УРОК N1

добу Відродження в Англії. Є історичні фактори формування англійського гуманізму:

  • Столітня війна (1337 – 1453);
  • Війна Червоної і Білої троянд (XVст.);
  • Народні повстання під керівництвом Уота Тайлера, Джека Стро;
  • Реформація англійської церкви за часів ГенріхаVIII (1509-1547);
  • “Золотий вік” за правління королеви Єлизавети (1558-1603);
  • розпад феодалізму;
  • розвиток міст, ремесел, торгівлі;
  • визначним явищем духовного життя Англії став «публічний театр», що увібрав у себе весь існуючий досвід сценічного мистецтва країни.

За часів правління Єлизавети І (1558 – 1603) Англія переживає “золотий вік” і відіграє провідну роль у морській світовій торгівлі. Саме в цей час засяяла зірка англійської літератури – поет і драматург Вільям Шекспір.

Про життя Шекспіра відомо мало, як і про більшість інших англійських драматургів епохи правління Єлизавети I, особистим життям яких сучасники не цікавилися. Існує точка зору, так зване антистретфордіанство, прибічники якої заперечують авторство відомого з джерел актора Шекспіра зі Стретфорда і вважають, що «Вільям Шекспір» — це псевдонім, під яким ховалася інша особа або група осіб (скоріше за все, з відома реального Шекспіра зі Стретфорда). При цьому, враховуючи, що низка сучасників приписують шекспірівські твори саме Шекспіру зі Стретфорда, зазвичай ці версії містять ту чи іншу теорію змови.

Недвозначне заперечення традиційної точки зору відомо з 1848 року (Гарт), хоча низка авторів простежує ті чи інші натяки на шекспірівське питання й у більш ранній літературі (з XVIII ст.). Водночас, серед антистретфордіанців немає єдності відносно того, хто саме був справжнім автором (авторами) шекспірівських творів. На сьогодні кількість кандидатур, запропонованих різними дослідниками цього питання, становить близько 80.

«Антистретфордіанська» точка зору на авторство Шекспіра консенсусом академічних науковців відкидається повністю як така, що суперечить стандартам наукового дослідження, проте вона стала дуже відомою у культурі і стимулювала шекспірознавств

Оксфорд, Бекон, Дербі і Марлоу

запропоновані на роль справжнього автора шекспірівських творів

 

 

Оксфорд, Бекон, Дербі і Марлоу запропоновані на роль справжнього автора шекспірівських творів

 

 

 

Шекспірівське питання — проблема авторства корпусу творів, що приписуються Вільяму Шекспіру.

Назва виникла за аналогією з гомерівським питанням.

 

 

УРОК N2

 

ТЕМА:. Історія створення трагедії   В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта».Конфлікт справжнього почуття і забобонів у трагедії.

“Ромео    і    Джульєтта”

ІСТОРІЯ НАПИСАННЯ

  •  Найцікавіше полягає в тому, що Шекспір не сам придумав сюжет цієї п'єси, а запозичував його у давньоримського поета Овідія, який у збірці «Метаморфози» (перетворення) розповів історію Пірама і Фісби. Мало хто пам'ятає Овідія і його героїв, а ось імена Ромео і Джульєтти ми вживаємо як символи відданості і беззавітної любові.

 

Античним аналогом трагедії є історія Пірама та Фісби. ЇЇ поклав в основу свого твору «Метаморфози» Овідій. Закохані Пірам і Фісба домовились про побачення. Дівчина прийшла раніше і на місці зустрічі побачила левицю із закривавленою пащею. Фісба втекла, загубивши накидку, яку левиця розірвала. Пiрам прийшов пізніше, подумав, що Фісба загинула й кинувся на меч. Повернувшись, Фісба знайшла тіло коханого й покінчила життя самогубством. Ця старовинна легенда захопила не одного письменника. Вона неодноразово переповідалась італійськими новелістами.

 

  • Цей сюжет використав і Артур Брук, який написав поему «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту» (1562).

 

  • Вільям Шекспір у 1595 році також написав оригінальний твір-трагедію «Ромео і Джульєтта», використавши той самий сюжет. Мало хто пам'ятає Овідія і його героїв, а ось імена Ромео і Джульєтти ми вживаємо як символи відданості і беззавітної любові.

 

Тема – пристрасне кохання Ромео і Джульєтти

 

Ідея – людські почуття святіші за вікові станові забобони

 

Місце дії – Італія, Верона. Подіії відбуваються за 5 днів.

 

Час дії – ХV століття

 

Композиція 5 дій, дії поділені на сцени

 

1.     Історія юного кохання.

2.     Знайомство Ромео і Джульєтти на балу.

3.     Ворожнеча між двома родинами.

4.     Закоханих намагаються розлучити.

5.     Втеча Ромео з міста.

6.     Допомога брата Лоренцо.

7.     Удавана смерть Джульєтти.

8.     Тернистий шлях  до гармонії у світі.

9.     Кохання - вічне, непереможне.

 

 

Основною ідеєю трагедії можна вважати затвердження нової моралі, яка була властива людям епохи Відродження. Головні герої визнають тільки силу своєї любові і не бояться вийти за рамки звичних традицій.

 

Юнак готовий відректися від свого імені заради коханої, вступає з нею в таємний шлюб. Джульєтта не прикидається скромницею, яка не кокетує, а чесно віддається своїм почуттям. Закохані люди виступають проти волі батьків, проти закостенілого суспільства.

 

 

 

 

 

УРОК N3

ТЕМА: Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, еволюція їхніх характерів.

 

Вплив кохання на людську особистість

 

 

Мета: Зміну героіїв під впливом кохання..

Кохання спроможне змінювати людину, робити її досконалішою, мудрішою. Досить було Джульєтті покохати Ромео, щоб відразу зникли як позбавлені сенсу давні упередження. Наївна дівчинка початку п’‎єси перетворюється на героїню, що здатна віддати своє життя заради коханого. Ціле життя відокремлює меланхолійного Ромео, що мріє про Розаліну, від героя в кінці п’‎єси.

 

Після зустрічі з Джульєттою справжнє почуття перетворює Ромео з легковажного молодика в дорослу серйозну людину

 

 

 

 

  • АКТУАЛІАЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

 

 

Блискучий англійський драматург епохи Відродження Вільям Шекспір подарував світові велику, але сумну п’єсу «Ромео і Джульєтта». Натхнення автор черпав з народних оповідей про двох італійських закоханих, чия історія закінчилася трагічно.

Шекспір не був першим, хто художньо оформив відому романтичну легенду. Однак варіант англійського драматурга став найзнаменитішим.

  • Ключові моменти сюжету Шекспір взяв з поеми Артура Брука «Трагічна історія Ромеуса і Джульєтти».

 

  • Жанр цього твору визначається як трагедія відповідно до літературних канонів. Слід зазначити, що шекспірівські трагедії стали зразком для наслідування. Вони настільки сумні і захоплені, що завжди викликають у читачів бурю емоцій.

 

  • У п’єсі найбільш помітні два мотиви:

мотив ворожнечі;    любовний мотив.

  • У центрі подій два ворогуючих між собою клани:Монтеккі;Капулетті.

Їх неприязнь показана на всіх рівнях. Глави сімейств, їхні родичі та навіть слуги вступають в конфлікт при кожній зустрічі. Чому Монтеккі і Капулетті вороги? Їх непорозуміння почалося так давно, що точної причини вже ніхто не пам’ятає, але негатив по відношенню один до одного залишився.

 

 

                                                      УЗАГАЛЬНЕННЯ, ЗМІСТ ТВОРУ

простежимо шлях змін героїів, аналізуючи композицію твору

 

Експозиція – зіткнення Монтеккі і Капулетті, бесіда Бенволыо і Ромео, підготовка до балу в будинку Капулетті;

- З якою метою в експозиції п’єси показане зіткнення слуг Монтеккі і Капулетті? Автор відразу нам показує, наскільки підсилений конфлікт цих родин.  ми дізнаємося про головних героїв.

- Що відомо про головних героїів?Ромео насолоджується своєю закоханістю в прекрасну Розалін. Він здається собі нещасливим романтиком. А Джульєтту, якій скоро виповниться 14 років, хочуть видати заміж.

 

зав’язка – зустріч Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті і зародження любові;

 - Чому події розгортаються в будинку Капулетті? - щоб відбулася зустріч.

 Природно, Монтеккі там не очікували, але Ромео разом з товаришем пробираються на територію ворога з особистою метою. Ромео хоче побачити свою кохану Розалін, але зустрічає Джульєтту. Юнак одразу забуває про Розалін, розуміючи, що почуття до неї були лише його романтичним поривом. А почуття до Джульєтти повністю охоплюють молодого Монтеккі. Їх симпатія виявляється взаємною.На маскараді відбувається і перший поцілунок закоханих.

-Який Ромео? легковажний

Герой постає перед читачем в самому початку твору наївним юнаком, який гуляє весь час з друзями та закоханий в якусь безглузду красуню по імені Розалінда. Друзі помічають, що це надумана любов і часто йому про це говорять. Він сам собі придумав образ, підніс у своїх очах, а діставши свій предмет поклоніння, бажає вирости в очах друзів і в своїх власних.

 

 

  • Розвиток подій: 

розвиток відносин Ромео і Джульєтти, їх шлюб;

дуель Ромео і Тибальта;

вигнання Ромео;

допомога брата Лоренцо;

 

 - Який Ромео?закоханий(любов до Джульєтти зовсім інша. Це не пусте захоплення, а справжнє почуття, яке перетворило його з легковажного молодика в дорослу, серйозну людину.

Доведемо на прикладі вчинків:

 - чуйний:Від природи Ромео наділений чуйним серцем. Намагаючись проникнути на свято до Капулетті, він заздалегідь передчуває якусь приховану біду.

- терплячий ( не вступає у суперечку з Тибальтом)

- справедливий (намагався боротися з долею, а почуття взяли гору. Помста за товариша

- відповідальний(він їде до Мантуї, 

- божевільно- закоханий (Збожеволівши від горя, він перед смертю вбиває ні в чому неповинного Паріса,

- вірний, відданий   

 він вирішує також прийняти отруту, щоб спочивати поруч з коханою

Висновок: оспівуючи кохання, авторпоказує, якими згубними бувають пристрасті і як вони можуть взяти верх навіть над такою світлою душею, як Ромео

- Що потрібно було б зробити для Ромео, коли побачив свою кохану у склепі?

 

 Джульєтта

 

Яка Джульєтта? слухняна

постає безтурботною дівчинкою, оточеною турботою батьків, та під захистом двоюрідного брата Тибальта і улюбленою своєю годувальницею. Та відноситься до Джульєтти, як до власної дочки і готова заради неї на все. Знатний рід Капулетті у Вероні добре знають і шанують.

- Як  ставиться до пропозиції батьків?            

 Про заміжжя вона поки не замислюється, так само як і про кохання. Вона завжди покірна волі батька і матері, 

Слухняна- покірна долі

 В душі дівчини пробуджується невідоме раніше почуття, разом з яким оживає і розум. 

- Якою є дівчина під час зустрічі з Ромео?

чуйна - зустріч а балу

- Якою стає Джульєтта, зрозумівши, що закохана?

 

байдужою до забобонів( -не замислюється про те, до якої родини належить її коханий, що він спадкоємець їх смертельного ворога.

зріла- жінка (-Саме вона виступає ініціатором таємного шлюбу з Ромео, як доказу любові. 

божевілно- закохана -(вирішує покінчити життя самогубством, прийнявши отруту.

віддана (Прокинувшись, дівчина бачить мертве тіло коханого і заколює себе кинджалом.

 

- Чи вірно вчинила Джульєтта, побачивши свого коханого?

Для Шекспірових героїв розлука страшніша ніж смерть.

  • Кульмінація п’єси зображена в склепі, коли Ромео і Джульєтта по черзі позбавляють себе життя, думаючи, що втратили найдорожчу людину.   
  • Трагедія «Ромео і Джульєтта» прославляє вірність почуття, нове бачення людини.

    У «Ромео і Джульєтті» буквально на очах народжується новий, гармонійний світ, створений для щастя героїв: на їхньому боці церква (в особі брата Лоренцо, таємно їх вінчає): влада, яка засуджує сімейну ворожнечу: та й самі сімейства Монтеккі і Капулетті не пам’‎ятають причини чвари і готові примиритися. Підсумок трагедії закономірний: перемога все одно за любов’‎ю, а не за ненавистю, і над тілами Ромео і Джульєтти їх батьки відмовляються від своєї ворожнечі. Над могилою загиблих споруджують золотий пам’‎ятник для прийдешніх поколінь. 

     

     

  • Розв’язка твору – це примирення сімейств, які нарешті усвідомлюють, до чого призвела їхня ворожнеча.

 -ВИСНОВОК – для справжнього кохання немає нічого неможливого, не існує ніяких перешкод. Закоханим не можна було зустрічатися, їх сім’ї ворогували, але вони зустрічалися, вони кохали один одного. Трагедія закінчилася сумно – Ромео і Джульетта загинули через те, що їх ворогуючі сім’ї заважали їм бути разом, вони не розуміли, що існує щире, чисте кохання, не дивлячись ні на що.

 

 

Поміркуйте!

 

-Який шлях потрібно було обрати героям, щоб зберегти не тільки кохання, але й життя?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК N4

Образи головних героїв розкриті всебічно і яскраво через їх:монологи;діалоги;ремарки Шекспіра.

 

 

Ромео – молодий представник знатного роду Монтеккі. Незважаючи на свій юний вік, він розсудливий і чемний. У його величній поставі вгадувалося гарне виховання, а в його промовах – чудова освіта. Але, як і личить юнакам, він був романтиком і жадав великого кохання.

Джульєтта – юна спадкоємиця сімейства Капулетті. Вона ще по-дитячому наївна, але вже сильна духом. Джульєтта не грає в любов з Ромео, як роблять це кокетки, а щиро віддається своїм почуттям.

 

П’єса Шекспіра – сумна, але блискуча історія про перше кохання.

ДО зустрічі

мрійник

меланхолік

безтурботна

наївна

молоденька дівчинка

не закохана

ПІСЛЯ

мужній

відданий

закохана

енергійна

безпосередня

відверта

мудра

активна жінка

ПЕРЕВІР СЕБЕ!

Тестові завдання

1.     У чому полягала причина туги Ромео?

а) у коханні до Джульєтти;

б) у коханні до Розаліни;

в) у ворожнечі двох сімей.

2.     За кого батьки хочуть видати заміж Джульєтту?

а) за Тібальта;

б) за Бенволіо;

в) за Паріса.

3.     Як познайомилися Ромео і Джульєтта?

а) на балу у Капулетті;

б) на святі у Монтеккі;

в) на площі у Вероні.

4.     У поєдинку на вулиці Верони був смертельно поранений:

а) Ромео;

б) Меркуціо;

в) Тібальт.

5.     Чому загинув Тібальт?

а) був заколотий Ромео;

б) помер від чуми;

в) був убитий Бенволіо.

6.     Як Ромео був покараний князем?

а) посаджений під домашній арешт;

б) посаджений до в’язниці;

в) висланий з міста.

7.     Що радить Ромео брат Лоренцо?

а) розкрити таємницю шлюбу з Джульєттою;

б) перечекати у Мантуї;

в) поїхати з міста.

8.     Що вирішує зробити Джульєтта, щоб не одружуватися з Парісом?

а) утекти з міста;

б) випити “отруту”;

в) кинутися з башти.

9.     Чому Ромео отруївся?

а) дізнався про "смерть" Джульєтти;

б) життя не мало сенсу для нього;

в) був винен у смерті інших людей.

10.                       Що було причиною смерті Ромео і Джульєтти?

а) примха долі;

б) ворожнеча між Монтеккі і Капулетті;

в) сильне взаємне кохання.

11.                       Як ведуть себе Монтеккі та Капулетті, дізнавшись про смерть дітей?

а) примиряються;

б) ворогують ще сильніше;

в) не звертають уваги один на одного.

12.                       Що стане пам'яткою про кохання Ромео і Джульєтти у Вероні?

а) трагедія про їхню любов;

б) пам'ятники із золота;

 

в) любов їхніх батьків.

 

 

ВЕЛИКА МЕТА ОСВІТИ-

ЦЕ НЕ ТІЛЬКИ ЗНАННЯ.

А Й ДІЇ"

Герберт Спенсер

"Світова література -

мистецтво само-

вираження

за допомогою слова "

Акутагова Рюноске


"Читають всі, але далеко не всі вміють читати"

                 Ф.Варан

"Коли з'єдналися любов

і майстерність,

можна чекати шедевра. "

Джон Рескін