Перевернутий клас - як шлях інтенсифікації  навчання

  Сьогодні час вимагає нових підходів до навчання. Як зауважив американський психолог Джон Дьюї, реформатор освіти: «Ми позбавляємо дітей майбутнього, якщо продовжуємо вчити сьогодні так, як вчили цьому вчора».

Змінюється час, змінюються вимоги до вміння користуватися знаннями, інформацією,яку отримує учень; змінюються вимоги до  ролі вчителя: вчитель із носія знань має перетворитися на організатора  навчального процесу, який допомагає дитині розвивати вміння « вчити вчитися» та формує всі компетенції, що зазначені в  Концепції  Нової української школи..

Під час  пошуку  нової ідеї, яка б перетворила учня від  пасивного відвідувача уроку на активного  і втягненого  в процес  навчання, варто  проаналізувати  добре нам знайому  піраміду Блума:

 

Таксономія розумових умінь за Б. Блумом (додаток№1)

 

Рівень пізнання

Характеристика

Ключові завдання

І. Знання (пізнання).

Учень може запам'ятовувати і відтворювати матеріал по складності.

 назвіть: повторіть; прочитайте напам'ять; інсценують; напишіть формулу; перерахуйте; в якому році ...; де відбувалося ...

II. Сприйняття (розуміння).

Учень засвоює матеріал і здатний до його інтерпретації (на рівні зразка).

закінчите фразу; що дізналися; поясніть; виконайте по аналогії; перетворіть; поясніть взаємозв'язок.

III. Застосування (прийняття).

Учень володіє матеріалом, створюючи свої висловлювання; використовує раніше вивчений матеріал у нових умовах. розкажіть своїми словами;

поясніть мету застосування; перевірте припущення; доведіть, що ...; висловіть думку про ...; гіпотези; переведіть з іноземної українською мовою.

IV. Аналіз.

Учень вміє ділити ціле на частини (сформована система мови). Виділяти окреме елементи структури матеріалу, визначати взаємозв'язок.

 класифікуйте; що є наслідком; порівняйте; проаналізуйте причини; завдання на структуру (слова, речення).

V. Синтез.

Учень може об'єднати частини в нове ціле.

Знайдіть рішення; узагальніть; складіть з елементів; систематизуйте; напишіть творче твір; запропонуйте план експерименту; знайдіть альтернативу; запропонуйте алгоритм; які можливі пояснення.

VI. Оцінка.

Учень вміє оцінити якість і значення матеріалу на основі критеріїв.

оцініть логіку; визначте (опишіть) гідності або недоліки матеріалу; Виділіть критерії; чи відповідає ...; наскільки вірно (сам матеріал).

ЗНАННЯ: Розповісти. Показати. Назвати. Дати визначення.

РОЗУМІННЯ: Описати. Пояснити. Визначити ознаки (властивості) Сформулювати по-іншому.

ЗАСТОСУВАННЯ: Застосувати знання .Навести приклади та ілюстрації. Розв’язати задачу.

АНАЛІЗ: Виділення частин, ознак. Визначення загального і відмінностей.

СИНТЕЗ: Створення нового із поданих частин.

ОЦІНКА: Надати аргументи. Довести. Захистити точку зору . Спрогнозувати.

Отож, під час аналізу піраміди Блума ми можемо прийти  до висновку, що  на уроці діти  отримують знання, застосовують їх, а  от рівень  критичного осмислення, аналітико - синтетичного,  розвитку оціночного судження, що так важливо для розвитку особистості учня та  соціалізації у суспільстві, вони розвивають недостатньо. В класі ми, вчителі, розказуємо, подаємо презентацію і т.д….( зауважимо,що це все може зробити учень вдома),а до дому  учень отримує завдання: проаналізувати, створити, спрогнозувати і т.д.(зауважимо,що такі дії учень має робити під керівництвом вчителя , щоб мати можливість корегувати, розвивати свої вміння і навички в процесі діяльності). А тепер спробуємо дати відповідь на запитання: чи всі учні чують нас на уроці? Якщо чують, то чи встигають задати нам запитання і отримати відповідь? Зазвичай, ні.  За браком часу , можливостей, іноді  бажання, стану здоров»я і т.д.  деяка частина матеріалу, який би сприяв розвитку учня , залишається поза увагою.

  Ідея перевернутого класу не є панацеєю. На нашу думку - це одне з тих освітніх середовищ, які формують активного, втягненого в навчальний процес учня, який вміє думати, співпрацювати,запитувати,  допомагати, просити про допомогу, вести дискусію, аргументувати тощо. Це той простір, де вчитель  не ментор, а фасилітатор,  який організовує, підтримує, допомагає…Не ускладнює життя учня, а полегшує і веде його до особистісного росту.

Що  ж таке перевернуте навчання?(додаток №2)

 По - перше – це методика 21 ст. На Заході класи перевертаються впродовж 15 років. По - друге – це  можливість отриману інформацію трансформувати, перевести з когнітивного рівня на конструктивний, діяльнісний.

 По третє: (хоча термін не має єдиного визначення  вчителі - практики розуміють велику перевагу даної системи навчання). Так в психолого - педагогічній літературі ми зустрічаємо , що це: педагогічна технологія, педагогічна модель, принцип навчання, форма активного навчання,  технологія змішаного навчання.

Педагогічний словник стверджує:

v  Перевернуте навчання — це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд відповідних відео фрагментів з навчальним матеріалом наступного уроку, учні самостійно проходять теоретичний матеріал, а у класі час використовується на виконання практичних завдань.

 

v  Перевернутий клас (англ. flipped classroom) — принцип навчання, за яким основне засвоєння нового матеріалу учнями відбувається вдома, а час аудиторної роботи виділяється на виконання завдань, вправ, проведення лабораторних і практичних досліджень, індивідуальні консультації вчителя тощо.

 

Трохи історії

Це почалося в 2006 році. Салман Хан ( засновник «Академії Хана» міжнародної освітньої мережі) почав з того, що колись пояснював матеріал шкільної програми своїм двоюрідним братам та сестрам і так захопився цією ідеєю, що з часом вирішив робити освітні відео та розміщувати результати своєї праці на каналі YouTube.

 У 2007 році  цей принцип був запропонований учням Вудландської школи в штаті Колорадо (США) двома вчителями природничих наук — Джонатаном Бергманом та Аароном Самсом. Вони почали створювати короткі відеоподкасти з матеріалами лекцій, які учні мали переглядати вдома. Уроки ж присвячувались лабораторним роботам, а також відповідям на питання від учнів.

Ідея «перевернутого навчання»

 Ідея «перевернутого навчання» полягає в попередньому ознайомленні учнів удома з новим навчальним матеріалом за підручником чи відео-аудіо-матеріалом,  а на уроці — короткий розбір проблемних моментів, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок. Оцінювання засвоєння нового матеріалу проводиться в кінці того ж самого уроку за допомогою виконання завдань у робочому листі,зошиті, комп’ютерного тестування тощо.

  Пропоноване «перевернуте навчання» передбачає відмову від таких прийомів: виступи учнів біля дошки, фронтальне опитування, диктування конспектів, перегляд тривалих навчальних фільмів і презентацій тощо. Натомість запроваджуються  елементи педагогіки співробітництва: учитель виступає скоріше в ролі колеги й консультанта. Учні опановують навчальний матеріал, значною мірою за допомогою самонавчання, що сприяє розвитку пізнавальної активності та самостійності.

 Отож, перенесення теорії додому допомагає виділити більшу кількість часу для практики, ведення дискусії, розвиту критичного мислення. Адже учень приходить на урок підготовленим. Вдома він  опрацьовує теоретичні завдання,  вивчає основні поняття, пов»язані з темою,використовує навчальний матеріал, підготовлений вчителем,а в класі відпрацьовує свої навички мислити, аналізувати, компанувати тощо.

Перевернутий урок-   це те розвивальне середовища, що забез печує умови для формування ключових компетентностей: зазначених в Концепції Нової української шкрли: цитата:• створення умов для набуття досвіду постановки і досягнення мети; • діяльнісний характер навчання, тобто включення учнів в реалізацію будь-якої діяльності – дослідження, про- ектування; • орієнтація навчального процесу на розвиток самостійності і відповідальності учня за результати своєї діяльності, організація продуктивної групової роботи; • обов’язкове включення в зміст уроку завдань розвивального характеру. Перевернутий урок  харак теризується прогностичною метою, спіралеподібною будовою навчального матеріалу у вигляді розгортання знань і  реалізує вимоги до структури уроку,зазначені в Концепці: створення проблемної ситуації (мотивація), формулювання навчальної проблеми (цілепокладання); - актуалізація опорних знань учнів; - розробка плану розв’язання про- блеми; висунення гіпотез; - пошук шляхів розв’язання пробле ми – відкриття нового знання; формулю- вання розв’язку проблеми; - застосування нових знань на практиці; - підбиття підсумків уроку (рефлексія)

Педагогіка співпраці:Вчитель- учень

 

На уроці роль вчителя залишається основною. Однак його діяльність спрямована на координацію навчання, здійснення консультативної допомоги, створення навчально- проблемної ситуації для пізнавально- дослідницької діяльності. Учитель –наставник. Він забезпечує активізацію пізнавальної діяльності, здійснює індивідуальний підхід. Учень  вчиться пов»язувати різнопланові проблеми навчання в обговореннях, дискусіях, іграх, експериментах, використовує гаджет як інструмент навчання. Учень вчиться у власному темпі, розвиває навичка м ІКТ і партнерської взаємодії.

 

 

Модель  уроку

 

Не існує єдиної моделі уроку. Перевернутий клас - термін  широко використовують для опису структури практично будь-яких занять, які будуються на  перегляді попередньо запамятованої  лекції з подальшим обговоренням у класі.  Та все ж, можна виділити дві  моделі сценарію уроку:

1 модель- домашній перегляд однієї або кількох лекцій (5-7 хв кожна, відео або текст). Між лекціями можуть бути паузи для перевірки засвоєного.   В класі по  даній лекції : складають карту midmap,працюють над завданням робочого листа,створюють інфографіку,плакати, анімацію;працюють в групах;здійснюють дослідження;конструюють нові поняття і зв’язки тощо.

 

2 модель  за основу бере  теорію циклів Девіда Колба.


Модель Колба - теорія психолога навчання дорослих Девіда Колба ], присвячена поетапному формування розумових дій. Вона в різних варіаціях широко застосовується в ході інтерактивних уроків. Цикл накопичення особистого досвіду, обмірковування, роздуми і дії

Конкретний досвід (КО)

 

Розумові спостереження (МН)

 

 

Абстрактна концептуалізація (АК)

 

 

Активне експериментування (АЕ)

 

 

 Структура уроку

 1.Мотивація

Починається урок  з досвіду, а не з оголошення теми, як на традиційному уроці. Мета::  пробудити інтерес через практичну діяльність,щоб вони отримали практичний досвід. Для практики підійдуть: листи, матеріали для створення книги,  документи тощо.

2. Закріплення

 мета:Закріплення теорії: відео, текст,гіперссилки,хмарики слів.

3. Вивчення нового матеріалу

 Формування компетенцій. Для учнів було достатньо свободи. Тепер вони мають  зв’язати той досвід,що отримали і теорію,яку почули і видати у вигляді :блогу,карти понять,фіксації ключових слів, протоколів,хмарки слів тощо.

Мета: осмислити досвід через теорію, що отримали

4. Оцінювання

 Демонстрація досвіду:  інсценування,навчаючи інших, створення власної виставки, створення нового матеріалу, тексту.  Робота в групах: мозковий штурм,перевірка себе за допомогою тесту, моделювання ситуації, демонстрація відео, обговорення

Мета: вивчили, осмислили, примінили.

 

Ключові моменти

v  Учень активний

v  Вчитель творчий

v  Всі навчальні матеріали доступні

v  Контент( це будь-яке інформаційне наповнення чого-небудь (картинки, текст, відеоролики і т.д.) дає відповідь на запитання: навіщо це мені?Чого я можу досягнути?Чого я навчився?

 

5. Дебрифінг

 Дебрифинг - підведення підсумків уроку. Заключний етап уроку, на якому зазвичай вчитель запитує, що було ефективно на уроці, що - ні, збирає побажання, зауваження, і в підсумку узагальнює пройдене і спонукає до подальшого самостійного і більш глибокого вивчення матеріалу.

Карта  для де брифінгу( А.Ш)

v  Я зрозумів,що….

v  Мені сподобалося….

v  Мені  пригодиться….

v  Я б змінив….

v  Питання,на які бажаю знайти відповідь….

v  Я не зрозумів….

 

Для того,щоб такий урок реалізувати необхідно пам’ятати про поради та враховувати  труднощу і перешкоди.

Поради

1.Визначити ключові цілі уроку.(від простих до складних)

2.Вибудувати схему розповіді. При цьому дати відповідь на запитання:

- Що зможуть зробити учні з цією інформацією?

-Які види діяльності допоможуть закріпити матеріал?

-Чи зможуть учні розширити знання за допомогою практики: дискусії,проектів…

-Як можна  організувати і контролювати спільну роботу в класі?

- Як можна закріплені знання примінити в різних ситуаціях?

3. Під час підготовки відео  подавати матеріал стило, пояснювати  змістовно, закінчувати швидко.

4. Можливі такі  пункти: прочитай, запамятай,склади, подивись,захоплюйся, ознайомся.

4. Розвивати власну творчість

5.Постійно розвиватися. При «перевернутому навчанні» вчитель  має бачити рівень успішності кожного в процесі виконання практичних завдань,щоб вчасно допомогти.

 

Труднощі

§  НЕ всі підготують домашнє завдання. Для таких учнів на уроці провести індивідуальне пояснення,включити в роботу груп.

§  Не всі мають доступ до технічних засобів навчання

§   Реакція батьків ( Необхідно  інформувати батьків.Вони перші союзники)

§  Можлива дезінформація . Тому давати конкретні посилання на конкретні джерела,гіперссилки

§  Володіння ІКТ

§   Перехід до перевернутого навчання триває від 2 до 5 років

§  Не у всіх класах можлива така форма навчання

v  У контексті «перевернутого навчання» постає питання: як зацікавити дітей вивчати матеріал на випередження вдома, коли і звичайне домашнє завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть, єдиний спосіб вирішення цієї проблеми полягає в тому, що відео уроки, відео лекції чи підручники, які використовуються в даній методиці, повинні бути цікавими, насиченими та зрозумілими не лише вчителю, а і школяреві

Основна перешкода:

На жаль, в умовах української школи  використання лише підручників і робочих зошитів не є повною концепцією «перевернутого навчання, але такий підхід з попереднім переглядом удома нового матеріалу в підручнику є поки що найбільш реальним в  сучасних умовах.

Поради щодо використання підручників:

v   використання лаконічних (не більше 5-6 сторінок на урок) підручників;

v   попереднє ознайомлення учнів із новим навчальним матеріалом удома;

v   на уроці — короткі пояснення нового навчального матеріалу за текстом підручника;

v   оцінювання знань і навичок учнів при виконанні практичної роботи;

v   проведення на кожному уроці формування та перевірки навичок, що базуються на матеріалі поточного уроку;

v   виставлення оцінок як сукупної за знання теорії та практичні навички;

v   дозвіл на використання учнями інформаційних матеріалів під час роботи;

v   запровадження засобів унеможливлення й невигідності списування;

v   індивідуальний захист (здача) своїх практичних робіт.

v  підготовка таких рубрик:»прочитай», «проаналізуй», «запам»ятай». « подивись», « склади», « перефразуй» тощо

  

Практика показує,що технологія «перевернутого навчання»  дає змогу істотно покращити показники успішності,але  вибір за  вчителем. Адже   підготовка сценарію уроку вимагає від вчителя затрати часу, знання ІКТ, творчості,  поглиблення  знань( учні можуть задати різнопланові запитання),вміння конструювати і перебудовувати урок тощо. У контексті «переверненого навчання» виникає чимало запитань. На нашу думку, єдиний спосіб вирішення зазначеної проблеми полягає в тому, щоб матеріали, які використовуються в зазначеній технології були цікавими та насиченими.

Додаток №1

Таксономія Блума – це ієрархічно взаємопов'язана система освітніх цілей. Кожен її рівень спрямований на формування певних навичок мислення (від простого до складного). В основі піраміди Блума лежать знання – розуміння – використання. Три вищих рівні (аналіз – синтез – оцінювання) забезпечують розвиток навичок мислення високого рівня.

Таксономія Блума. Види діяльності вчителів та учнів

Навички мислення

Зміст

Діяльність учителя

Навчальна діяльність учнів

Ключові завдання

Знання

Переказування та розпізнавання інформації

Розказує, показує, керує, вказує

Слухають, запам'ятовують, засвоюють, вивчають напам'ять, впізнають, згадують, називають; цитують, розпізнають (щось вже знайоме раніше), реєструють, відносять до певної категорії

назвіть: повторіть; прочитайте напам'ять; інсценують; напишіть формулу; перерахуйте; в якому році ...; де відбувалося

. Сприйняття Розуміння

Розуміння наданої інформації; переказування власними словами

Звіряє з правильним (правилом), співставляє, демонструє

Обговорюють, розпізнають, переказують, пояснюють, роблять повідомлення, демонструють приклади

закінчите фразу; що дізналися; поясніть; виконайте по аналогії; перетворіть; поясніть взаємозв'язок.

Застосування (прийняття).

Використання

Використання концепцій, ідей в нових ситуаціях

Спостерігає, звертає увагу, сприяє, допомагає, критикує

Використовують, вживають, розраховують, демонструють, інсценують, розглядають, перевіряють, ілюструють, наводять приклади, тлумачать, визначають співвідношення, складають перелік, описують в загальних рисах

поясніть мету застосування; перевірте припущення; доведіть, що ...; висловіть думку про ...; гіпотези; переведіть з іноземної українською мовою.

Аналіз

Розбиття інформаційних даних на зв'язані між собою частини

Супроводить, наставляє, допомагає робити спроби, допомагає з джерелами інформації

Аналізують, упорядковують, систематизують, порівнюють, встановлюють зв'язки (між словами, частинами цілого), протиставляють, розрізняють, диференціюють, виділяють частини, виводять (висновки, наслідки, тощо ), впорядковують, ставлять запитання, визначають співвідношення, відокремлюють, впорядковують

класифікуйте; що є наслідком; порівняйте; проаналізуйте причини; завдання на структуру (слова, речення).

Синтез

Об'єднання інформаційних даних для створення нового цілого

Розширює, оцінює, відображає, впливає

Приводять в систему, компонують, з'єднують, створюють, проектують, розробляють, придумують, конструюють, створюють (принципи, правила), об'єднують в одне ціле, укрупнюють, надають завершеного вигляду, трансформують, модифікують, підправляють, систематизують, приводять до робочого стану, перебудовують, перерозподіляють, переробляють, споруджують, використовують замість чогось, формулюють гіпотези

Знайдіть рішення; узагальніть; складіть з елементів; систематизуйте; напишіть творче твір; запропонуйте план експерименту; знайдіть альтернативу; запропонуйте алгоритм; які можливі пояснення.

Оцінювання

Визначення цінності на основі критеріїв

Прояснює, вносить ясність, допускає, визнає, узгоджує, приводить до згоди

Оцінюють, розцінюють, аргументують, наводять докази, визначають (величину, цінність, користь, шкоду), віддають перевагу; роблять вибір, приводять у відповідність (вимогам, стандартам, критеріям), роблять висновки, переконують, приймають рішення, відстоюють, виправдовують (заходи, вчинки, тощо), судять, приписують (клас, ранг), стають арбітрами, передбачають, прогнозують, розподіляють місця, надають рекомендацію, підкріпляють доказами, свідчать на користь (чогось/когось)

оцініть логіку; визначте (опишіть) гідності або недоліки матеріалу; Виділіть критерії; чи відповідає ...; наскільки вірно (сам матеріал).

Наприклад, можна запропонувати такі навчальні завдання відповідно до рівнів піраміди Блума (знання, розуміння, використання, аналіз, синтез, оцінювання) на змістовні запитання: що таке романтизм? що таке сонет?

РОМАНТИЗМ

Знання

відтворення чи впізнавання інформації

Розуміння

розуміння та інтерпретація

Використання

перетворення з одних умов на інші

Дайте визначення романтизму.

Поясніть, які історичні події та постаті вплинули на формування романтизму?

Розгляньте картину Е.Делакруа «Свобода на барикадах». Доведіть, що картина належить до напрямку романтизму.

Аналіз

Ідентифікувати частини та встановити співвідношення

Синтез

Скласти частини разом, щоб сформувати єдине ціле

Оцінювання

Виявити цінності чи використати вже відомі критерії

Які риси романтизму проявилися у казці Е.Т.А.Гофмана «Крихітка Цахес»?

 Як ви думаєте, чи був шанс у Цахеса стати Людиною?  Щоб ви йому порадили?

Звідки, на вашу думку, беруться Цахеси? У чому небезпека цахесів для суспільства?

 

СОНЕТ

Знання

відтворення чи впізнавання інформації

Розуміння

розуміння та інтерпретація

Використання

перетворення з одних умов на інші

Дайте визначення сонету. Назвіть форми сонету

Як виник сонет? Поясніть значення слова.

Прочитати сонет Петрарки та Шекспіра. Довести, що ці твори можна віднести до жанру сонета

Аналіз

Ідентифікувати частини та встановити співвідношення

Синтез

Скласти частини разом, щоб сформувати єдине ціле

Оцінювання

Виявити цінності чи використати вже відомі критерії

Назвіть особливості сонетів В.Шекспіра. Проаналізуйте один з них.

 Складіть презентацію «Вінок шекспірівських сонетів», використовуючи полотна художників епохи Відродження

Зробіть висновок, чому поети і в наш час звертаються до жанру сонет

 

Додаток №2

 

Традиційний та «перевернений» підходи до навчання

 

Традиційний підхід

«Перевернений» підхід

 

Учень

Пасивність. Робота за схемою «послухай-запам’ятай-озвуч».

Відповідальність за власне навчання. Взаємодія з усіма учасниками начального процесу. Осмислене навчання.

 

ІКТ

Використання технологій та веб-інструментів у навчанні.

Зміна методів та форм роботи засобами ІКТ.

 

Вчитель

Передача знань, утримання дисципліни і порядку, контроль знань.

Конструювання навчальної ситуації. Формування в учнів відповідальності за навчання.

 

Методи

Пасивні методи подачі навчального матеріалу: від учителя до учня.

Активні й інтерактивні методи навчання. Особистісно орієнтований підхід.

 

Структура навчального заняття

Подача теоретичного матеріалу від учителя. Недостатньо часу на закріплення знань.

Удома ознайомлення з теоретичним матеріалом, в аудиторії вирішення та обговорення теми.

 

Роль учителя

Передає готові знання.

Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію.

 

 

Демонструє, розміщує, публікує, розробляє.

Демонструє, розміщує, публікує, розробляє.

Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію.

Передає готові знання.

Передає готові знання.

Передає готові знання.

Роль учня

Передає готові знання.

Передає готові знання.

 

 

Демонструє, розміщує, публікує, розробляє.

Демонструє, розміщує, публікує, розробляє.

Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію.

Супроводжує навчання, проектує навчальну ситуацію.

         

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.      Дишлєва С. ІКТ-технології та їх роль в навчально-виховному процесі» / С. Дишлєва [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Cu .

2.      Пилипчук О. «Перевернене» навчання інформатики / О. Пилипчук [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Bl .

3.      Приходькіна Н. О. Використання технології «переверненого» навчання у професійній діяльності викладачів вищої школи / Н. О. Приходькіна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://qoo.by/2Bk

4.      https://www.facebook.com/KurvitsMarina/?hc_ref=PAGES_TIMELINE

  

 

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін