Істинною пристрастю Річарда завжди були літаки: армійську службу він проходив в резерві військово-морського флоту. У 1956-59 роках працював пілотом у Військово-повітряних Силах США. У 1960-х очолював Асоціацію старовинних літаків, а також працював пілотом-каскадером, авіаінструктором, учасником розважальних польотів
Повість розповідає про молодого мартина, який навчився літати, та присвячена самовдосконаленню і самопожертві
Том Батлер-Бовдон включив повість до списку 50 книг
«нестаріючої духовної класики»
цитати від Річарда Баха
-Стверджуючи, що ти чогось не можеш, ти позбавляєш себе всемогутності.
- Кожне бажання дається тобі разом з силами, необхідними для його здійснення. Можливо, однак, для цього тобі доведеться потрудитися.
-Любов у шлюбі зберігається до тих пір, поки чоловік і дружина продовжують цікавитися думками один одного.
-Якщо тобі коли-небудь захочеться знайти таку людину, яка зможе здолати будь-яку, навіть найважчу біду і зробити тебе щасливим, коли цього не може більше ніхто: ти просто подивися в дзеркало і скажи: «Привіт!».
-Твій вчитель – це не той, хто тебе вчить, а той, у кого вчишся ти
- В Житті, всі події, які з тобою відбуваються – все це трапляється з тобою тому, що це ти притягнув їх сюди і те, що зробиш з усім цим далі, ти вибираєш сам
-Я дуже ціную дві речі – душевну близькість і здатність доставляти радість.
-Те, що ти бачиш, – це твоя власне свідомість. Якщо підняти цю завісу – як же зміниться сцена!
-Дуже легко перевірити чи закінчена твоя місія на Землі: Якщо ти живий – вона триває.
-Немає такого поняття, як невдача. Все має в собі причину і приховує урок.
-Жодне бажання не дається тобі окремо від сили, що дозволяє його здійснити.
Філософська казка Р. Баха “Чайка на ім’я Джонатан Лівінгстон” є алегоричним оповіданням, у якому автор через реалістичне зображення землі, моря і неба, польотів чайок зумів надати історії про незвичайну чайку дивовижної достовірності. Складається враження, що якийсь внутрішній голос розповів її Ричарду Баху, а автор лише передав словами дивне багатоголосся вражень, на межі можливого та неможливого, яка ніби-то існує в “психології” птахів.
САМОСТІЙНА РОБОТА
1. ДОВЕСТИ!
- чому називають твір Р. Баха філософською казкою?
- що за жанром цей твір є повістю-притчею.
- Яким є текст за обсягом?(це твір малої форми)
2. Про що сюжет?
(в основі сюжету - розповідь, історія чайки, сюжет прямолінійний: не забігає наперед, щоб створити драматичне напруження, не повертається назад, щоб повідомити додаткові деталі;)
-3. Назавти персонажів твору.Чи дійсно це твір лише про чайок?(насправді - про людей)
4.Який головний прийом тут використовує автор?( головний художній прийом – алегорія)Який художній засіб використовує автор, зображуючи Зграю та Самотню чайку ? (Система образів побудована на антитезі двох образів: сірої Стаї та Джонатана з його сімома учнями .)
5. ПРОАНАЛІЗУВАТИ зміст тексту чи має символічний підтекст?
(два плани змісту (I - текстовий - побудований на прямому розумінні фраз, які створюють текст (спроби Чайки опанувати фігури вищого пілотажу, досягти досконалості в польоті та передати свої знання учням ), II - символічний - побудований на символічних значеннях окремих слів.);
6. На ПРИКЛАДІ ТВОРУ розглянути композицію . Яка будова твору? (3 частини і епіграф)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕМА №2.
“Чайка Джонатан Лінгвістон"
Філософська метафора людського буття
. Повість була вперше опублікована 1970 року
і швидко стала бестселлером не
тільки в США, але й за їхніми межами. 1973 року повість було екранізовано.
СЮЖЕТ
Мартина на ім'я Джонатан Лівінгстон з молодості бентежить безглуздість і вузькість існування мартинів, стурбованих лише щоденною боротьбою за прожиток. Охоплений пристрастю до вдосконалення, Джонатан цілком віддається вивченню польоту як мистецтва і способу буття, а не як способу переміщення в просторі для видобутку їжі. У певний момент він виявляється не в змозі миритися з правилами примітивного існування соціуму мартинів. Будучи вигнаний зі зграї, Джонатан веде ідилічне життя пустельника і нітрохи не страждає від самотності, цілком віддаючись вдосконаленню майстерності польоту.
Одного разу Джонатан зустрічає двох сяючих мартинів, які забирають його в «більш досконалу реальність» — не Небеса, а наступний, кращий світ, досяжний через власне самовдосконалення. Цей світ населений мартинами, що присвятили себе мистецтву польоту. Джонатан з подивом дізнається, що його завзятість і всепоглинаюча спрямованість у навчанні дозволили йому пройти шлях еволюційного розвитку, на який у звичайних мартинів йдуть тисячі, десятки тисяч життів.
У новому світі Джонатан знайомиться з Чіанг — мудрим мартином — старійшиною. Чіанг стає наставником Джонатана і вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі. За словами Чіанг, секрет успіху полягає в глибокому усвідомленні того, що справжнє «я» живе одночасно в будь-якій точці простору в будь-який момент часу і не є в'язнем тіла з обмеженим набором заздалегідь запрограмованих можливостей .
Чіанг йде у наступний, ще більш досконалий світ, а через деякий час Джонатан приймає рішення повернутися на Землю, щоб передати отримані знання таким же мартинам, яким він сам був колись, щоб поділитися пристрастю до польоту і прагненням до досконалості. Джонатан збирає невелику команду з мартинів, вигнаних зграєю, і починає навчати їх майстерності польоту. Домігшись вражаючих успіхів, вся команда під проводом Джонатана повертається в зграю. Всупереч старанням мартинів — старійшин вони знаходять все більше і більше прихильників. Незабаром Джонатан передає свою роль наставника одному зі своїх перших учнів, а сам залишає земний світ, продовжуючи шлях вдосконалення.
ПАСПОРТ ТВОРУ
Автор – Річард Бах
Рік видання – 1970
Жанр твору – повість-притча
Тема – розповідь про молоду чайку, яка навчилася літати та присвячує себе самовдосконаленню і самопожертві
Ідея – потрібно прагнути до самовдосконалення
“Чайка Джонатан Лівінгстон” головна думка – потрібно вчитися та розвиватися, а не пливти по течії.
Алегоричні образи “Чайка Джонатан Лівінгстон”
зграя чайок – наше повсякденне життя;
політ Джонатана Лівінгстона – свобода;
прагнення Джонатана вдосконалювати політ – шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус у світі
Джонатан – людина, яка прагне до знань, досконалості.
Крила – символ свободи, волі, духовності.
Основний конфлікт в творі “Чайка Джонатан Лівінгстон” – це конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан). Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб’ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними».
Композиція повісті складається з 3 частин, і це не випадково, бо Р. Бах показав 3 ступені духовного вдосконалення Джонатана.
1- усвідомлення ідеї свободи;
2- досягнення досконалості;
3-прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили ідею Великої Чайки – всеосяжну ідею свободи.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/chayka-dzhonatan-livingston-analiz
Питання самостійної роботи ( тема №1)
РОБОТА З ТЕКСТОМ( І-ІІ частини)
1.Чому зграя робить його вигнанцем? Як закінчується І частина?
( Перша частина зображує духовне пробудження незвичайної істоти, яка прагне змінити своє життя та не вдовольняється подіями буденного життя. Всі його дії не тільки не отримали підтримку Стаї, а й призвели до нерозуміння і вигнання. З відмовою від усього старого Джонатан закінчує своє земне існування.)
2.Яким є час і простір в тексті? Де і коли відбуваються події?
(події не визначені ні хронологічно, ні територіально: всі польоти проходять над якимось морем, тут і зараз);
3.Що допомагають небеса зрозуміти Джонатанові?
(Небеса допомагають Джонатану зрозуміти головне: «Я створений довершеним, мої можливості безмежні.,.» .. Досконало опанувавши техніку польоту, він підготував себе для злету в небеса, тобто для пізнання доброти та любові .)
4. Для чого автор вводить в другу частину історію Флетчера? -Що вона нагадує? (Історія земної чайки Флетчера Лінда, - це історія земного життя Джонатана,Флетчер надмірно самовпевнений. Але головне він знаходить вчителя, який допомогає йому зробити крок вперед
занотувати!
три ступені духовного вдосконалення Джонатана Лівінгстона:
-усвідомлення істини, ідеї свободи;
-досягнення досконалості;
- прагнення поділитися знанням вищої істини з учнями, щоб вони також втілили її в життя.
самостійна робота (д,з,)
ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ
1. Чайка Джонатан Лівінгстон у Зграї почувався самотнім.
2. Більшість чайок вдосконалювали своє вміння літати, тоді як Джонатан самотньо сидів на березі.
3. Батьки розуміли та підтримували свого сина.
4. Зграя пишалася своїм Джонатаном Лівінгстоном.
5. Опинившись вигнанцем, Джонатан зустрів двох сріблястих чайок.
6. На Небесах Джонатан зустрів войовничих чайок.
7. Незабаром Джонатан Лівінгстон опанував мистецтво телепатичного спілкування.
8. «Ти - рідкісна птаха, такі зустрічаються в кращому випадку одна на мільйон,» - так сказав про Джонатана Саллівен.
9. Джонатан так і не навчився мистецтву телепортації.
10. Джонатан повернувся до своєї Зграї.
11. Флетчер Лінд - учень Джонатана .
12. Джонатан вважав, що чайок треба любити такими, якими вони є - злими та ледачими.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕМА №3.
ХУДОЖНІЙ ПРОСТІР ПОДОЛАННЯ КОНФЛІКТУ,
ОЗНАКИ ПРИТЧІ
Джонатана бентежить звичність існування чайок, які стурбовані лише щоденною боротьбою за виживання – Лівінгстон прагнення до вдосконалення – Він вивчає мистецтво польоту– Джонатан не може змиритися з правилами примітивного існування чайок – Лівінгстона вигнали зі зграї – Життя на самоті – Зустріч із сяючими чайками, які забирають його на Небеса – знайомство з Чіангом, мудрою чайкою-старійшиною, яка вчить його переміщатися зі швидкістю думки в просторі та часі – Джонатан вирішує повернутися на Землю, щоб передати отримані знання іншим чайкам його зграї – Флетчер стає першим учнем Джонатана – до Лівінгстона приєднуються інші чайки, яких вигнали зі зграї – Лівінгстон навчає учнів майстерності польоту – Джонатан з учнями летить до зграї, щоб навчати їх майстерності польоту – згодом до нього приєднується все більше прихильників – передача ролі наставника Флетчеру – Флетчер навчає молодих чайок.Джерело: https://dovidka.biz.ua/chayka-dzhonatan-livingston-analiz
ДОДАТКОВА ІНФОРМАЦІЯ.
Досить
багато дослідників і читачів вважають, що в повісті-притчі «Чайка Джонатан Лівінгстон» знайшли відображення християнські та будцистські мотиви. (Біблійно-євангельський сюжет виявився в
обраності й вигнанні, поверненні до тих, «чий розум відкритий до знань», учнях, дивах, перебуванні в раю для чайок, смерті й воскресінні. Разом з тим підкреслено, що у притчі відсутній
будь-який релігійний пафос. Як доказ, наведемо цитати із твору: «Віра тут ні до чого... Навіть у випадку звичайного вміння літати на одній вірі далеко не залетиш». Наставляючи свого учня, Чайка
Джонатан говорив йому: «Не давай їм розпускати про мене безглузді плітки. Або робити з мене бога, добре, Флетч? Я чайка.Ну, хіба що люблю літати».
Будцистські мотиви виявилися в перетворенні, основою якого стало страждання. «Ми перелітаємо з одного світу в інший... А щоб зрозуміти досконалість, на це пішла ще добра сотня життів». У притчі акцентовано увагу не на розвитку образу Джонатана Лівінгстона, а на основному постулаті буддизму - ідеї переродження і досягнення досконалості, чайки стають осяйними. «Мета життя - пошук досконалості, а завдання кожного з нас - максимально наблизити її прояв у самому собі, у власному стані і поведінці. Закон на всіх рівнях буття - той самий: свій і наступний світ ми вибираємо за допомогою знання, яке знайшли тут. І якщо тут ми віддаємо перевагу невігластву, то знання наше залишилось дотеперішнім, - наступний наш світ нічим не буде відрізнятися від теперішнього, всі його обмеження будуть збережені, і таким же не - підйомним буде гнітючий вантаж незрозумілого виклику», - говорить Джонатану чайка Салліван.
Наявність євангельських та буддистських мотивів критики пояснювали розквітом у 60-70-х роках XX століття молодіжного руху «хіпі», представники якого відмовилися від споживацького погляду на життя, стверджували культ свободи, любові, проголосили своїми кумирами Ісуса, Будду, Ганді, звернулися до східних релігійних учень.)
ПРОАНАЛІЗУЙ!
ВЧИНКИ ЗГРАЇ: виганяли, думали тільки про їжу
ВЧИНКИ ДЖОНАТАНА:забрася на висоту, кинувся, носився,набирав швидкість, зривався, пробував, промок
ДОВЕДЕННЯ
тобто короткою оповіддю, що містить інформацію морального чи релігійного змісту.
Сюжет твору має євангельську структуру: вигнання -смерть -воскресіння- проповідь- чудеса та апостоли.
1
Шлях усіх чайок-вигнанців, що у них спільного?
У них одна пристрасть - політ, одна доля: вигнання із Стаї - знаходження вчителя (гуру)- наполеглива праця - просвітлення (розуміння істини) - досягнення досконалості
-Коли у чайок з'являються імена.?
(Дуже важлива деталь, що чайки здобувають ім'я та прізвище тільки тоді, коли стають вигнанцями, коли Стая проганяє їх, бо саме в цей момент вони здобувають свою індивідуальність і безсмертну душу)
2
Чи є в тексті повчання і в яких рядках воно виражене?
(наявність моралі) філософський зміст дуже глибокий і має бути розгаданий читачем, і кожен читач може зрозуміти його по-своєму і винести для себе певні уроки: самовдосконалення, любові, доброти, пізнання тощо...
3.
занотуй!
Третя частина побудована на виявленні істинного розуміння суті польоту, що призводить до опозиції: учні - вчитель. Автор звертає увагу на те, що різниця між вчителем та учнем не велика, бо в головному їх інтереси спільні - вони вирішили розірвати кайдани, які їх з'єднують з повсякденною одноманітністю.
4
символ безмежних можливостей того, хто вміє мріяти, вірить у досконалість і любить життя. І хоч людина не має крил, як чайка, але почуття крилатості - постійного самовдосконалення, прагнення до високої мети – це і є справжній сенс життя. Це стверджує і відома українська поетеса Ліна Костенко у вірші «Крила» (відеозапис. Читає Б.Ступка
САМОСТІЙНА РОБОТА ( д.з.)
Написати висловлювання
«Якщо я стану Джонатаном, чому я навчу інших?»
"Чи живе в моїм серці чайка?"
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ТЕМА №4
АЛЕГОРИЧНІ ОБРАЗИ
УТІЛЕННЯ ПРАГНЕННЯ ДО МЕТИ
Джонатан - це не просто чайка, він символізує людину, яка прагне до знань, досконалості. Зграя чайок — наше повсякденне життя; політ Джонатана Лівінгстона — свобода; прагнення вдосконалювати політ - шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус у світі. Крила - це символ мрії, свободи, волі, духовності, багатства думки, емоційного піднесення, могутності, незалежності й впевненості. Образ крил уособлює усі ті чесноти, які роблять людину Людиною.
політ Джонатана Лівінгстона – свобода; прагнення вдосконалювати політ – шляхи людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття і осмислити свій статус у світі
Основний конфлікт в творі “Чайка Джонатан Лівінгстон” – це конфлікт між сірою масою людей (Зграя) та особистістю (Джонатан). Зграя вважає, що вони не здатні пізнати сенс життя, бо він недосяжний, вони кинуті у цей світ лише для того, щоб їсти та жити доти, доки вистачить сил. З цим категорично не згоден Джонатан, яким керує жага пізнання: «Тисячі років ми рискаємо в пошуках риб’ячих голів, але зараз нарешті стало зрозуміло, навіщо ми живемо: щоб пізнавати, відкривати нове, бути вільними».
САМОСТІЙНА РОБОТА
ПІДСУМОВУЄМО!!!
ЗАПОВНИТИ ТАБЛИЦЮ
1. Рік написання
2. Жанр
3. Тема
4.Мета твору
5. Притча -це
6.Алегорія - це
7. Зграя, політ Джонатана, небеса- поясніть алегорію
8.Сутність конфлікту у творі
9.Композиційна побудова і сутність духовного взаємодосконалення.в чому взаємозв"язок?
10 .Правильно розташуйте частини змісту:
Усвідомлення ідеї свободи, досягнення досконалості, прагнення поділитися знаннями вищої істини з учнями;Досягнення досконалості, усвідомлення ідеї свободи, прагнення поділитися знаннями вищої істини з учнями;Прагнення поділитися знаннями вищої істини з учнями, досягнення досконалості, усвідомлення ідеї свободи;