетенцію; увагу. мислення

Обладнання:портрети письменників, поетів та їх книжок, які були прочитані школярами у 5 класі.

Тип уроку: комбінований.

 

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

1. Вступне слово вчителя.

Сьогодні  дізнаємося про національні особливості літератур народів світу. Ми поговоримо про пізнавальне значення світової літератури, про те, що в книжках ми багато дізнаємося про саме життя..

 

ІІ. Пояснення нового матеріалу

Учитель

Учень

Розвиток здібностей

Читає з учнем визначення терміну «Світова література»

Учень записує:

 

Усвідомлення поняття  «світова література»

2.діалог з учнем: Які твори літератури учень знає. Демонструє портрети письменників

Учень називає твори

Розвиток памяті,, та  літературнознавчих навичок

3. Робота з підручником. «Пізнавальне значення літератури»

Учитень читає вслух. Переказує прочитане

Розвиток мовленневої діяльності

4.Наводить приклади творів, які розповідають про життя, побут, звичаї народів світу

Учень аналізує схему в підручнику

 Розвиток вміння співставляти

5. Пояснення терміну « пізнавальне значення»

Запис в зошит

Розвиток вміння уважно слухати і записувати

 

Пізнавати   1) осягати розумом явища об’єктивної дійсності, одержувати істинне уявлення про кого-небудь, що-небудь;

                                   2) виявляти, бачити, впізнавати в кому-небудь, чому-небудь кого-небудь знайомого або щось знайоме.

    Пізнавальний   відображення в свідомості людини явищ реальної дійсності, їхньої суті.

 

ІІ. Закріплення матеріалу: бесіда:Що ми можемо пізнати, читаючи художню літературу? (Дізнаємося про життя, звичаї, світогляд, побут, духовні та моральні цінності різних народів.)

 

ІІІ. Домашнє завдання.Прочитати і переказати статтю підручника «Пізнавальне значення світової    літератури

 

 Тема:Міф як уявлення первісних людей про навколишній світ

Мета:формувати  уявлення про міф та категорії міфів;навчати відрізняти міф від казки; розвивати навички самостійного складання плану розповіді вчителя, асоціативне мислення  учнів, творчу уяву; виховувати інтерес до читання.                                                                           

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Ознайомлення з темою та змістом уроку.

IІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Учитель

Учень

Розвиток здібностей

  1. Повідомляє, що таке міф
  2. Що таке міфологія

Учень записує:

 Міф –(від грецького слова – розповідь ) – розповідь, яка передає  уявлення людей про богів, легендарних героїв, походження та влаштуваня світу.

 

міфологія – наука, яка вивчає міфи, в той же час міфологія – це сукупність міфів певного народу. 

 

 

Усвідомлення поняття міф.

2.Учитель називає причини появи схожих елементів у міфах різних народів

Робота з репродукцією « Міф і література»

Учень називає подібні ознаки

Розвиток властивостей мислення: аналі і синтез

3. Робота з підручником. «Міфи різних народів про створення  світу

Учитень читає вслух. Переказує прочитане

Розвиток мовленневої діяльності

4. Демонстрація порівняльної характреристики : Чим відрізняється Казка і міф

Учень приймає участь у порівнянні

РОзвиток здібності порівнювати та узагальнювати

 

 

Казка

Міф

1.    Розповідає про звичайних людей.

2.    Сприймається слухачами як фантастика, вимисел; розповідається, в основному, щоб розважити (щонайменше – повчати).

3.    Загальнодоступна, може бути доповнена новим фантастичним вимислом.

1.    Розповідає про діяння богів і героїв.

2.    Сприймається слухачами як відбиток реальної світобудови в образах; передає світорозуміння і світосприймання давніх людей, пояснює світ, його закони ілюзорно, фантастично.

3.    Сприймається слухачами як «таємне» знання, передане слухачам.

 

 

 

 

ІII. Закріплення-Що таке міф?.Чим ссхожі казка і міф?

Запис у зошиті:(І казки, і міфи передавалися з вуст до вуст і сприймалися як колективна народна творчість.)

Слово вчителя:-Отож,якщо казки давні люди сприймали як вигадку, то міфи і розповідачі,  і слухачі спиймали як реальні, правдиві історії. І лише з часом люди стали розуміти, що у міфах є багато нереального. Тому прикметник міфичний став використовуватися не як належність до міфу, а як означення неправдоподобних, нереальних подій. 

З часом міфи стали збиратися, записуватися, вчені прагнули розгадати їх таємниці.  Так виникла наука міфологія – наука, яка вивчає міфи, в той же час міфологія – це сукупність міфів певного народу. 

 

ІУ, Домашнє завдання: опрацювати статтю «Міфи різних народів про створення  світу

Урок  №4

 

Тема: Міф  про Прометея.Велич подвигу Прометея

Мета:. ознайомитися із давньогрецьким міфом про Прометея; працювати над виразним читанням; скласти словничок «Герої давньогрецьких міфів»; вдосконалювати навички роботи з текстом, виявляти міжпредметні та міжлітературні зв’язки.

 

Хід уроку

1. Перевірка домашнього завдання:

Аналіз схеми підручника

ІІ. Ознайомлення з темою та змістом уроку.

IІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

 

Учитель

Учень

Розвиток здібностей

Робота із термінами «Прометей»

 - Що вам відомо про Прометея?

 

 

 

 

У перекладі з грецької Prometheus означає «провидець».

 

 

 Записує: Прометей — це титан, син богині справедливості і правосуддя Феміди й титана Іапета, якого Зевс скинув у Тартар.

 

 

Записує переклад

 

Усвідомлення терміну Прометей»,розвиток уваги, розуміння незнайомих слів

2. У суперечці між богами і людьми Прометей посів позицію захисника і покровителя людей, за що був тяжко покараний Зевсом.)

 

 Разом з вчителем аналізує постать Прометея

Розвиток властивостей мислення: аналі і синтез

3. Робота з підручником.

Читання міфу про Прометея

 

Розвиток мовленневої діяльності

4. Словникова робота

 

Сприймає матеріал.

Розвиток здібності порівнювати та узагальнювати

 

Словникова робота:

Кронос — титан, батько Зевса.

Феміда — богиня Правосуддя і Справедливості.

Атлант, Менетій, Прометей, Епіметей — сини титана Сапета.

Афіна — богиня Мудрості, Ремесел та Справедливої війни.

Гефест — бог Ковальства.

Океан — найстарший син Урана і Геї.

Іо — аргоська царівна, перетворена ревнивою Герою на телицю.

Аргус — стооке чудовисько, що стерегло Іо.

 

Гермес — бог-вісник.

Гера — дружина Зевса, богиня шлюбу.

Мойри — богині Долі.

Фетіда — богиня Моря.

Ахіллес — син Фетіди і Пелея, герой Троянської війни

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

 

Бесіда

- Розкажіть, як жили люди до втручання Прометея.

-Чи піклувався про людей Зевс? (Ні, він був байдужий до їхньої долі.)

- Хто вирішив прийти на допомогу людям? (Титан Прометей)

- Чого навчив Прометей людей? (Прометей навчив людей приборкувати вогонь, будувати світлі житла, плавати на човнах, добувати мідь, срібло і золото, знаходити шлях за зорями і за летом птахів, лікувати цілющим зіллям, напинати вітрила, полювати лісову звірину, приручати тварин)

- Чому Зевс розгнівався на Прометея? (Прометей обдурив Зевса, обравши для жертви богам кістки, прикриті лискучим жиром, а людям залишив м’ясо, сховане під тельбухами. Зевс обурився через те, що смертні їстимуть м’ясо, а на шану богам спалюватимуть кістки.)

- Якою була помста Зевса? (Він залишив людей без вогню. Вони жили у темних домівках, не могли зігрітися та приготувати їжу.)

- Як порушив заборону Зевса Прометей? (Він пробрався до палацу Зевса та

викрав вогонь для людей.)

 

3. Робота з текстом. Разом з учнем пошук цитати:, в якій ідеться про покарання Прометея. (Від слів «У шаленій нестямі…» до слів «…шматував могутнє Прометеєве тіло».)

 

- Хто з героїв міфу співчуває Прометею? (Гефест, океаніди, Океан, Феміда)

- Чому Зевс вирішив визволити Прометея? (Хотів дізнатися таємницю своєї смерті, яка була відома лише тираноборцю.)

- У чому полягала ця таємниця? (Син Феміди, з якою збирався одружитися Зевс, повинен був бути сильнішим від свого батька. Якби весілля відбулося, Зевс загинув би від руки свого сина, так само, як і його батько Кронос.)

- Хто зміг пом’якшити серце невблаганного Прометея і переконати його відкрити таємницю? (Це змогла зробити лише мати героя — Феміда, яка, гірко плачучи, просила його врятувати самого себе.)

- Хто прийшов визволити титана? (Легендарний герой Геракл, за наказом Зевса, відшукав тираноборця, вбив орла та розірвав Прометеєві пута.)

 

4. Виявлення міжпредметних зв’язківВідбиття міфологічного сюжету у скульптурі Ф. Гордєєва «Прометей»Розгляньте скульптуру.- Як скульптор передав хижість орла?

- Як передано відчуття болю, страждань героя?- Які почуття викликає у вас ця скульптура?

IV. Підбиття підсумків уроку

V. Домашнє завдання. Переказ міфу про Прометея.

 

 

Урок  №5

 

Тема: Міф  про Геракла. Причини популярності його образу

Мета:. розширювати знання про давньогрецьку міфологію; розвивати навички переказу, виразного читання, усного зв'язного мовлення; сприяти вихованню моральних якостей учнів.

Обладнання: тексти міфів (книги М. Куна «Легенди і міфи Стародавньої Греції», К. Гловацької «Міфи Стародавньої Греції»),

Хід уроку

1. Повторення: Дати визначення міфу.   На які цикли поділяються міфи Давньої Греції.

ІІ. Ознайомлення з темою та змістом уроку.

IІІ. Вивчення нового матеріалу.

Відомо, що Геракл (у римлян Геркулес) — найсильніший герой Греції. Спочатку він вважався сонячним богом, що разив своїми стрілами, які б'ють без промаху все темне і зле. Ві-н зціляв і насилав хвороби, мав багато спільного з Аполлоном. Але Геракл — бог і герой одночасно, що зустрічається тільки у грецькій міфології.

У зоряну ніч можна побачити Геракла (Геркулеса) на небі, бо його ім'ям зветься одне із сузір'їв. А поряд із сузір'ям Геркулеса можна побачити сузір'я Гідри, тієї потворної багатоголової істоти, яку вбив Геракл.

 

 

Учитель

Учень

Розвиток здібностей

Робота із термінами «Геракл»

 -

 

 

 

 

Переказує сприйняту інформацію

Усвідомлення терміну,розвиток уваги, розуміння незнайомих слів

2.Відображення хронологічної послідовності міфів

 

 Записує. План подвигів Геракла

Закрвплення матеріалу: аналі і синтез

3. Робота з підручником.

Виразне читання міфу «Геракл у Фівах».

Розвиток мовленневої діяльності, пізавального інтересу

4. Характеристика образу Геракла. Посилання на текст

Усне словесне «малювання» .

Розвиток здібності порівнювати та узагальнювати

5.Робота з текстом

Яка жахлива історія сталася з Гераклом?  З чиєї вини це сталося? (З вини Гери, яка ненавиділа Геракла.)                 Як Геракл мав спокутувати свій гріх?

 

 

 

Фізкультхвилинка

 

 

 

Робота з текстом

Виразне читання міфу «Немейський лев» з подальшим обговоренням.

 

 

Бесіда: запитання на картці:   

1.    Зачитайте опис печери і лева, який там жив.

2.Чому ця місцевість була такою пустинною? (Тому що все живе боялося лева.)

3.Розкажіть про хід поєдинку.

4.Як Гераклові вдалося подолати лева? (Ударом палиці.)

5.Як герой увінчав свій подвиг? (Встановив Немейські ігри — спортивні змагання, що відбувалися кожні два роки у Не- мейській долині. Проводилися вони на честь Зевса у середині літа. Під час ігор, що тривали кілька днів, змагалися з таких видів спорту, як біг, боротьба, кулачний бій, метання диска і списа, а також перегони колісниць. Під час ігор оголошувався загальний мир у всій Греції.)

6.                 Якою була реакція Еврісфея? (Він, глянувши на лева, зблід від страху.)

7.                 Як Еврісфей ставився до Геракла? (Еврісфей боявся Геракла, бо усвідомлював, яку нелюдську силу той має.)

IV.Закріплення матеріалу

Запитання для контролю.

1) До якого циклу міфів належить прочитаний? (До міфів про героїв.)

2)  Як Геракл опинився в Еврісфея?

3) Як ви думаєте, чому Зевс не міг змінити долю Геракла? (Тому, що кожен має прожити те, що йому судилося. Від долі ніколи й нікуди не сховаєшся.)

4)  Які елементи фантастики є у міфі? (Сила лева, його надзвичайно тверда й важка шкура.)

V.   Домашнє завдання:   

           Прочитати міф «Лернейська гідра», переказувати його.

Урок №9

 

Тема . І.А. Крилов. «Вовк та ягня». Алегоричний та повчальний зміст байки, осуд свавілля та насильства.

 

Мета: продемонструвати багатство художнього світу байок І. А. Крилова; вчити працювати з перекладом та оригіналом художнього тексту; розвивати навички близького до тексту переказу та виразного читання художнього тексту, читання в дійових особах,  роботи з цитатами; розвивати творчі (зокрема, акторські) навички учнів, навички порівняння використання того самого сюжету в різних авторів (Крилов, Езоп); виховувати в учнів повагу до народної мудрості, втіленої в байках.

 

Обладнання: виставка різних видань байок І. А. Крилова, портрет письменника, ілюстрації до його байок, аудіо запис байок Крилова.

 

Тип  уроку: комбінований

 

Хід уроку

 

I. Мотивація навчальної діяльності.

 

Вступне слово учителя. Протягом уже кількох уроків ви маєте змогу зануритися у світ байки та долучитися до зразків дотепної поезії, витонченості та моральних цінностей людства завдяки творчості Езопа, Лафонтена, І. А. Крилова. Ознайомлення з творами видатних митців розкриває і нові грані ваших таланті в. Сьогодні ви матимете можливість продемонструвати деякі з них.

І.Перевірка домашнього завдання.

 

 1)  короткий, переважно віршований, алегоричний повчальний твір (байка)

 2)  спосіб художнього зображення одного явища чи істоти через інше (Алегорія)

 3) основоположник байки (Езоп)

 4) батьківщина Езопа (Давня Греція)

 5) французький послідовник Езопа (Лафонтен)

 6) З яких частин складається байка? (оповідь та мораль)

 7) висновок - повчання у байці (мораль)

 8) У кого лисиця вкрала м’ясо? (у крука)

 9) В чому полягає мораль байки Езопа «Мурашки і цикада? (працювати треба)

 10) Назвіть байки Крилова.

 

ІІ. Робота з підручником. Біографія І.Крилова.

ІІІ.Слухання  байки І.Крилова «Вовк і ягня» мовою оригіналу.

Бесіда:

 Хто є дійовими особами байки?

 Як передаються характери героїв?

Словникова робота.

 закон – звичай, традиція

 тьма – багато;

 надобно – треба;

 рыскать – бігати в пошуках чогось;

 на добычу – на здобич;

 светлейший – в царській Росії поважне ставлення до князя;

 донесть – донести, сказати, заявити;

 в запрошлом лете – два роки тому;

 разведаться – помститися;

 досуг – вільний час,  здесь употреблено в значении “недосуг” – ніколи, немає часу

 гневаться – сердиться, возмущаться;

 дерзкий – 1) смелый, отважный, 2) оскорбительный, непочтительный.

 Далебі – справді;

 Пресвітлий – у царській Росії почесне звертання;

 Світлість – титул князя;

 Гоноровитий – пихатий, честолюбний;

 Завсіди – завжди.

ІУ,Повторне читання байки Робота над змістом байки.

Бесіда: Назвіть дійових осіб байки.

 В яку пору відбуваються  події? Підтвердьте текстом.

 Де зустрілись Вовк і Ягня?

 Як автор коментує цю зустріч? (надобно ж беде случиться) Чому?

 Чому вовк накинувся на ягня?

 Ким є ягня для вовка? (пожива);

 Чому вовк одразу не з’їв ягня? А почав до нього чіплятися? (Щоб виправдати себе, зробити ягня винним);

 Які обвинувачення він висуває Ягняті?

 Чи вдалося вовкові досягти своєї мети? Чому?

 За що вовк з’їв ягня?

 Яка справжня причина? (ты виноват уж тем, что хочеться мне кушать);

 В чому полягає мораль байки? (У сильного всегда бессильный виноват);

У.Робота з байкою Будова.

Зверніть увагу на будову байки, В якій частині знаходиться мораль?

 Зверніть увагу на репліки обох персонажів. Як вони їх характеризують?

 Якою інтонацією слід читати слова вовка? Ягняти?

УІ,Читання байки в дійових особах (автор, ягня, вовк)

Характеристика дійових осіб твору.

УІІ, Будова асоціативного ланцюжка. Самозакоханий        грубий             злий                        ввічливе      беззахисне      несправедливий          ВОВК         жорстокий          слабке           ЯГНЯ            мале                      голодний           хитрий                                                невинне

 

УІІІ,Порівняння байки Езопа та  Крилова.

 

Езопа                                                               Крилова

 

 Прозова                                                            віршована

 

 Мораль в кінці                                       мораль на початку

 

 Коротка                                                               поширена

 

ІХ,. Підсумок уроку. Минуло близько двох століть, як байки Крилова завоювали увагу читачів. У російській літературі після Крилова не було жодного рівного йому байкаря. Тож можна сказати, що він панує над світом байки.

 

 Х.. Домашнє завдання. Підготувати виразне читання напам'ять байки «Вовк і ягня», зробити малюнок до байки, скласти кросворд (за бажанням). Повторити матеріал с.42-62.

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін